Vijanden van de honingbij 2

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Vijanden van de honingbij 2

Bericht door Oude Essink »

In een eerder artikel over belagers van onze bijen, had ik o.a. de Thomisespin te pakken.
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... IC_ID=1157

Hoe het spinnetje heet, dat ik deze zomer zag, weet ik niet; arme bij...maar het was een mooi schouwspel.
Kijkend naar een bloeiende tuil van de Caryopteris, zag ik een wit streepje onder een van de bloempjes; bij nader toezien zag ik een spierwitte spin op de loer zitten. De eerste bij die kwam aanvliegen, landde op de tuil, maar een klein stuk van de spin verwijderd; deze was ongeduldig: zij schoot tevoorschijn, maar de bij kon ontsnappen.
Even later weer een bij; dit keer precies op het "goede" bloempje. Opnieuw schoot de spin tevoorschijn en sloeg haar poot om de nek van de bij; deze kon geen kant meer op.
.
Afbeelding
.
.
Afbeelding
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Vijanden van de honingbij 2

Bericht door Bart de Coo »

Beste Hennie,

Het is gezellig hier in de docentenwerkruimte, waar ik met vele collega's wat administratief werk zit te doen. Tussen de bedrijven door bekijk ik dan even het forum en dan loop ik zomaar tegen jouw bloeddorstige reportage aan. Mijn collega biologie werpt er een blik op en roept uit: 'Hé, wat leuk! Een krabspin!'

Nou, dan weet je dat ook weer.

Groet,

Bart
de vos roger
Contacteer:

Re: Vijanden van de honingbij 2

Bericht door de vos roger »

Prachtige beelden Hennie,je was er op het gepaste ogenblik bij om dit vast te leggen.
groetjes

roger
Plaats reactie