Groot artikel Volkskrant

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Groot artikel Volkskrant

Bericht door Bart de Coo »

Vandaag heeft de Volkskrant een artikel van twee pagina's groot, in de vouw van het nieuwskatern, op bladzijde 18 en 19, over het debat tussen Blacqiuère, Van der Sluijs en Van der Zee over de oorzaken van de bijensterfte. Wie de Zembla-uitzending gezien heeft en zich anderszins heeft ingelezen, mist overigens weinig. Dan weet je meteen wat erin staat.

Ik wist alleen nog niet dat er bij Nederlandse tuinders, fruittelers en wat dies meer zij, geen enkel gebrek is aan bijen.

Groet,

Bart
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Re: Groot artikel Volkskrant

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Dat laatste zou goed kunnen. Er wordt jarenlang mee geschermd (door de imkerij), maar dat 'probleem' is nog nooit goed gekwantificeerd. Misschien is het er ook niet? Bovendien wordt steeds meer bestuiving overgenomen door hommels, dus de grote commerciele bedrijven Koppert en Biobest. Hier en daar zijn er telers die zelf bijen zijn gaan houden.

jp
JP
Ruinerweg
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Contacteer:

Bericht door Ruinerweg »

Bart,

Ik snap jouw reactie niet helemaal. Het lijkt er op dat je het aardig eens bent met het (overigens goede) artikel. Er is volgens jou weinig verschil tussen de gewraakte zembla uitzending en dit artikel, het komt op hetzelfde neer.

Maar nu was net die zembla uitzending voor nog al wat mensen - ook op dit forum - de reden te bedanken als lid van de nbv. Nu is bedanken als lid van iets altijd een slechte oplossing, alleen al omdat jouw belangen dan nergens meer vertegenwoordigd worden, maar goed.

Als ik je reactie zo lees was er helemaal geen reden om als lid van de nbv te bedanken, omdat het bij de bijensterfte om een complex van factoren gaat, waar ook de varroa, de neonicotinen en waarschijnlijk ook de imker niet vrij uit gaan.
Ik moet nog denken aan de voortreffelijke presentatie van mevr. Pia Aumeijer op de regionale studiedag in Beilen met die imker achter de kast. :lol:

Het enige wat pri-wur te verwijten valt is dat de bijdrage van hun medewerkers aan dit programma misschien erg aan de magere kant was.

Groet,

Roel

Roel
Bart de Coo
Moderator
Contacteer:

Roel,

Je verwart me duidelijk met een ander. Ik ben het nou juist helemaal met de opvatting eens dat een imker zijn lidmaatschap nooit moet opzeggen, omdat je dan geen inspraak meer hebt. Lees de Zembla-discussie er maar op na.

Ik zat vanmiddag het stuk nog eens over te lezen en de Volkskrant-journalist heeft precies gedaan wat we eigenlijk allemaal hadden moeten doen na die Zembla-uitzending. Gewoon alles even een paar weken laten bezinken, wat hoor en wederhoor toepassen en dan een bezonken oordeel formuleren, met een onverstoorbare kalmte. Goed artikel inderdaad.

Groet,

Bart
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Ik citeer ;De komende winters zullen opnieuw vele bijenvolken niet overleven

Ik begrijp niet dat men dit durft schrijven , Ik durf een weddenschap over mijn Bijen met de schrijvers aan te gaan :lol:

Jaap v P
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Doe ik ook aan mee, Jaap!! één volk per gewonnen weddenschap en niemand praat er meer over :violin:

hennie oes
Berend
Contacteer:

Bericht door Berend »

ik doe ook mee met de weddenschap! :be3:
Bart de Coo
Moderator
Contacteer:

Vandaag in de Volkskrant een ingezonden opiniestuk van een zekere Klaas van der Poel. Hij voorspelt een milieuramp als we doorgaan met die neonicotinen en bepleit krasse maatregelen. Hij reageert op het stuk waarover ik dit onderwerp begonnen was. Klaas van der Poel is als ik mij goed herinner die imker uit Wassenaar die uitgebreid in beeld kwam in de roemruchte Zembla- uitzending.

Groet,

Bart
Jeroenvt
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Contacteer:

Bericht door Jeroenvt »

Het is pas enkele decennia geleden dat meer dan 90% van de mannelijke bevolking in NL rookte. En ook na veel onderzoek is nog steeds niet precies duidelijk hoe roken al die vreselijke gevolgen veroorzaakt. Het heeft dan ook lang geduurd voordat men maatregelen nam om roken terug te dringen. Wetenschappelijke studies werden ingezet om twijfel te zaaien over andere wetenschappelijke studies, de media duiken graag op een afwijkend onderzoek en geven daar zoveel aandacht aan dat het lijkt of de wetenschap zelf verdeeld is. Van ten minste één internationaal werkende onderzoeker die vroeger door de tabaksindustrie werd ingezet is bekend dat hij nu het zelfde kunstje vertoond in klimaatonderzoeken en daarbij betaald wordt door een grote oliemaatschappij. 50% media-aandacht gaat naar 1% klimaatsceptisch resultaat. En dan was daar natuurlijk altijd nog die ene oom, die wel honderdendrie was geworden met twee pakjes sigaretten per dag. Voldoende bewijs om vooral niets te doen.

Er is altijd wel bewijs te vinden voor of tegen een stelling, alleen van één en één weten we dat het twee is. Vooralsnog is bijna 80% van de soorten in Nederland in minder dan een eeuw verdwenen, zweefvliegen, vlinders, planten. Ik zou zeggen, steek er nog één op.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

alleen van één en één weten we dat het twee is
Ik ben een alpha maar heb mij laten vertellen dat in de hogere wiskunde zelfs dat niet zeker is; ook de rechte lijn tussen twee punten als basis voor de meetkunde, klopt niet meer als je de bolling van de aarde als maatstaf neemt :be5: :be5:

hennie oes
Plaats reactie