Nu het koud en donker buiten is, ben ik informatie aan het verzamelen die ik kan gebruiken om leuke colums te te schrijven. Ik ben op zoek naar uitdrukkingen met herkomst van de uitdrukking die afkomstig zijn uit de imkerij. Zoals 'de boel opdoeken','ik zie geen moer', etc. Weet je er nog een paar? of weet je een website met een overzich van dergelijke uitdrukkingen dan hoor ik het graag.
Groet,
erik
Ik zoek....
- Albert Stoter
- Contacteer:
Re: Ik zoek....
Hallo Erik, heb je wat aan de Imkerpedia pagina: Spreuken, gezegdes, spreekwoorden m.b.t. bijen, was, honing e.d ?
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Erik,
De uitdrukking 'Ik zie geen moer', komt niet uit de bijenteelt, maar behoort tot het zeer rijke arsenaal aan uitdrukkingen waarin verwezen wordt naar de duivel. Denk aan 'de duvel en z'n ouwe moer'. Ook bij 'opdoeken' moet je niet meteen aan de imkers denken, maar eerder aan marktkooplui.
Hét standaardwerk op het gebied van uitdrukkingen, zegswijzen, spreekwoorden en wat dies meer zij, is 'Stoett'. Dat is onder neerlandici echt een begrip. Je vindt het integraal op de Digitale Bibliotheek der Nederlandse Letteren:
http://www.dbnl.org/tekst/stoe002nede01_01/
Verder kun je gewoon in de dikke Van Dale kijken. Men neme een trefwoord en daar zul je dan zeker allerlei gezegden vinden. Maar nogmaals, Stoett is een echt het standaardwerk op dit gebied.
Groet,
Bart
De uitdrukking 'Ik zie geen moer', komt niet uit de bijenteelt, maar behoort tot het zeer rijke arsenaal aan uitdrukkingen waarin verwezen wordt naar de duivel. Denk aan 'de duvel en z'n ouwe moer'. Ook bij 'opdoeken' moet je niet meteen aan de imkers denken, maar eerder aan marktkooplui.
Hét standaardwerk op het gebied van uitdrukkingen, zegswijzen, spreekwoorden en wat dies meer zij, is 'Stoett'. Dat is onder neerlandici echt een begrip. Je vindt het integraal op de Digitale Bibliotheek der Nederlandse Letteren:
http://www.dbnl.org/tekst/stoe002nede01_01/
Verder kun je gewoon in de dikke Van Dale kijken. Men neme een trefwoord en daar zul je dan zeker allerlei gezegden vinden. Maar nogmaals, Stoett is een echt het standaardwerk op dit gebied.
Groet,
Bart
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Uitdrukkingen met "moer" zou je dan moeten vinden tussen de items 1523 (model) en 1530 (moeten); maar forget it: nada!Maar nogmaals, Stoett is een echt het standaardwerk op dit gebied.
In het groot Etymologisch woordenboek wordt de relatie gelegd met moeder (broeder- broer / moeder moer), waarbij moer vaak de bijklank heeft van onbetrouwbaar in uitdrukkingen als mallemoer (raar mens) en de duivel en zijn (onbetrouwbare) moer.
1. Ik denk niet, dat Erik hiernaar op zoek is.
2. jammer, dat Stoett "ik zie geen moer" niet verwerkt heeft; misschien had hij kunnen verwijzen naar de oorsprong ervan; ook vraag ik mij af, of "opdoeken" niet eerder uit de bijenteelt komt en later als uitdrukking bij marktkooplui terecht komt.
Stoett helpt mij niet verder.
[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/oes_signatuur_2.jpg[/img]
bedankt voor jullie reacties, mijn vermoedens zijn wel bevestigd, dat het toch wel een ingewikkelde zoektocht is om de juiste waarheid boven te krijgen.
Maar dat maakt de uitdaging dester groter.
Groet,
Erik
Maar dat maakt de uitdaging dester groter.
Groet,
Erik
- cefas
- Imker sinds: 2009
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Als je echt alle, maar dan ook alle spreekwoorden en gezegden wilt zien, raadpleeg dan het overzicht (drie kloeke delen) van Harrebomée. Het is een negentiende-eeuws werk waarin niet zo diep op de spreekwoorden wordt ingegaan als in Stoett, maar waar wel enorme lijsten met allerlei varianten staan. Vanuit dit werk kun je gaan zoeken in het Woordenboek der Nederlandse Taal. Harreboméé was volgens mij één van de bronnen voor dit grootste woordenboek ter wereld (ja ja, ook hier spreekt een trotse neerlandicus).
vriendelijke groet,
Cefas van Rossem
vriendelijke groet,
Cefas van Rossem
Dank je wel Cefas,
Ik zal het gaan uitzoeken. Als trotse dislect zal ik nooit een echte neerlandicus worden, dus bedankt voor je bijdrage.
Groet,
Erik
Ik zal het gaan uitzoeken. Als trotse dislect zal ik nooit een echte neerlandicus worden, dus bedankt voor je bijdrage.
Groet,
Erik