ik wil eens aan uw hersens peuteren.
De situatie is als volgt, heb een stand met een gradatie buckfast nateelt (f1 t/mf16). het valt mij al voor het tweede jaar op dat één volk iets langzamer groeit dan de anderen en de moer niet de 10 ramen dadant belegt. er zit altijd heeel veel stuifmeel rond en in het broednest.
alle volken worden gelijk behandeld dit volk is altijd erg druk bezig met het trekken van broed. veel darren maar ook werksterbroed.
meestal in de laatere popstadium tot bijna uitlopen van het broed. ook worden opvallend pas geboren bijen luid trapelent het volk uitgegooid deze jong volwasenen zijn altijd beschadigd en waarschijnlijk net voor of tijdens het uitlopen verwijderd.
alle volken zijn vorig jaar goed behandeld tegen varoa en op de onderleggers scoorde dit volk zelfs laag. in het voorjaar bij alle volken darren raam gesneden. alle volken zijn min of meer even vitaal, en hebben alle een flike bak honing in het voorjaar afgeleverd.
Ik hoop aan dat deze eigenshap het beging is van een gadrag om met de varoa´s om te gaan.

wat mischien leid naar een min of meer tolerantere bij? ik zou deze eigenschap dan graag aan de rest van mijn stand laten door laten erven (indien mogelijk).
De vraag is nu Weet een van jullie of het gen dat dit gedrag bepaald over de manelijke of de vrouwelijke lijn vererft?
Wat denken jullie van bovenstaande?

jullie gedachten erover kan het iets anders zijn?

inteeld is volgens mij uitgesloten omdat wat ik heb begrepen bij onvruchtbare eitjes nooit het broed zich niet tot het stadium van popen ontwikkeld? )het is ook opvallent dat dit gedrag later in het jaar steeds duidelijker gaat verschilen van de andere volken.
als het overerfbaar ís natuurlijk, zal ik dan moeren telen of darren telen?
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)