Probleem op winterstalling ivm paard?

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Probleem op winterstalling ivm paard?

Bericht door Freek »

Hoi allemaal,

Zoals altijd staan de bijen weer op hun winterplek, lekker onder dak.
Echter wel aan de rand van een klein weilandje (50 X 25 meter o.i.d.). Nooit liepen er dieren in, maar nu komt er een Fjorden paardje. Die kan zijn neus in het vlieggat drukken zowat.
Ik ben een beetje bang dat de bijen, ondanks dat het herfst is en ze er niet veel meer uitkomen, toch het paard het leven zuur gaan maken omdat die trillingen maakt wanneer ie draaft?
Het paard heeft niet zoveel "vluchtruimte" voor de bijen als deze het op hem begrepen hebben. Probleem kan zijn dat teveel bijen het paard gaan steken?
Moet ik op zoek naar een andere winterplek?

Groetende,

Freek
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Probleem op winterstalling ivm paard?

Bericht door Bart de Coo »

We hebben het al verschillende keren over paarden & bijen gehad op dit forum. Maar ja, om nou te zeggen 'gebruik de zoekfunctie eens', dat vind ik ook weer zo flauw. Op die manier kun je zo'n forum wel opdoeken.

Ik vind twee dingen erg interessant aan dit onderwerp. Ding 1. De overtuiging dat bijen paarden slecht verdragen is al heel erg oud. Je kunt er al over lezen in Van de byen van Theodorus Clutius uit 1597. Ding 2. Imkers zijn het over deze kwestie hartgrondig oneens. De een zegt: levensgevaarlijk voor de paarden. De ander zegt: niks aan de hand, gaat al jaren goed.

Met anekdotes komen we niet verder. Voorstel. laten we eens zoeken naar redenen waarom paarden bijen slechter (zouden) verdragen dan andere 'weidedieren', zoals schapen. Zelf noem je al de trillingen als gevolg van bijvoorbeeld het galopperen door de wei.

Zouden er andere redenen zijn? Waarom zijn paarden wel de pineut en schapen, koeien en geiten niet?

Groet,

Bart
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Ik denk dat als je zachtaardige bijen hebt het wel meevalt.
Paarden stinken of ruiken sterk zeker als ze nat of bezweet zijn.
Maar paarden zijn niet dom en zullen net als honden afstand houden als ze een paar keer gestoken zijn.
Het grootste gevaar is als je bijen hebt die bij elke steek (alarmgeur) gaan achtervolgen dan kunnen paarden die een beperkte ruimte hebben op hol slaan.
Ik heb zachtaardige bijen en merkte er nooit iets van.
Maar maakte me wel zorgen toen de eigenaar van het perceel waar ik met bijen stond zei dat hij vlak voor de kasten de grond met een paard wilde omploegen.
De paardemest(20 cm) was al verspreid over de grond en ik was op tijd weg.
Paardemest kan je veel beter optassen op een mestvaalt dan verteert het veel beter, na een paar jaar heb je prachtige reukloze compost, en tijdens het verteren er pompoenen of augurken op kweken.
Dirk

dertiende
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Freek »

Hoi Dirk

Jammergenoeg nog niet, heb er wel aan zitten denken over te schakelen naar andere bijen, Carnica's of zwarte bijen omdat deze me teveel steken.
Vandaar dat ik ook wat bezorgd ben dat ze dat paard in het ergste geval doodsteken..., omdat ie niet de ruimte heeft om weg te komen bij een steek, en er dus meer bijen hem kunnen steken.
Bart ik had ook even kunnen gaan zoeken.
Het galloperen lijkt mij het grootste probleem... dat maakt bijen onrustig.

Groetjes,

Freek
Plaats reactie