Nog maar een keer de varroalade

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Nog maar een keer de varroalade

Bericht door Jaap v.Popering »

Nog maar eens een keer ter verduidelijking . Ik behandel mijn Bijen altijd gelijktijdig met dezelfde concentratie en constateer toch weer dat er bij het ene volk vrijwel geen mijten vallen en het andere volk is op deze foto te zien . Behandeld op vrijdag 10 december 2010 . Aan een ieder zijn beoordeling of dit nodig geweest is of niet .

Afbeelding
Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Nog maar een keer de varroalade

Bericht door Robbert »

Heb je ze een beetje bij elkaar geveegd of zijn ze zo uit het volk komen vallen?
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Nog maar een keer de varroalade

Bericht door Jaap v.Popering »

Wat denk je zelf ??? Wanneer ik een foto geplaatst had zoals zij op de lade gevallen zijn had je ze bijna niet gezien , omdat zij over de gehele bodem verspreid lagen en bedoelde lade donker van kleur is .

Jaap v P
Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Nog maar een keer de varroalade

Bericht door Robbert »

Laat ook maar.....
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Nog maar een keer de varroalade

Bericht door Bart de Coo »

Aan een ieder zijn beoordeling of dit nodig geweest is of niet .
Als je niet had behandeld, dan had je die verschillen niet opgemerkt. Dus is het nodig geweest. Volgens mij moet het gewoon een gewoonte van iedere imker worden om in de winter even te behandelen.

Groet,

Bart
johannes
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 19 aug 2007, 08:50
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica+Buckfast
Locatie: z.o. Drenthe
Contacteer:

Re: Nog maar een keer de varroalade

Bericht door johannes »

Ik ben er nog niet zo zeker van dat iedereen zomaar behandelen moet.
Ik heb nog grote twijfel over mijn 8 volken. Vorige week de lade's er 7 dagen eronder gehad.
Resultaat, alle 8 keurige wasmul straatjes,2 volken met 2 mijten,1met 3 en de overige 5 met 0 varoamijt.
Of er zit heel weinig in,of de varoa is kerngezond.
Maar ik twijfel of ik de volken moet storen.

vriendelijke groet johannes.
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Nog maar een keer de varroalade

Bericht door marc »

Bart de Coo schreef:Volgens mij moet het gewoon een gewoonte van iedere imker worden om in de winter even te behandelen.
Onzin om iedereen het bijenpesten als standaard werkwijze te willen aanraden.
Door gebrek aan beter weten.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Nog maar een keer de varroalade

Bericht door Bart de Coo »

Ik weet het inderdaad niet zo goed als het Wageningse onderzoeksinstituut met de vreselijke naam 'bijen@wur'. Jij waarschijnlijk ook niet. Het instituut publiceerde onlangs deze brochure:

http://documents.plant.wur.nl/pri/bijen/varroa2010.pdf

Onderaan de homepage van bijenhouden.nl vind je deze link ook. Hierin wordt de winterbehandeling expliciet en nadrukkelijk aanbevolen. Vandaar ook mijn advies: maak een gewoonte van de winterbestrijding. Met de groeten uit Wageningen.


Groet,

Bart
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Nog maar een keer de varroalade

Bericht door marc »

'Bij gebrek aan beter weten', was niet op jou bedoeld Bart maar op het feit dat alle volken en imkers over dezefde kam geschoren worden en iedereen standaard een winterbehandeling wordt opgedrongen zonder vooraf eerst te meten en daardoor ook te weten.
Johannes doet het zoals het hoort, eerst meten of de volken met een te hoge varroadruk zitten en met die kennis oordelen wat te doen. Een bijkomende behandeling met oxaalzuur is voor hem, in mijn ogen, nutteloos en bijenpesterij. De bijen hier gaan met een veel grotere mijtenval de winter in met succes. Iedereen slaat vandaag de dag aan het behandelen omdat mensen als Wur e.a. instituten dat voorschrijven. Ieder bijenvolk is anders, net als zijn imker, en het laat zich niets voorschrijven. Als 'onderzoekers' jaarlijks wat moeten publiceren (omdat dat van hen verwacht wordt met de subsidies die ze krijgen) en ze een remedie moeten aanraden voor alle imkers ten lande, kunnen ze niet anders dan veralgemenen en de grootste gemene deler (die het best in de onderzoekswereld ligt) aanraden. De meeste imkers zijn voor hen niet goed opgeleide oudere mannen, dus moet je daar maar ineens met de grove borstel (preventief) doorheen vegen.
Leer je volken en hun leefomgeving eerst kennen en handel dan naar best vermogen voor hen.
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Nog maar een keer de varroalade

Bericht door Kroese »

In 2004 heb ik vanaf 2 December eerst 14 dagen geteld, wat de natuurlijke val van 7 6Raams en 7 10Raams volken was.
Daarna heb ik alles gedruppeld met oxaal/suikerwater.
Het is in tabel vorm en grafiek te beoordelen.
Tellen is weten............

http://home.kpn.nl/kroese.001/Varoa.htm
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten