gif
Moderator: Hans van der Post.
gif
Gisteren kwam ik bij mijn kasten en zag dat voor 1 kast veel dode bijen lagen en na het openen waren beide broedkamers leeg en de bodem vol dode bijen of stervende .
Waarschijnlijk is de oorzaak spuitschade.
Mijn vraag,kan het zijn dat iemand zijn tuin heeft in gespoten of moet het echt een weiland zijn.
Waarschijnlijk is de oorzaak spuitschade.
Mijn vraag,kan het zijn dat iemand zijn tuin heeft in gespoten of moet het echt een weiland zijn.
-
- Imker sinds: 1984
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): bastaard/Buckfast
- Contacteer:
Re: gif
Als het maar 1 van je kasten is; lijkt de kans dat het spuitschade is niet zo groot.
Had ik vorig jaar ook; ging op vakantie met redelijke dracht; kom ik na een aantal weken terug: bijen dood voor en in de kast; ze waren gwn verhongerd; veel teveel boed aangezet.
2 andere volken 20 meter verderop: ook ingeteerd op voedselvoorraad; maar geen enkel probleem.
Hadden ze nog genoeg voorraad??
Had ik vorig jaar ook; ging op vakantie met redelijke dracht; kom ik na een aantal weken terug: bijen dood voor en in de kast; ze waren gwn verhongerd; veel teveel boed aangezet.
2 andere volken 20 meter verderop: ook ingeteerd op voedselvoorraad; maar geen enkel probleem.
Hadden ze nog genoeg voorraad??
- semar
- Imker sinds: 1975
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
als ze hongeren zouden ze eerst al het broed moeten verwijderen en opeten,
als ze van de honger zijn gestorven kun je dat ook zien doordat de bijen allemaal in de cellen zitten met hun kop naar beneden.
of ze gaan ervandoor in een hongerzwerm.
vriendelijke groet
Semar(Dominique)
als ze van de honger zijn gestorven kun je dat ook zien doordat de bijen allemaal in de cellen zitten met hun kop naar beneden.
of ze gaan ervandoor in een hongerzwerm.
vriendelijke groet
Semar(Dominique)
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Nog duidelijker is even kijken of er nog voer in de raten aanwezig issemar schreef: als ze van de honger zijn gestorven kun je dat ook zien doordat de bijen allemaal in de cellen zitten met hun kop naar beneden.
Semar(Dominique)

Bovendien heb ik van spuitschade nog nooit een compleet volk dood zien gaan .
Jaap v P
Donderdag een week geleden ben ik nog de kast in geweest er zat BRIAS in en stuifmeel en honing het was een groot sterk volk.
Alleen de koningin en circa 300 bijen waren nog aanwezig.
Van honger lijkt mij niet de oorzaak.
Gisteren bij het open maken van de kast zat er nog broed in en ook broed dat uitliep.
-
- Contacteer:
Maar hoeveel Honing in Kg uitgedrukt zat er gisteren nog in .???jan o. schreef:Donderdag een week geleden ben ik nog de kast in geweest er zat BRIAS in en stuifmeel en honing het was een groot sterk volk.
.
Jaap v P
Er zat niet veel honing in half raad.
-
- Contacteer:
Heel lang geleden heb ik geleerd dat in een goed volk altijd twee verzegelde ramen met voer aanwezig moeten zijn , om niet te verhongeren in een wat mindere periode .jan o. schreef:Er zat niet veel honing in half raad.
Jaap v P
-
- Imker sinds: 1984
- Bijenras(sen): bastaard/Buckfast
- Contacteer:
Komt me bekend voor; koningin gaat als laatste; die blijven ze tot het laatst voederen.jan o. schreef:Donderdag een week geleden ben ik nog de kast in geweest er zat BRIAS in en stuifmeel en honing het was een groot sterk volk.
Ik zou toch gokken op verhongeren.
weleens gehad met een 3-ramertje; alleen de moer nog in leven; rest dood op de bodem van de kast

als ik dag later was geweest was ook die nog doodgeweest.
Het is zo verradelijk; het ene volk lijkt gewoon door te gaan in ontwikkeling; het andere volk verhongert onder gelijke omstandigheden.