Roofbijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Dr Phil
Berichten:4
Lid geworden op:za 16 jul 2011, 10:37
Roofbijen

Bericht door Dr Phil » za 16 jul 2011, 10:58

Beste Imkers,

Ik zie op dit forum niet zo snel een antwoord op de volgende vraag,

1 Maand geleden ongeveer had ik in een broedkamer 5 ramen broed en 3 ramen honing. Gisteren gekeken en zag tot mijn verbazing dat er geen honing meer in de kast zat en geen stuifmeel. De koningin heb ik gezien, ca 6 ramen broed in diverse stadia ook darrenbroed. Ik ging er van uit dat de afgelopen periode met veel zon, dat er vodoende op de wilde bramen gevlogen kon worden die hier volop in de houtwallen groeien. Verder valt mij op de vliegplank op, dat er geen stuifmeel binnenkomt en dat er bijen met hangende pootjes voor de kast vliegen. Bewaking op de vliegplank niet aanwezig! Volk lijkt op voldoende sterkte ( 10 ramen).

Ik was van plan om vandaag 4-5 kg suikerwater te gaan voeren en de vliegplank vanavond af te sluiten om te kijken of er morgen weer "vreemde"bijen voor de kast hangen.

Is dit een goed plan? bedankt voor de reactie.

GerbenS
Berichten:21
Lid geworden op:di 12 jul 2011, 21:49
Contacteer:

Re: Roofbijen

Bericht door GerbenS » zo 17 jul 2011, 08:13

Ik ben zelf een nog niet zo lang gediplomeerd imker, maar ik zou voordat je een voor je zo'n grote hoeveelheid voer geeft willen aanraden om een ervaren imker vragen om langs te komen, want dit is inderdaad een vreemd verhaal...

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Roofbijen

Bericht door semar » zo 17 jul 2011, 10:24

er hoefd niets aan de hand te zijn, de afgelopen maand is geen bijenweer geweest en veel volken hebben dan ook honger, bedenk dat een raam broed ook voer vraagt, en de bijen versbruiken meer als het zo (relatief) koud is.

als het langer slecht weer is, gaan veel moeren minder eitjes leggen, verdwijnd het voer in razendsnel tempo, en worden de bijen bijzonder schagerijnig.
Bij de alle volken neigen de bijen, als er niet genoeg van het veld komt naar roverij, ook dat is een normaal gegeven.
Voor stuifmeel moeten de bloemen wel droog zijn anders ´stuift´ het meel niet en nat stuifmeel verzamelen gaat niet, na een regenbui duurt het altijd voor de stuifmeel & nectar productie op gang komt zeker bij omhoog gerichte open bloemen, bloemen spoeld het voedsel voor de bijen er uit.
Het is leuk om bloemen te zien bloeien, maar heb je de bijen er ook werkelijk op gezien? Het valt mij op bij braam (hier in A´dam) dat ze niet vliegen op de lage soort met witte bloempjes, maar alleen op de hoge (groenstamige) soort die rose bloempjes heeft, bovendien is de braam over.

Wat je beter kunt doien is het vlieggat verkleinen tot er nog maar een paar bijen door kunnen 2-3 cm is genoeg
als het volk maar zuurstof door de bodemventilatie of door het voergat op in de dekplank kunnen krijgen.
Zoiezo voeren.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Dr Phil
Berichten:4
Lid geworden op:za 16 jul 2011, 10:37

Re: Roofbijen

Bericht door Dr Phil » zo 17 jul 2011, 14:31

Bedankt voor jullie reactie. Gisteravond heb ik een voerbak bovenop de honingkamer gezet en 's avonds toen alle bijen "binnen waren"het vlieggat dicht gedaan. Vanochtend was de voerbak nog niet ontdekt en zaten er bijen onder de kast!!. Ik heb de hulp van een ervaren imker ingeroepen en samen gekeken wat er aan de hand was. Een aantal dagen geleden heb ik van hem een nieuwe bodemplaat gekregen met bodemventilatie (ivm de varroa bestrijding later in het jaar) en met een vliegplank aan de voorzijde. De bijen waren met de oude bodemplaat gewend om van onder aan te komen vliegen. Gisteravond heb ik er niet op gelet dat er bijen in een tros aan de oude opening zaten. Dus vanochtend veel bijen voor de gesloten vielgopening. Ik dacht dit moet de roofbijen zijn!

Volgens de imker was het geen roverij maar toch een gebrek aan drachtbronnen met een volk met een groot broednest. De vliegplank weer open gedaan en de voerbak direct op de broedkamer gezet. De bijen hebben inmiddels de voerbak gevonden en de bijen in de tros onderaan de gaasbodem worden geleidelijk aan minder. Mogelijk dat ze de nieuwe "drachtbron" in de kast hebben gevonden. Vliegopening heb ik wel verkleind.

Complex probleem geworden door verwisseling van bodem en aanname dat er voldoende te halen viel.

Wordt vervolgd.

Dr Phil
Berichten:4
Lid geworden op:za 16 jul 2011, 10:37

Re: Roofbijen

Bericht door Dr Phil » ma 18 jul 2011, 20:57

Bijen hebben het voer ca 3L goed opgenomen en zijn duidelijk actiever. Ik heb nog een probleem over. Door het verwisselen van de bodems zit een behoorlijk tros bijen onder de gazenbodem. (overnachten daar). Hoe krijg ik deze bijen terug in de kast ze nemen consequent de verkeerde aanvliegroute onder de vliegplank.

Thx voor de hulp

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Roofbijen

Bericht door Jaap v.Popering » ma 18 jul 2011, 21:15

De opening ( aanvliegroute ) onder de vliegplank tijdelijk afsluiten , een plank voor zetten of iets dergelijks .

Jaap v P

TubaLeoVoet
Berichten:125
Lid geworden op:za 17 jul 2010, 16:37
Locatie:Herselt
Contacteer:

Re: Roofbijen

Bericht door TubaLeoVoet » ma 18 jul 2011, 21:22

...of de varoa schuif even er onder.
Als ge geen feromonen meer gewaarworden langs onder, gaan ze vanzelf weer op zoek naar een opening waar wél wat te ruiken valt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 42 gasten