beste collega's
ik was vandaag bij mijn kasten en er viel me iets op. Het verontrust me niet meteen maar ik kan er zelf niet echt een verklaring voor vinden dus hoor graag wat jullie ervan denken:
Ik heb 6 kasten op een rij staan, deze varieren in grootte van 20 raams kast tot 6 raams kast. (De twintig raams kast heeft ergens last van gehad want voor de winter waren er erg veel bijen maar nu een heel stuk minder maar leven doen ze zeker nog, ik bedoel hiermee dat het niet meer het grootste volk is).
Ik heb nog geen kast open gehad maar ik vermoed dat mijn grootste volk vandaag als enige volop met stuifmeel thuis kwam, ik heb even zitten kijken rond de 1 op de 4 bijen had stuifmeel bij zich, in 3 kleuren. De andere volken vlogen wel maar heb niet echt gezien dat ze met iets terug kwamen slechts 2 bijen bij 2 kasten.
Deze kast bruiste twee weken bij een klopje op de kast ook het langst en hardst.
Wat is hiervoor de verklaring?
Zou het grote volk als enige broed hebben en stuifmeel halen? lijkt mij sterk maar....
In de omgeving staan heel veel sneeuwklokjes krokussen en...
Thanks
6 kasten op een rij slechts 1 haalt stuifmeel
Moderator: Hans van der Post.
- jasper-k
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
- Contacteer:
6 kasten op een rij slechts 1 haalt stuifmeel
Met vriendelijke groet, Jasper
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: 6 kasten op een rij slechts 1 haalt stuifmeel
Als je naar de volken kijkt is het een moment opname. Kan best zijn dat over een uur een ander volk massaal vliegt - met stuifmeel.
Heb je als eens met je hand op de dekplank gevoeld? Om deze tijd van het jaar voel je op een plek -vaak in het midden, warmte. Ha, het bijenvolk heeft broed!
Heb je als eens met je hand op de dekplank gevoeld? Om deze tijd van het jaar voel je op een plek -vaak in het midden, warmte. Ha, het bijenvolk heeft broed!
!Hans.