eisen/wensen perceeloppervlak

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
RobertF
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

eisen/wensen perceeloppervlak

Bericht door RobertF »

Ik ben bezig met de beginnerscursus bijen houden.
Daarnaast heb ik al een aantal materialen als kasten e.d.

Maar voor ik een volk wil aanschaffen wil ik eerst weten wat het minimale preceeeloppervlak moet zijn, gevoelsmatig maar ook wettelijk (als er regels voor zijn).
Ik heb een tuin van 12 meter breed en 20 meter diep.
We hebben een hond loslopen die echter niet in de tuin zelf loopt alleen op de paden en tegels.
Waar ik de kast zou willen plaatsen is rondom 3 meter geen pad, daar komen wij en de hond dus niet.
De bijen zouden vrij kunnen in- en uitvliegen.
Zou/is dit verantwoord?
Ik woon in het centrum van een dorp en in een twee onder een kap woning.

Graag jullie reactie
Groet Rob
Met vriendelijke groet van uit Boxmeer.
Rob van Veldhuijzen
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: eisen/wensen perceeloppervlak

Bericht door maartenkleijne »

De bijen bevliegen een 'perceel' van 9-15 km2, maar dat zal je wel niet bedoelen.
In de meeste plaatsen is een APV waarin staat: minimaal zoveel meter van de openbare weg, maar dat gaat pas spelen in geval van klachten.
In jouw geval is het enige belangrijke: stel de bijen zo op dat ze qua vliegroute geen last veroorzaken voor de buren. Zolang de buren er niks van merken is je tuin groot zat. En vrienden worden met de buren door een enthousiast verhaal en een potje honing helpt natuurlijk ook heel veel.
gr,
m
J-Vos
Imker sinds: 1977
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door J-Vos »

Ik woonde niet lang geleden in een rijtje, en heb daar een half seizoen 3 kasten gehouden, tegen de schutting van de achterkant van de kavel.