In het begin vliegen alleen de hommels op de balsemien, na enkele weken beginnen de bijen pas; ik weet niet waaraan dat ligt maar pas als de bloemen in de zijoksels bloeien lijken de bijen ze interessant te vinden. Op mijn andere stand (daar moeten ze enkele honderden meters vliegen naar de balsemien langs de rivier) kwamen de bijen vorige week al wit thuis, hier waar ze tussen de balsemien staan beginnen ze nu mondjesmaat. In mijn tuin is hij wat later omdat het eerder zo droog was.
Ik heb onlangs op weg van werk terug naar huis (35 km op de elektrische fiets) ook een drietal plekken gezien waar balsemien groeit en heb daar met bewordering staan kijken naar het aantal bijen dat hier op vloog. In mijn eigen woonomgeving heb ik deze plant helaas nog niet aangetroffen maar ik heb een aantal plekjes voor ogen waar deze plant het zeer goed zou kunnen doen (een aantal plekken langs de waterkant). Hoe kan ik dit heb beste aanpakken, eenvoudig weg een paar examplaren die nog niet bloeien uitgraven en die meenemen en poten of kan ik beter wachten tot er zaad is en dit volgend jaar uitzaaien (en wanneer dan wel)? Iemand ervaring hiermee ?
Helaas komt balsemien bij ons in de buurt (Enkhuizen) bij mijn weten niet voor.
Wie wil er wat zaden oogsten en aan anderen beschikbaar stellen. Ik heb in nelk geval belangstelling. Er zijn genoeg gebiedjes hier die voorzien zouden kunnen worden van een mooie drachtplant in de (na) zomer.
Pieter
plant geldt dus wel als een invasieve soort na wat artikels na gelezen te hebben op internet. Hoe schadelijk is de plant dan werkelijk als ze de bijen zoveel goeds kan bieden ?
Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Reuzenbalsemien staat een foto van een opengesprongen vrucht. Wat ik alleen niet kan opmaken is of hier in het midden het zaad er nog in zit of dat dat dit er met het springen al uit is.....