Mijtenval een indicatie voor besmetting?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
jsloothaak
Contacteer:

Mijtenval een indicatie voor besmetting?

Bericht door jsloothaak »

Na het behandelen van m'n bijen met oxaalzuur heb ik de mijtenplank onder de kast geschoven. Nu 8 dagen later heb ik op de plank 550 mijten geteld. Dat zijn er 69 per dag, of werkt dat niet zo? Het gaat om een spaarkast met twee bakken en een flink volk erin (onder en bovenkamer zijn bezet)
Zegt dit aantal mijten eigenlijk iets over de mate van besmetting??
Bijlagen
550 mijten, 8 dagen na oxaalzuur behandeling
550 mijten, 8 dagen na oxaalzuur behandeling
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Mijtenval een indicatie voor besmetting?

Bericht door m.kolsters. »

Dag Joghem, volgens je leeraar is het volk ten doden op geschreven, meer dan 35 mijten per dag.
Ik denk dat het geen kwaad kan maar het zijn er wel veel op deze tijd van het jaar.
Hou ze goed in het oog en anders behandel je nog een keer maar niet met oxaalzuur dat mag maar een keer.
Is je najaar behandeling een beetje mislukt, of te koud geweest of had je toen al veel mijten.
Elk volk is niet het zelfde heb ook volken gekocht en daar viel een volle plank mijten en het jaar later ook nog
en na verkoop heb ik vernomen dat het nog zo is een jaar later.
Er zijn volken die best tegen veel varoa kunnen, dat is mijn ervaring.
Tinus Kolsters
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Die mijtenval is het gevolg van de oxaalbehandeling en geeft niet de natuurlijke mijtenval weer. Ik denk met Tinus, dat dit geen kwaad kan; wacht rustig het voorjaar af en kijk vervolgens wat de natuurlijke mijtenval oplevert; ik denk: aanzienlijk minder mijten. Daarna volg je de methode waarvoor je gekozen hebt. Voor mij zou dat betekenen: darrenraat laten aanzetten onder een paar honingkamer raampjes aan weerskanten van het broednest. Na sluiting van de cellen dit darrenbroed wegsnijden en aan de kippen voeren;zij peuzelen met de darrenlArven het merendeel van de jonge mijten op. Als je geen kippen of ander gevogelte hebt, is de vuilnisemmer ook goed (alleen gooi je daarmee ook de eiwitten van de darrenlarven weg.)

Afbeelding
wilgenroosje
Contacteer:

Bericht door wilgenroosje »

jsloothaak schreef:Na het behandelen van m'n bijen met oxaalzuur heb ik de mijtenplank onder de kast geschoven. Nu 8 dagen later heb ik op de plank 550 mijten geteld. Dat zijn er 69 per dag, of werkt dat niet zo? Het gaat om een spaarkast met twee bakken en een flink volk erin (onder en bovenkamer zijn bezet)
Direct na de behandeling lijkt mij het enige dat je kunt conluderen dat er mijten in zaten en dat de behandeling werkt. Over de besmettingsgraad zegt het inderdaad weinig. Ik heb een week voor kerst gedruppeld en vond in één van de volken de eerste dagen zelfs iets meer dan 100 mijten per dag. Een week na de jaarwisseling was dat al weer gezakt naar enkele mijten per dag. Ik ga dit weekend weer kijken en verwacht eigenlijk nog maar heel weinig mijten aan te treffen.
Laatst gewijzigd door wilgenroosje op do 19 jan 2012, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Santtu Pikkarainen »

wilgenroosje schreef:
jsloothaak schreef:Na het behandelen van m'n bijen met oxaalzuur heb ik de mijtenplank onder de kast geschoven. Nu 8 dagen later heb ik op de plank 550 mijten geteld. Dat zijn er 69 per dag, of werkt dat niet zo? Het gaat om een spaarkast met twee bakken en een flink volk erin (onder en bovenkamer zijn bezet)
Direct na de behandeling lijkt mij het enige dat je kunt conluderen dat er mijten in zaten en dat de behandeling werkt. Over de besemttingsgraad zegt het inderdaad weinig. Ik heb een week voor kerst gedruppeld en vond in één van de volken de eerste dagen zelfs iets meer dan 100 mijten per dag. Een week na de jaarwisseling was dat al weer gezakt naar enkele mijten per dag. Ik ga dit weekend weer kijken en verwacht eigenlijk nog maar heel weinig mijten aan te treffen.
Zoiets had ik ook bij een van mijn volken: na enkele dagen honderden mijten en daarna, na een week nog geen 50 mijten.
jsloothaak
Contacteer:

Bericht door jsloothaak »

Nou, ik kwam net terug van de jaarvergadering in Boxtel en ik ben niet de enige met zo'n hoge mijtenval. En zo te lezen in jullie reacties is dat niet anders. Alles wat nu valt is alleen maar meegenomen! We hebben een beetje het vermoeden dat de mierenzuur-behandeling met Lieblig-dispenser deze zomer minder effectief is geweest vanwege de hoge luchtvochtigheid. Ik zal de varroa-lade over een paar dagen nog eens controleren, misschien valt het mee.
Plaats reactie