Help,volkje met buckfastmoertje in bijennood.
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 1973-1974
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Help,volkje met buckfastmoertje in bijennood.
Ik heb me een buckfastmoertje aangeschaft en van mijn grote volk een aflegger gemaakt met jonge bijen,alwaar ik haar heb ingevoerd.
Het is allemaal goed gegaan totdat ik er vandaag achter kwam dat er nog maar een 100 tal bijen in zit met het desbetreffende moertje.
In het verkleinde vlieggat(tweetal bijen per keer)is door wespen een tweede vlieggat gecreeerd alwaar zij(de wespen)driftig door af en aan vlogen.En met enige regelmaat storte er een wesp met bij uit de kast,waar even regelmatig de bij het onderspit delfde.
Nu heb ik het kastje afgesloten en verzet.(ze hebben genoeg voer)
Kan iemand me aangeven hoe ik het bijenaantal weer snel kan aanvullen,zonder mijn rasmoertje daarmee in groot gevaar te brengen?
Petro
I
Het is allemaal goed gegaan totdat ik er vandaag achter kwam dat er nog maar een 100 tal bijen in zit met het desbetreffende moertje.
In het verkleinde vlieggat(tweetal bijen per keer)is door wespen een tweede vlieggat gecreeerd alwaar zij(de wespen)driftig door af en aan vlogen.En met enige regelmaat storte er een wesp met bij uit de kast,waar even regelmatig de bij het onderspit delfde.
Nu heb ik het kastje afgesloten en verzet.(ze hebben genoeg voer)
Kan iemand me aangeven hoe ik het bijenaantal weer snel kan aanvullen,zonder mijn rasmoertje daarmee in groot gevaar te brengen?
Petro
I
Re: Help,volkje met buckfastmoertje in bijennood.
Sterke schudzwerm maken en daar moer invoeren.
Hierna de kast op een ander plaats zetten.
groet,
Peter
Peter
wat is een schudzwerm ?
m.v.g.
herman
m.v.g.
herman
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Contacteer:
Kijk eens op de volgende link van Hennie Kroese, duidelijker kan het niet worden uitgelegd.
http://home.kpn.nl/buckfast/
http://home.kpn.nl/buckfast/
-
- Contacteer:
Helaas heb ik geen andere plaats om het volkje te plaatsen,enkel de stand waarop ze staan.Bok schreef:Sterke schudzwerm maken en daar moer invoeren.
Het schudzwerm idee had ik dus al toegepast enkel is het resultaat nu teniet gedaan.
Mijn idee is het huidige groepje weer aan te vullen,maar weet dus niet hoe.
Petro
-
- Contacteer:
Petro hallo,
Je moet alleen hele jonge bijen gebruiken bij het afschudden, dus de bijen in de honingkamer.
Deze bijen zijn niet agressief tegenover andere bijen en wat in jouw geval heel belangrijk is de meeste zijn niet ingevlogen op de kast.
Het vlieggat sterk verkleinen want ze verdedigen het vlieggat ook pas na een paar dagen.
Als er op de kast geen honingkamer meer staat kan je ramen met open broed afslaan daarop zitten ook veel jonge bijen die het broed voeren maar dan sla je ook oude bijen mee die zullen afvliegen en misschien proberen te roven dan is het zeker heel belangrijk het vlieggat heel klein te maken bijvoorbeeld 1 cm.
Dirk
Je moet alleen hele jonge bijen gebruiken bij het afschudden, dus de bijen in de honingkamer.
Deze bijen zijn niet agressief tegenover andere bijen en wat in jouw geval heel belangrijk is de meeste zijn niet ingevlogen op de kast.
Het vlieggat sterk verkleinen want ze verdedigen het vlieggat ook pas na een paar dagen.
Als er op de kast geen honingkamer meer staat kan je ramen met open broed afslaan daarop zitten ook veel jonge bijen die het broed voeren maar dan sla je ook oude bijen mee die zullen afvliegen en misschien proberen te roven dan is het zeker heel belangrijk het vlieggat heel klein te maken bijvoorbeeld 1 cm.
Dirk
dertiende
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Contacteer:
Een simpele(r) methode is dit: Plaats op het grote volk een rooster en een lege broedkamer. Haal vervolgens een raam met uitlopend broed uit de onderbak, sla de bijen af, vul de lege plaats op met een kunstraat, hang het broedraam in de lege bak boven het rooster. Wacht een paar uur, neem dan het raam uit de lege bak.
Je zult zien dat het vol jonge bijen zit. Hang dit raam in je probleemvolkje. Op deze manier vul je aan met jonge bijen en snel uitlopend broed.
Je zult zien dat het vol jonge bijen zit. Hang dit raam in je probleemvolkje. Op deze manier vul je aan met jonge bijen en snel uitlopend broed.
-
- Contacteer:
Ok eddy geen slechte methode,
maar in dit geval een koningin met 100 bijen zou ik 2 of 3 ramen met uitlopend broed nemen en toch wat extra bijen uit de honingkamer afslaan zodat het volkje nog goed in te winteren valt.\
\
Dirk
maar in dit geval een koningin met 100 bijen zou ik 2 of 3 ramen met uitlopend broed nemen en toch wat extra bijen uit de honingkamer afslaan zodat het volkje nog goed in te winteren valt.\
\
Dirk
dertiende
-
- Contacteer:
Kwam er vandaag achter dat de gesloten cellen geen pasgesloten broed bevatten maar gesloten honing was
,
Daaronder eitjes,veel eitjes maar dan in één cel.
Dus ei-leggende werksters en geen moer te vinden,het arrestkooitje er uit gehaald (wat er nog steeds in hing.)
Tot mijn grote verbazing bleek het moertje daar nog in te zitten (gezond en wel)Arrestkooitje teruggeplaatst en ik heb de situatie gelaten zo als die was.
Zoals Eddie heeft aangegeven(Boven moerrooster van volk) een raam open broed afgeslagen,zoals Dirk aangaf een extra raam daarbij met uitlopend broed en morgen nog een tweetal ramen extra afslaan.Dan voor de rest de instructies opvolgen die Dominique(Semar) me al eerder gaf.
En enige tijd erna het moertje opnieuw invoeren.
Natuurlijk van tevoren even nakijken wat in "hemelsnaam"de reden is dat het voederdeeg niet doorgegeten is(in arrestkooitje)
Wordt vervolgt.
Petro

Daaronder eitjes,veel eitjes maar dan in één cel.
Dus ei-leggende werksters en geen moer te vinden,het arrestkooitje er uit gehaald (wat er nog steeds in hing.)
Tot mijn grote verbazing bleek het moertje daar nog in te zitten (gezond en wel)Arrestkooitje teruggeplaatst en ik heb de situatie gelaten zo als die was.
Zoals Eddie heeft aangegeven(Boven moerrooster van volk) een raam open broed afgeslagen,zoals Dirk aangaf een extra raam daarbij met uitlopend broed en morgen nog een tweetal ramen extra afslaan.Dan voor de rest de instructies opvolgen die Dominique(Semar) me al eerder gaf.
En enige tijd erna het moertje opnieuw invoeren.
Natuurlijk van tevoren even nakijken wat in "hemelsnaam"de reden is dat het voederdeeg niet doorgegeten is(in arrestkooitje)
Wordt vervolgt.
Petro
-
- Contacteer:
Petro,
Moertje invoeren in een HK volkje.
Hele HK gebruiken met een paar lege uitgebouwde ramen in het midden.
De eierleggende werksters niet meer gebruiken.
Zeer klein vlieggat ev de handel 1 of 2 dagen na het invoeren van de moer dicht laten zitten want de bijen moeten eerst contact hebben met de moer die nu volkomen van de leg is anders vliegen ze af.
Dirk
Moertje invoeren in een HK volkje.
Hele HK gebruiken met een paar lege uitgebouwde ramen in het midden.
De eierleggende werksters niet meer gebruiken.
Zeer klein vlieggat ev de handel 1 of 2 dagen na het invoeren van de moer dicht laten zitten want de bijen moeten eerst contact hebben met de moer die nu volkomen van de leg is anders vliegen ze af.
Dirk
dertiende