Vanavond om 21:30u een zwerm in een 6-ramer "gekieperd". Het was nog licht en ik heb even naast de kast naar een bundeltje bijen voor het vlieggat zitten kijken die al stertselend de rondvliegende bijen riep. Dat lukte heel goed want de paar bijen die opgevlogen waren vonden snel de weg naar het vlieggat. Tot mijn grote verbazing zag ik mevrouw zelf ook nog even buiten komen kijken. Ze liep uit de kast een klein rondje op de vliegplank en verdween daarna weer naar binnen.
Is dit gebruikelijk? Gaat de koningin misschien rond het vlieggat zitten zodat de stertselende bijen ook haar geur beter verspreiden? Ik heb dat nog niet eerder gezien maar er ook nog nooit op gelet, wel die stertselende bijen (altijd fijn om te weten dat ze zich thuis voelen) maar niet naar een koningin in de buurt van het vlieggat. Wel weer een mooie waarneming op een mooie avond.
Rob Plomp
Koningin komt even buiten kijken!
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: Koningin komt even buiten kijken!
Toen ik een paar jaar geleden bijen bij het werk had staan ging ik meermaals per dag even kijken. In die tijd heb ik een paar keer een moer op de vliegplank gezien: even een luchtje scheppen?
gr,
m
m
-
- Imker sinds: 1973-1974
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: Koningin komt even buiten kijken!
Toen ik pas bijen hield(zo'n 36 á 37 jaar terug).Zat ik in het einde van het jaar voor mijn kasten.
Groot mijn verbazing dat bij één er van de moer naar buiten kwam(gemerkt) en op de vleugels ging.
Ik was helemaal in paniek.Terwijl ik aan het denken was wat ik moest doen met het moerloze volk,
kwam madam echter al weer terug(enkele minuten)en liep doodgemoedereerd weer de kast in.
Tijdens het gebeuren was er geen enkele reactie bij het volk,gewoon alsof het één van de werksters was.
Veel later stond er in een bijenblad(denk groentje)beschreven dat iemand anders dat ook gezien had.
(bij zijn of haar bijen
)
Indertijd werd het weggewuifd als een vergissing tijdens het kijken.(althans bij mij)
Ik heb het in de jaren erna nog wel eens gezien.
Petro
Groot mijn verbazing dat bij één er van de moer naar buiten kwam(gemerkt) en op de vleugels ging.
Ik was helemaal in paniek.Terwijl ik aan het denken was wat ik moest doen met het moerloze volk,
kwam madam echter al weer terug(enkele minuten)en liep doodgemoedereerd weer de kast in.
Tijdens het gebeuren was er geen enkele reactie bij het volk,gewoon alsof het één van de werksters was.
Veel later stond er in een bijenblad(denk groentje)beschreven dat iemand anders dat ook gezien had.
(bij zijn of haar bijen

Indertijd werd het weggewuifd als een vergissing tijdens het kijken.(althans bij mij)
Ik heb het in de jaren erna nog wel eens gezien.
Petro