naar de wilgen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

erikzhs
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 7
Contacteer:

naar de wilgen

Bericht door erikzhs »

Bij welke temperatuur kan ik mijn kasten verplaatsen naar de wilgen? Moet het dan minimaal 12 graden zijn? Of is een graadje of 9-10 met een zonnetje erbij ook goed? (verwachting volgende week zaterdag 12 maart) Als ik nog een week wacht kom ik dan niet te laat voor de wilgenbloei?
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Re: naar de wilgen

Bericht door semar »

waneer de wilgen bloeien is er afhankelijk van de temparatuur op locatie (micro klimaat).
En van welke wilgensoort het is.
bij mijn lokatie begingt de eerste wilg ergens tusen nu en 15 mrt. de laatse pas om eind mrteen enkele keer beging april .
Het mooiste is als je verschilende wilgen bij elkaar hebt. Nogmaals bij mij heb ik de mazel dat ik van beging mrt tot half/eind april wilgendracht heb.
en vooral die grijsbladige die tot bomen van 10 meter en meer kunen worden (schietwilg?) Bloeit laat maar is soms al goed voor een honingbak.

Als je het echt precies wilt weten moet je regelmatig kijken. een paar zonige dagen kan nu heel hard gaan.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
erikzhs
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 7
Contacteer:

Bericht door erikzhs »

Oke, maar is het nu niet te koud om de kasten te verplaatsen?
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl
Astrid Schoots
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Astrid Schoots »

Bij verplaatsen gaat het volgens mij om verschillende dingen:
1. Voedsel
Of in dit geval de wilg al genoeg levert kan je alleen ter plekke beoordelen, maar voedsel is nu niet relevant want ze hebben nog kilo's reserve als het goed is. Dus als ze er te vroeg staan is dat geen probleem; vanaf de eerste bloei kunnen ze beginnen met halen.
2. Vervliegen en opnieuw oriënteren
Als er op de thuisstand nog volken achterblijven, vinden achterblijvende bijen altijd een nieuwe plek, ze hebben immers wat dracht bij zich op het moment van weer thuiskomen.
Ook is het vliegbereik nu nog heel klein (ik meen dat Hans vdP. het over tientallen meters had). Ik denk ook dat de bijen zich op de nieuwe plek opnieuw zullen oriënteren, anders kan je dat bespoedigen door wat verwarrende takjes oid op de vliegplank te leggen. Pas bij sterke dracht en grote vliegafstanden gaat dat opspelen.
3. Rust in de tros.
Ik denk dat dit het belangrijkste is. Beneden de 5 graden is alle onrust verkeerd: iedere bij die eraf valt is verloren, want ze verstijft direct en kan niet meer terug klimmen. Boven 12 graden is alweer veel te veel activiteit, dus het beste lijkt me tussen (5 à) 6 en 10 graden.

Nu reis ik nooit met de bijen, heb wel regelmatig volken verhuisd. Maar bovenstaande is dus gedeeltelijk theoretisch :)
Klopt de gedachtengang, vergeet ik iets?
Astrid
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Astrid Schoots schreef:Bij verplaatsen gaat het volgens mij om verschillende dingen:

Boven 12 graden is alweer veel te veel activiteit, dus het beste lijkt me tussen (5 à) 6 en 10 graden.
Zal wel aan mij liggen, maar hier begrijp ik niks van. Reizen naar de linde,hei etc. kan dat dan niet? Temperaturen in die tijd boven de twintig graden.

ad staals
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Als je weet naar welke wilgen (plek) je wilt gaan zou dan eerst eens "poolshoogte" gaan nemen waar je de kasten neer gaat zetten. Is dat 500 meter vanaf de standplaats dan kunnen de bijen dit wilgenveld pas bevliegen als de temperatuur boven de 15 C. is gekomen. Het mooie zou zijn dat de kasten met hun "neus" in de wilgen staan!
Verder moet je ook niet te vroeg gaan het open veld is het altijd kouder en dus is de ontwikkeling van de wilg later dan de wilg in het plantsoen van stad of dorp.
Laatst gewijzigd door Hans van der Post. op za 05 mar 2011, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
!Hans.
Astrid Schoots
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Contacteer:

Bericht door Astrid Schoots »

A.A. Staals schreef: Zal wel aan mij liggen, maar hier begrijp ik niks van. Reizen naar de linde, hei etc. kan dat dan niet? Temperaturen in die tijd boven de twintig graden.

ad staals
Nee Ad, dat ligt niet aan jou, ik heb het onduidelijk gezegd.
Maar ik heb het hier niet over de zomerdrachten,
maar vooral over het vroege verplaatsen naar de wilg, waar het in deze topic over gaat.
Astrid
kragge-imker
Imker sinds: 2008
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door kragge-imker »

Ik woon zelf midden in de weerribben
als het nu een beetje weer word,sjouwen ze zich rot met stuifmeel
en ALS alles mee zit,slinger je met koninginnedag gemiddeld een kilo of 13 wilgenhoning :icon-mrgreen:
is het verplaatsen dus wel waard.....
pieter1
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Contacteer:

Bericht door pieter1 »

kragge-imker schreef: en ALS alles mee zit,slinger je met koninginnedag gemiddeld een kilo of 13 wilgenhoning :icon-mrgreen:
is het verplaatsen dus wel waard.....
Per volk?
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

kragge-imker schreef:Ik woon zelf midden in de weerribben
..
Je woont daar dan ook in het neusje van de zalm , wat de wilgen aangaat . Ik heb daar ooit eens een rondvaart gemaakt onder leiding van de Gebr v Beek , en is ons toen uitgelegd hoeveel soorten daar stonden , ik weet het niet meer maar het waren er vele .

Jaap v P
Plaats reactie