Net van iemand een korf gekregen maar ...
Het vlieggat is blijkbaar boven in de top van de korf.[smilie]Ingang langs boven aub[/smilie]
Heeft er iemand hier iets meer info over,want ik kan er nergens iets over vinden.
Er zijn korven met vlieggat onderin --> broednest onderin en honingopslag boven. korven met vlieggat bovenin --> broednest bovenin en honingopslag daaronder.
Grote korven hebben soms twee vlieggaten; een boven, een onder. Het bovenvlieggat blijft gesloten tot het volk flink is uitgegroeid en bij goede dracht bezig is nectarbuit binnen te halen; dan krijgen de bijen het bovenvlieggat erbij.
Oude Essink schreef:
Grote korven hebben soms twee vlieggaten; een boven, een onder. Het bovenvlieggat blijft gesloten tot het volk flink is uitgegroeid en bij goede dracht bezig is nectarbuit binnen te halen; dan krijgen de bijen het bovenvlieggat erbij.
hennie oes
De korf die ik kreeg is wel een redelijk grote en toch maar één vlieggat (helemaal boven aan de top).
Wellicht is het dan een Jaagkorf of een Schepkorf (zonder handvat)? In mijn schepkorf zit in dat gat een voldoende (om het gat af te dichten) dik touw met een lus om de korf gemakkelijk aan de bovenkant te kunnen dragen.
In mijn schepkorf zit in dat gat een voldoende (om het gat af te dichten) dik touw met een lus om de korf gemakkelijk aan de bovenkant te kunnen dragen.
Dit zou wel kunnen kloppen.
Het is wel een redelijk grote korf om een schepkorf te zijn (er zit geen handvat aan).
Laatst gewijzigd door zanna op za 25 sep 2010, 13:30, 2 keer totaal gewijzigd.