Ik heb een volk gekregen dat is ingewintert is op een broedbak en een honingbak kan ik de honingbak later als het volk te groot wordt op een 2e broedbak krijgen?
wie kan me hierop een antwoord geven
met vriendelijke groet erico
broedbak en honingbak
Moderator: Hans van der Post.
Re: broedbak en honingbak
Als de honingkamer boven zit;
Gewoon een broedkamer straks er onder plaatsen.
Het volk zal vanzelf naar beneden "verplaatsen" met als resultaat dat hare majesteit steeds meer naar beneden toe eitjes gaat leggen en ze de honingkamer langzamerhand gaan gebruiken als honingzolder. Dat is de natuur. Je kunt eventueel een koninginnerooster plaatsen tussen de honingkamer en de broedkamers zodra Bea niet meer in de honingkamer aan de leg is, maar dat is eerder bijen pesten, dan noodzaak.
Als de honingkamer onderop zit, dan moet je even kijken of er nu al broed in zit. Hoogstwaarschijnlijk niet en dan kan je die nu weghalen en gelijk of later, naar gelang de ruimte in de huidige situatie, vervangen door een broedkamer.
Zitten er nog ramen voer in de honingkamer?
Gewoon een broedkamer straks er onder plaatsen.
Het volk zal vanzelf naar beneden "verplaatsen" met als resultaat dat hare majesteit steeds meer naar beneden toe eitjes gaat leggen en ze de honingkamer langzamerhand gaan gebruiken als honingzolder. Dat is de natuur. Je kunt eventueel een koninginnerooster plaatsen tussen de honingkamer en de broedkamers zodra Bea niet meer in de honingkamer aan de leg is, maar dat is eerder bijen pesten, dan noodzaak.
Als de honingkamer onderop zit, dan moet je even kijken of er nu al broed in zit. Hoogstwaarschijnlijk niet en dan kan je die nu weghalen en gelijk of later, naar gelang de ruimte in de huidige situatie, vervangen door een broedkamer.
Zitten er nog ramen voer in de honingkamer?
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
er zitten nog ramen voer in de honingkamer
Als je die honingkamer met ramen inclusief voer nu boven op gaat plaatsen dan vullen ze die gewoon bij met honing en heb je er straks niets aan.
Ik zou zeggen, gewoon slingeren die handel. Dan ben je van het voer af. En daarna de raampjes uit laten likken door de bijen.
Ik zou zeggen, gewoon slingeren die handel. Dan ben je van het voer af. En daarna de raampjes uit laten likken door de bijen.
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Heb je de honingkamer bovenop laten staan als wintervoer?