Er wonen sinds een paar jaar bijen in de muur van ons huis. Ze wonen onder een plat dak op het eerste verdiep, met een ingang ergens achter de regenpijp. Veel last hebben we er niet van, en ergens vinden we het wel leuk dat we de bijen zo wat kunnen helpen. Maar evengoed hebben we ons gerealiseerd hoe weinig we eigenlijk van bijen weten. Op het internet vind je over het algemeen wel info over bijendansen en de verschillende soorten bijen, en zo maar tot zover heb ik weinig gevonden over hoe bijen zich gedragen inzake vestigen van nesten, overwinteren, etc... Dus vandaar, dacht ik, ik vraag het gewoon eens hier.

Ik zou zo vooral eens willen weten wat onze bijen nu eigenlijk doen. Meestal rond mei zien we de eerste bijen verschijnen, maar een stuk of 20 die rond de ingang van het nest hangen. Dan dagen later pas verschijnt daar ineens een grote zwerm die met veel gezoem de hemel verduistert en dan langzaam door de ingang verdwijnt. We vragen ons dan af, zijn dit elke keer nieuwe bijen? Of elke keer de nest van het vorige jaar die net wakker is geworden en allemaal ineens besloten hebben een frisse neus te halen, of zoiets? We hadden zo het idee gevormd dat er elk jaar eerst verkenners komen die een paar dagen blijven hangen om, om het zo te zeggen de bedden komen dekken en de kamers verluchten, alvorens de grote massa intrekt. Of zijn dit gewoon de eerst geboren bijen alvorens er een grote geboortegolf plaatsvindt? En vanwaar komen die bijen dan, en hoe weten die elk jaar weer de ingang van het nest te vinden als het elk jaar een nieuwe zwerm is?
Het houdt ons al een tijdje bezig, dus enige antwoorden zou zeer tof zijn.