Bijen en stortregen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
PatrickN
Contacteer:

Bijen en stortregen

Bericht door PatrickN »

Ik ben een beginnende imker en vroeg mij af of het normaal is dat er veel (tientallen) bijen op het moment na een stortbij/regenbij naast de kast liggen?
Ze liggen veelal op hun rug. Het lijkt wel of de vleugels nat zijn geworden en ze niet meer overeind kunnen komen.
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Bijen en stortregen

Bericht door Freek »

Hoi Patric,

Ik had 3 weken lang een 3 ramer bij mijn huis, omdat ik daar een Schier Carnica koningin in heb ingevoerd. Mijn bijenstand is niet bij mijn huis dus is de observatie dus niet accuraat.
Ik heb daarmee dezelfde ervaring gehad, ik kon deze bijen vrij nauwgezet observeren.
Wanneer er zo'n stortbui aankomt werd die 3 ramer vrij onrustig en zag ik vrij veel bijen nog snel even de kast binnenvliegen, de bijen hebben echt wel door dat er zo'n regenbui komt.
Echter sommige bijen, mogelijk sommige deels opgebrande bijen die al oud zijn of bijen die net te laat aankomen, "redden het niet" en raken nat en plakken vast aan de vliegplank en sterven.
Dit kunnen er inderdaad maar zo eens tien tot twintig bijen zijn.
Niet leuk om te zien, maar niet iets om ongerust over te zijn naar mijn idee.

Groet,

Freek
PatrickN
Contacteer:

Bericht door PatrickN »

Dank voor je antwoord Freek,

Nee, niet leuk om te zien. De meeste zaten tussen de hoge sprieten van het gras. Zelfs de volgende dag hingen ze er nog. Waarschijnlijk te drogen want toen het ochtend zonnetje doorbrak waren de meeste alweer verdwenen. Het waren overigens me name de Buckfast Bij. De andere kast is vrij rustig en minder vol.

Totzover opgelost dus.
buzzer
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Contacteer:

Bericht door buzzer »

PatrickN schreef:Dank voor je antwoord Freek,

Nee, niet leuk om te zien. De meeste zaten tussen de hoge sprieten van het gras. Zelfs de volgende dag hingen ze er nog. Waarschijnlijk te drogen want toen het ochtend zonnetje doorbrak waren de meeste alweer verdwenen. Het waren overigens me name de Buckfast Bij. De andere kast is vrij rustig en minder vol.

Totzover opgelost dus.
Als het ochtendzonnetje er is zijn de mussen en de mezen hier ook erg aktief......... Sinds de kast hier in de tuin staat zijn er opvallend meer gevleugelde vrienden.....gelukkig.
Alle begin is (bij) zonder honing.
Plaats reactie