eisen/wensen perceeloppervlak

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
RobertF
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

eisen/wensen perceeloppervlak

Bericht door RobertF »

Ik ben bezig met de beginnerscursus bijen houden.
Daarnaast heb ik al een aantal materialen als kasten e.d.

Maar voor ik een volk wil aanschaffen wil ik eerst weten wat het minimale preceeeloppervlak moet zijn, gevoelsmatig maar ook wettelijk (als er regels voor zijn).
Ik heb een tuin van 12 meter breed en 20 meter diep.
We hebben een hond loslopen die echter niet in de tuin zelf loopt alleen op de paden en tegels.
Waar ik de kast zou willen plaatsen is rondom 3 meter geen pad, daar komen wij en de hond dus niet.
De bijen zouden vrij kunnen in- en uitvliegen.
Zou/is dit verantwoord?
Ik woon in het centrum van een dorp en in een twee onder een kap woning.

Graag jullie reactie
Groet Rob
Met vriendelijke groet van uit Boxmeer.
Rob van Veldhuijzen
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: eisen/wensen perceeloppervlak

Bericht door maartenkleijne »

De bijen bevliegen een 'perceel' van 9-15 km2, maar dat zal je wel niet bedoelen.
In de meeste plaatsen is een APV waarin staat: minimaal zoveel meter van de openbare weg, maar dat gaat pas spelen in geval van klachten.
In jouw geval is het enige belangrijke: stel de bijen zo op dat ze qua vliegroute geen last veroorzaken voor de buren. Zolang de buren er niks van merken is je tuin groot zat. En vrienden worden met de buren door een enthousiast verhaal en een potje honing helpt natuurlijk ook heel veel.
gr,
m
J-Vos
Imker sinds: 1977
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door J-Vos »

Ik woonde niet lang geleden in een rijtje, en heb daar een half seizoen 3 kasten gehouden, tegen de schutting van de achterkant van de kavel.
De hele zomer heeft niemand iets gemerkt. De bijen vlogen ons tuintje in, dus weg van het pad. De enige die gestoken is, ben ik zélf, zittend naast de kasten in een tuinstoel.
Later, de bijen waren toen al een jaar weg, stond de politie aan de deur. De buurman had een pot honig gehad voor een maand of 3 terug en had deze zomer plotseling last van 'bijen' als ze buiten zaten. Het was eind Aug. en de wespen waren overvloedig...... :be3: :be5: Pffffffffffff.... de agent is lachend vertrokken..
Zo kan het ook.

Inmiddels zijn we verhuist, de bijen staan 80Mtr van de openbare weg, achter in de tuin. Niemand heeft er nog last van gehad.
De verordening zegt er idd iets over, de gemeente kan info geven, ook hier heb ik dat gevraagt.
Het komt er bijna op neer, zolang niemand klaagt mag er heel veel.

Jannes
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Ik heb een aantal bijenvolken ongeveer 40 m van de openbare weg staan.
Wat stekerij op een afstand van 100m 1 x een klacht gehad.
Ik begrijp ook wel dat als je kind van 2 jaar gestoken wordt je naar de imker gaat in de buurt maar er is natuurlijk niets aan de hand zolang je kind niet allergisch is voor bijengif en waarschijnlijk was de steker een wesp.
De afloop heeft met korte lontjes te maken.
Voor een hond behoef je niet bang te wezen als je niet hele agressieve bijen hebt.
De hond blijft nadat hij of zij gestoken is op een veilige afstand.
Mijn hond krijg ik met geen stok in de buurt van de bijenkasten zodra ze bijen hoort.
De rest is afhankelijk van je buren.
Zien ze het nut van bijen in en kunnen ze dat positief afwegen tegen de overlast van in het voorjaar een paar poepjes op de auto.
Er bestaan mensen die overmatig bang zijn voor alles wat vliegt of het nu kan steken of niet, alleen de mogelijkheid is al te veel.
Sommige gemeenten zoeken dan ev. via de bestuursrechter naar een andere oplossing buiten de gemeenteverordingen om.
Op één van het eilanden Schiermonnikoog(Carnica) geloof ik, is de stand toen verplaatst naar een meer afgelegen plek ten opzichte van de nieuwe bebouwing.
Mijn persoonlijke mening is dat steeds meer mensen overal over klagen.
Ze zijn niets meer gewend, weten niets meer van de natuur en zijn in het algemeen niet gelukkig met hun leven.
Het enige wat dan nog wel eens wil helpen is ze uit te nodigen voor een kop koffie en je (noodzakelijke) hobby uit te leggen en daarna een potje honing mee te geven.
Ik ben daar niet zo goed in!
Maar weet inmiddels dat het helpt en dat het ook goed is voor de rust in de buurt.
Dirk
dertiende
Plaats reactie