De mythe van Mellifera
De mythe van Mellifera
Beste mensen van het imkerforum. Het is zover, met behulp van een aantal leden van dit forum is mijn boek: De mythe van Mellifera, tot stand gekomen. Ik hoop zó met dit boek bij een heel breed (leken)publiek een bewust-zijn te kunnen neerzetten over de bijensterfte.
Hier een filmpje over het boek http://www.youtube.com/watch?v=VJU79vwKC34
Hieronder het persbericht erover.
Persbericht
Roos Boum schrijft verontrustende eco-roman over de toekomst van de honingbij.
2012 is uitgeroepen tot het jaar van de honingbij door de NBV (Nederlandse bijenhoudersVereniging), de KNNV (Koninklijke Nederlandse Natuurvereniging voor Veldbiologie), De bijenstichting, EIS-Nederland, het IVN en het Anjerfonds. De reden om 2012 tot jaar van de honingbij uit te roepen is bij u vast bekend: dat de honingbij in zijn bestaan ernstig bedreigd wordt. Als de bijenstand verder achteruitgaat, kan dit leiden tot onbetaalbare groenten en fruit met alle gevolgen van dien. Vandaar dat de bij extra aandacht verdient! Het probleem wordt de laatste tijd in de media uitgebreid bemeten en trekt veel publiciteit.
De mythe van Mellifera is een spannende, verrassende eco-roman. Roos Boum kijkt vanuit de bedreigde honingbij naar de mens en de veranderingen in het milieu. De bij, die over de hele wereld aan het verdwijnen is, door o.a. klimaatverandering, pesticiden en verlies van biodiverisiteit. Maar wie zorgt er voor bestuiving als er geen bijen meer zijn? Groenten, fruit, noten en bloemen kunnen onbetaalbare luxegoederen worden!
Mellifera is een bij. Een honingbij, één van de vele in de kolonie waar alle bijen binnen zes weken sterven. Maar Mellifera is anders. Zij is niet van plan zo snel te sterven, zoals de anderen. Ze weigert op te gaan in de robotachtige massa van het bijenvolk en ontsnapt uit haar zwaarbewaakte stad. Een lugubere stad waar de macabere restanten van ingekapselde doden op straat liggen, waar de mannen in september worden afgeslacht en baby’s genadeloos worden onthoofd. Met haar geliefde sticht ze een eigen stad, maar de nachtmerries blijven. Ze beseft dat het haar taak is, haar soort voor uitsterven te behoeden en gaat op zoek naar de raadselachtige stad uit haar dromen.
In dit bijzondere verhaal over de meedogenloze insectenwereld draagt Boum als terloops mogelijke oplossingen voor het bijenverdwijnprobleem aan. Dit maakt het tot meer dan alleen een spannend verhaal over trouw, verraad, oorlog en liefde. Het laat onmogelijke keuzes zien en zet de lezer aan het denken over de prijs die hijzelf en de honingbij betalen voor onze manier van leven.
“Roos Boum laat de lezer op meeslepende wijze kennis maken met een wonderlijke insectenwereld, die mijn blik op honing voor altijd veranderd heeft. Een eye-opener, die prettig leest en spannend en ontroerend tegelijk is.” (Judith Visser, bestsellerauteur, over De mythe van Mellifera).
Een fragment vindt u op http://www.RoosBoum.nl .
Boum debuteerde in 2007 met de eveneens controversiële roman Valse salie, Kroniek van een verscheurde jeugd. Meer dan 12.000 exemplaren werden verkocht.
De pers over Valse salie:
“Met genadeloze precisie beschreven” (Elsevier)
“Indringend debuut” (Margriet)
“Bizar en gruwelijk” (Vriendin)
De Mythe van Mellifera
telt 415 pagina's en kost € 19,95 isbn ISBN 978-90-8660-172-1
Hier een filmpje over het boek http://www.youtube.com/watch?v=VJU79vwKC34
Hieronder het persbericht erover.
Persbericht
Roos Boum schrijft verontrustende eco-roman over de toekomst van de honingbij.
2012 is uitgeroepen tot het jaar van de honingbij door de NBV (Nederlandse bijenhoudersVereniging), de KNNV (Koninklijke Nederlandse Natuurvereniging voor Veldbiologie), De bijenstichting, EIS-Nederland, het IVN en het Anjerfonds. De reden om 2012 tot jaar van de honingbij uit te roepen is bij u vast bekend: dat de honingbij in zijn bestaan ernstig bedreigd wordt. Als de bijenstand verder achteruitgaat, kan dit leiden tot onbetaalbare groenten en fruit met alle gevolgen van dien. Vandaar dat de bij extra aandacht verdient! Het probleem wordt de laatste tijd in de media uitgebreid bemeten en trekt veel publiciteit.
De mythe van Mellifera is een spannende, verrassende eco-roman. Roos Boum kijkt vanuit de bedreigde honingbij naar de mens en de veranderingen in het milieu. De bij, die over de hele wereld aan het verdwijnen is, door o.a. klimaatverandering, pesticiden en verlies van biodiverisiteit. Maar wie zorgt er voor bestuiving als er geen bijen meer zijn? Groenten, fruit, noten en bloemen kunnen onbetaalbare luxegoederen worden!
Mellifera is een bij. Een honingbij, één van de vele in de kolonie waar alle bijen binnen zes weken sterven. Maar Mellifera is anders. Zij is niet van plan zo snel te sterven, zoals de anderen. Ze weigert op te gaan in de robotachtige massa van het bijenvolk en ontsnapt uit haar zwaarbewaakte stad. Een lugubere stad waar de macabere restanten van ingekapselde doden op straat liggen, waar de mannen in september worden afgeslacht en baby’s genadeloos worden onthoofd. Met haar geliefde sticht ze een eigen stad, maar de nachtmerries blijven. Ze beseft dat het haar taak is, haar soort voor uitsterven te behoeden en gaat op zoek naar de raadselachtige stad uit haar dromen.
In dit bijzondere verhaal over de meedogenloze insectenwereld draagt Boum als terloops mogelijke oplossingen voor het bijenverdwijnprobleem aan. Dit maakt het tot meer dan alleen een spannend verhaal over trouw, verraad, oorlog en liefde. Het laat onmogelijke keuzes zien en zet de lezer aan het denken over de prijs die hijzelf en de honingbij betalen voor onze manier van leven.
“Roos Boum laat de lezer op meeslepende wijze kennis maken met een wonderlijke insectenwereld, die mijn blik op honing voor altijd veranderd heeft. Een eye-opener, die prettig leest en spannend en ontroerend tegelijk is.” (Judith Visser, bestsellerauteur, over De mythe van Mellifera).
Een fragment vindt u op http://www.RoosBoum.nl .
Boum debuteerde in 2007 met de eveneens controversiële roman Valse salie, Kroniek van een verscheurde jeugd. Meer dan 12.000 exemplaren werden verkocht.
De pers over Valse salie:
“Met genadeloze precisie beschreven” (Elsevier)
“Indringend debuut” (Margriet)
“Bizar en gruwelijk” (Vriendin)
De Mythe van Mellifera
telt 415 pagina's en kost € 19,95 isbn ISBN 978-90-8660-172-1
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Re: De mythe van Mellifera
In het filmpje komen twee uitspraken voor die niet waar zijn. De eerste is dat Albert Einstein gezegd zou hebben dat de mensheid nog maar vier jaar te gaan heeft als de honingbij is uitgestorven. In de verzamelde werken van de natuurkundige is deze uitspraak evenwel nog nooit aangetroffen. De tweede is dat de rijken steeds rijker worden en de armen steeds armer. Deze opvatting is er een die ik al mijn leven lang hoor. Hij schijnt zelfs voor te komen in De Schrift. Ook warhoofd Karl Marx schijnt een deftige variant op deze mening aangehangen te hebben. Hij noemde dat 'Verelendung' of zoiets. Omdat deze opvatting al zo oud is, kan een kind begrijpen dat ze dus niet waar is.
Groet,
Bart
Groet,
Bart
-
- Imker sinds: 1973-1974
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Dat van Albert Einstein is toch iets wat ik al een aantal malen op de tv heb zien langskomen als iets wat hij gezegd zou hebben,laatst was er een film waarin een leraar dat ook aan zijn studenten verkondigde.(dat Einstein dat gezegd zou hebben.)
Petro
Petro
Bart de Coo schreef:In het filmpje komen twee uitspraken voor die niet waar zijn. De eerste is dat Albert Einstein gezegd zou hebben dat de mensheid nog maar vier jaar te gaan heeft als de honingbij is uitgestorven. In de verzamelde werken van de natuurkundige is deze uitspraak evenwel nog nooit aangetroffen. De tweede is dat de rijken steeds rijker worden en de armen steeds armer. Deze opvatting is er een die ik al mijn leven lang hoor. Hij schijnt zelfs voor te komen in De Schrift. Ook warhoofd Karl Marx schijnt een deftige variant op deze mening aangehangen te hebben. Hij noemde dat 'Verelendung' of zoiets. Omdat deze opvatting al zo oud is, kan een kind begrijpen dat ze dus niet waar is.
Groet,
Bart
- Jeroenvt
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): hele leuke
- Contacteer:
Einstein was bepaald geen bijendeskundige en hield zich bezig met ruimte en tijd, ik zie ook geen reden waarom hij dat gezegd zou hebben in die tijd. En we hebben hier ooit afgesproken om niet over politiek te praten, maar anders zou ik je bij een biertje eens kunnen vertellen waarom de analyse van Marx best deugt, maar de gekozen oplossing niet werkt.
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
De 'uitspraak' van Einstein is ergens in de jaren 90 door iemand verzonnen en wordt sindsdien veel geciteerd.
gr,
m
m
- Albert Stoter
- Contacteer:
Wellicht toch al in 1965, maar dan nog heeft het uiteindelijk dezelfde bron (en wellicht "verzinner"). Zie Albert Einstein op Imkerpedia (het leek me gister inmiddels toch wel handig om deze pagina op Imkerpedia te hebben).
- jasper-k
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
- Contacteer:

just know i was really laughing out loud!
LOL
thanks
Met vriendelijke groet, Jasper
- Albert Stoter
- Contacteer:
Inmiddels vond ik ook de volgende:

en de originele?

en de originele?

- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Grote veer in het bipsje van Albert Stoter. Mooi lemma op Imkerpedia! Prima research! Dat van die demonstanten wist ik al, maar van de rest wist ik nog niets.
Groet,
Bart
Groet,
Bart