Voor 3 weken geleden heb ik als beginnend imker 4 mooie, sterke volken kunnen overnemen van een oude imker die moest afbouwen vanwege zijn nalatende gezondheid. Ik heb deze kasten voor aanschaf samen bekeken met een imker die lid is van onze vereniging.
Ik woon in Duitsland en woon landelijk net aan de rand van een klein stadje waar een zeer groot aanbod aan gevarieerde dracht is en een grote plas bedoeld voor recreatieve doeleinden.
Afgelopen drie weken leek het mijn nieuwe vrienden voor de wind te gaan, ze vlogen goed en waren druk aan het halen van de vele fruitbomen bij ons de tuin, kastanjes en andere bomen/planten. Ook de nieuw geplaatste raten waren ze goed aan het uitbouwen en er zat veel broed in de kasten.
Gisteravond toen ik terugkwam van mijn werk zag ik aan de achterkant van mijn kasten vele "trojes" van bijen op de grond zitten die roerloos stil en dicht op elkaar zaten, sommige met nog pollen aan hun voetjes in verschillende kleuren. In eerste instantie dacht ik dat ze waren uitgeput door de sterke en toch wel koude wind die gisteren waaide en ben ik het huis in gegaan.
Voor de kasten was ook niet meer veel activiteit te zijn, een enkel bijtje dat nog in de kast vloog, het was tegen 19.00 en ik heb ze in een stukje bos staan dus daar is weinig licht dus ik vermoed dat de kou en het tijdstip hieraan ten grondslag lag.
Omdat de situatie me toch niet normaal voor kwam ben ik later weer gaan kijken en heb ook vanuit de vliegopening de kast ingekeken waarbij ik bij een van de kasten opvallend veel dode bijen op het gaas zag liggen......
Ik heb met een stokje een aantal van deze bijen eruit gehaald en wat bleek, ze zaten in de foetus houden met een uitgestoken tong.... gif dus blijkbaar.
Een aantal van de bijen die versufd achter de kast zaten heb ik geschept en in een pot mee in het huis genomen. Vanochtend waren een aantal van deze bijen ook gestorven (met het tongetje uit de mond) maar er waren er ook een aantal die weer weggevlogen.
De bijen die achter de kast zaten, zaten er vanochtend nog en waren volgens mij dood. Sommige ook weer met tongetje uit de mond, andere stonden nog op hun pootjes maar zijn blijkbaar doodgegaan door de koude nacht.
Ik weet niet hoe of dat ze vandaag vliegen en wat de activiteit is rondom de kasten omdat ik vanavond pas weer tegen 19.00 thuis kom maar ik maak me wel zorgen. Vooral omdat ze de gehaalde nektar aan elkaar doorgeven ben ik bang dat wat ik gisteren aantrof ik vandaag nog erger zal aantreffen.
Verder zit ik nog met een aantal vragen hieromtrend:
Hebben jullie hier ervaring mee ? Is het normaal dat er zo af en toe een aantal bijen vergiftigd worden ?
Wanneer ze vergiftigd worden, is dit dan normaal een exponentieel effect of hangt dat af van het soort gif ?
Moet ik hier al direct melding van maken?
Kan ik de honing nog wel oogsten of is het beter om daar ook maar voorzorgshalve maar van af te zien ?
Is het aan te raden de kasten vanavond weg te brengen naar een andere plek 6 km verder op of is het kwaad al geschied ?