Bijentabak; Maak het zelf

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Franschman
Contacteer:

Bijentabak; Maak het zelf

Bericht door Franschman »

Ja beste imkevrienden,

Er is vast al heel veel gezegd over 'rookwaar' in de imkerij en ik heb in mij lange imkersbestaan ook al heel wat 'verstookt' Stukjes jute, kranten en karton, hooi, bijentabak type 'Bijenhuis' , Duits kruidenhooi , Franse geperste 'korrels'.

Zelf maken, wat een gedonder. Ik koop wel een baaltje bijentabak en ik zit weer 'snor'.

OK, dat is waar maar je kan natuurlijk ook een potje honing bij de AHkopen ,dan ben je ook van veel werk af.
Het imkeren is voor de meesten meer dan bijenhouden alleen.
Het werken aan de kasten, de koninginneteelt, ja het kijken en horen van de bijen is al een genot op zicht.
Indien dus tijd over naast al dat genieten wellicht nu ook eigen rookwaar ( zonder accijns) :lol:

Ik ga hier van het standpunt uit;"Eerst zien en dan geloven". Een bekende imker uit Westfriesland (Oostwoud) bood mij 'een pijpje' aan met verbluffend resultaat en inderdaad heerlijke geur en prettig brandend dus geen gedonder met uitgaande pijp gedurende de arbeid.
Ik dacht zelf uit de kast en zacht zingen te horen ! :be2: :be2: :be2:
Welnu wat zat er in vroeg ik hem. Hij wilde dit Westfries-imkergeheim delen en ik met U, doch ere wie ere toekomt :be8:
Hier het recept en verzamelen maar en daarna drogen en klein maken,

Dathépijprokers zijn geen onruststokers !! :hand:

Bijentabak zelf maken:

Bloemen van de paardebloem
Bloemen van valeriaan
Bloemen van kamille
Bloemen van Duizendblad
Paardestaart
Brandnetel
Eikebast
Boerenwormkruid
Rhus, uitbebloeide ,donkerrode knoppen