Edit: Op verzoek alle op het forum geplaatste aquarellen van Apiario verzameld.
N.B. Dit bericht staat op naam van Apiario maar is geplaatst door de eindbeheerder.
Nest van angelloze bijen.
Boos
Heur
Himself
Orchus
Rotatiebij
Witte bij
Laptopbij
Waardetransport
Geafrikaniseerde bij
Spiederimker
Intriges
Jasmijn
Ontzegel
Pa pier
Propolis
Propolisplank
Rotatiepers
Rotsbij
Schans
Bijensterfte
Stilte
Subsidie onder de pet
Suikervoeren
The Berg
Thuis
Timeout
Vallei
Vallij
Veen
Winterpak
Winterrust
Winterwerk
Witte wieven
Vanuit een warm Brazilië prettige kerstdagen en een voorspoedig 2011 toegewenst.
Geen weer
Drogenapstoren
2012
Wegweze
Rekstokbij
Ooievaarsdorp
Witte Wiev'n
Tuters.
Bijenspullen anders gezien: beetje vreemd maar weer eens wat anders
Ja, Als je ze zo op een rijtje ziet is het leuk om even te bekijken. Sommige was ik alweer een beetje aan het vergeten
Zoals die rotsbijen van wijlen Piet Jager. Maar bij de meesten is er nog een verhaaltje bij.Oude forumleden herinneren ze nog wel denk ik.
Bertus,
kun je nog even vertellen wat voor bij op de eerste afbeelding afgebeeld wordt?
Beste alllemaal,
Het antwoord heeft even op zich laten wachten. Mijn excuus daarvoor.
Een kleine uiteenzetting
Buiten onze bijen hier zijn er ook elders nog andere bijen ook die soms wel eens wat in het vergeet hoekje
terecht komen. De laatste jaren heb ik in Brazilie met veel belangstelling het doen en laten van de Angelose bijen gevolgd. Het zijn de oudste bijen die wij op de wereld kennen Een ieder kent vaak wel de in barnsteen gevonden fossielen.
Er bestaan wereldwijd circa 20.000 bijensoorten, rijke diversiteit in voorkomen, zowel in stedelijk als landelijk gebied. Hiervan zijn 400 soorten angeloze bijen, de helft hiervan (200) komt voor in Brazilie.
Angeloze bijen komen voor in (sub)tropische gebieden, tussen 30 graden long/latitude. Door grote variateit in soort, maat, vorm en gedrag zijn angeloze bijen zeer effectief in bestuiving van zowel natuurlijk als gecultiveerde gewassen.
Angeloze bijen zijn belangrijk voor de bestuiving, minder voor de honing-produktie (Apis Mellifera). Circa 90% van het atlantisch regenwoud in Brazilie is afhankelijk van bestuiving van angeloze bijen. Afwezigheid, afname van populatie angeloze bijen leidt tot afname biodiversiteit.
Enkele soorten1)
Meliponia-bijen
kunnen “bijten”
zijn “wat groter” dan de trigona-bijen
Worden gebruikt voor honingproduktie
2) [Trigona-bijen
ingang van “nest” via een extern kanaal (koker)
zeer kleine, “muskietachtige” bij
zeer beperkte honingproduktie
Zo,n ingang van het nest zie je nu op de aquarel. Ik vond het in een vierkant bakje hangend aan de muur onder de dakgoot. De plaatselijke expert op het gebied van deze bijen vertelde het volgende. Het zijn bijen die tot de soorten behoren die de eigenschap hebben om op een andermans zak te leven Ze jatten de honing van andere angelose bijen Maar zelf hebben ze tegen het roven een nestingang die op een doolhof lijkt voor eenindringer is het moeilijk om binnen te komen vandaar die vreemde "vliegplank"
In dezember (2010) ben ik opnieuw gaan kijken inmiddels was het volk te onder gegaan en hadden andere bijen het nest opnieuw gekraakt.
Leuk om te weten nog het volgende:
Er zijn bijen die geen stuifmeel en honing verzamelenEn toch een normaal bestaan leiden. Alleen worden de benodigde voedsel verkregen door kadavers van kikkers enz. leeg te peuselen. NIET VERTELLEN ALS JE HONING STAAT TE VERKOPEN
Hoop zo goed mogelijk antwoordt te gegeven.
Bertus
PS Inmmiddels een mooie powerpoint presetatie van gemaakt voor de lange winteravonden.
Bertus, ze zijn iedere keer weer BIJzonder prachtig om te zien.
Als presentatie, als kunstwerk maar ook heel vaak met een brede glimlach.
Wordt toch eens tijd dat de NBV een mooie kalender uitbrengt met jouw kunstwerken.
Kom op NBV toon eens wat initiatief en wees eens trots op je leden met BIJzondere gaven!
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!
Wordt toch eens tijd dat de NBV een mooie kalender uitbrengt met jouw kunstwerken.
Kom op NBV toon eens wat initiatief en wees eens trots op je leden met BIJzondere gaven!
Vind ik ook!! Denk dat veel mensen hem kopen (en weg zullen geven als cadeau.)
,k ben er wel eens meer mee bezig geweest. De laatste tijd krijg ik wel meer verzoeken in die richting
Denk bijvoorbeeld ook aan kaarten. Zoals verjaardag,nieuwjaars wensen, O..... daar heb ik nog eentje van,....... zomaar met leuke bijendingen. Bovendien kan het stimulerend werken. Ik herinner me dat Tom Tiessen eens een heel mooi boekje had geschreven met prachtige bijen verhaaltjes Als zoiets leuk wordt geillustreerd is het een pracht kado
Bij grote drukkers moet er teveel besteld worden. Je zou een drukker moeten zoeken die iets met bijen heeft. IK heb ook wel eens een balletje opgegooid bij de Rabobank die het bijenhouden nog al onder de aandacht brengt, maar dat liep ook vast
ik zal kijken of ik nog een oude nieuwjaars kaart heb.