Gisteren bekeek ik hoe mijn bijen in de tuin vlogen. Het was voor 8.00
Opvallend was dat bijna alle bijen die terug kwamen stuifmeel bij zich hadden.
Het was hoofdzakelijk wit stuifmeel. Omdat ik langs een spoordijk woon waar veel braam staat is de herkomst niet de vraag.
Toen ik rond 13.00 weer even keek zag ik een enkele bij met stuifmeel. En die enkele bij met stuifmeel was geel.
Nu honingt een plant op het enen moment van de dag beter dan op een andere tijd, maar is dat met stuifmeel ook zo?
Halen ze 's ochtends meer stuifmeel dan 's middags?
En komt dat door dat er 's middags minder stuifmeel is of omdat er dan meer nectar valt te halen?
Waarom is het stuifmeel later op de dag geel? Geeft de braam dan geen stuifmeel meer?
Ik vroeg het me zo even af toen ik naar het in en uitvliegen van de bijen in het zonnetje zat te kijken.
Het is soms net een kampvuur. Je kunt er tijden naar kijken en de wereld vergeten. ... Totdat er weer een trein voorbij komt.
Jaap
Veel stuifmeel in de ochtend
Moderator: maartenkleijne
-
- Imker sinds: 1989
- Aantal volken: 10
- Contacteer:
Re: Veel stuifmeel in de ochtend
Zeer interessante vragen waarop ook ik wel een antwoord wil....
Wat ik me tevens ook afvraag is : ik zie voor het ogenblik een overgroot deel bijen zonder stuifmeel terugkomen, die brengen waarschijnlijk nectar of water mee, maar kunnen ze ook in één vlucht nectar EN stuifmeel meebrengen? Een bij die nectar haalt komt in vele gevallen toch ook altijd in contact met het stuifmeel dacht ik....
Wat ik me tevens ook afvraag is : ik zie voor het ogenblik een overgroot deel bijen zonder stuifmeel terugkomen, die brengen waarschijnlijk nectar of water mee, maar kunnen ze ook in één vlucht nectar EN stuifmeel meebrengen? Een bij die nectar haalt komt in vele gevallen toch ook altijd in contact met het stuifmeel dacht ik....
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:

Linnaeus, arts en botanicus, beschreef, nu alweer ruim 300 jaren geleden, 7000 plantensoorten en deelde ze in naar haar geslachtsorganen: meeldraden en stampers
In die tijd was alleen al het woord "geslachtsorgaan" taboe. De benadering van Linnaeus was dan ook volstrekt uniek maar schepte orde in de toenmalige chaos bij het benoemen van planten. Linnaeus ontdekte ook de enorme concurrentie die planten onderling hebben bij het aantrekken van de toch beperkte bestuivers. Zo hangt daar ook het tijdstip waarop planten haar producten ( nectar en pollen) aanbieden mee samen. De Paardebloem levert vooral 's morgens vroeg haar nectar en pollen af in de hoop bijen aan te trekken die in de loop van de ochtend naar de prunussoorten zullen gaan, omdat deze aantrekkelijker zijn. Zo ontwierp Linnaeus een klok, waarop je de tijd van de dag kunt aflezen aan de hand van de soort bloemen waarop bijen in de loop van de dag vliegen. Ik ben ver van mijn huis op vakantie en mijn leeftijd staat mij niet meer toe alles wat in mijn geheugen is opgeslagen zo maar op te hoesten ( toch wel lastig dat ouder worden, al heeft het ook aantrekkelijke kanten). Vraag mij dus niet hoe Linnaeus' klok er uit ziet: boeiend en leerzaam, maar ik heb het niet bij de hand.
Overigens zijn er ook bij de honingbijen pollenverzamelaars en nectar fourageerders. wie op de nectar vliegt komt toch afdoende met pollen in aanraking om de plant aan haar gerief te helpen; waarom zou een bloem anders haar nectar aanbieden. Voor een bloem is het aanmaken van pollen een "dure aangelegenheid"; nectar produceren is voor haar veel goedkoper; waarom dus niet liever nectar aangemaakt om bestuivers te lokken en de pollen beschikbaar te stellen waarvoor het bedoeld is: bevruchting i.v.m. voortplanting.
Deze bij is een nectarhaalster maar neemt duidelijk ook voldoende pollen in haar haren op om bij de volgende bloem deze af te leveren aan de stempel; andere bijen op dezelfde plant vullen haar korfjes met pollen, dat door de boom maar met mondjesmaat wordt afgeleverd; net genoeg om aantrekkelijk te blijven.
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Hartelijk dank Santtu voor de aanvulling.