overzetten van kempisch op belgisch simplexramen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

roosje2012
Berichten:93
Lid geworden op:ma 12 mar 2012, 22:10
Contacteer:
overzetten van kempisch op belgisch simplexramen

Bericht door roosje2012 » ma 12 mar 2012, 22:34

Hallo iedereen,
Als beginnend imker vind ik jullie site geweldig. :clap: Aangezien ik vanavond net een volkje kreeg in een kempische bijenkast, zou ik die willen overzetten op belgische simplex die bij onze opleiding de voorkeur geniet. Maar, ik zit met een vraag, neen eigenlijk met vele vragen, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik heb de Kempische kast, die ik moet teruggeven, op een bepaalde plaats in de tuin gezet. Morgenvroeg doe ik ze open. Dan ga ik een simplex bijenkast kopen. De bedoeling is om over te schakelen naar simplex. Ik heb net 1 jaar opleiding achter de rug, maar kan jullie wijze raad goed gebruiken. Ik ken de maten van de raampjes van de kempische bak nog niet. Zullen ze passen in de simplex?

Rekening houdend met het feit dat dit volkje volgens de vorige eigenaar zeer zwak lijkt te zijn, hoe los ik dit het beste op? Moet ik ze dan nog voeding geven? Wat indien de raampjes niet passen van de ene bak in de andere? Hulp, hulp, ik heb een hoop vragen en morgen gaan mijn vleugelkindjes misschien de buurt al verkennen, zonder dat ik er goed op voorbereid ben. (Ik heb wel 1 maand om ze over te zetten, dus het moet ook niet persé morgen gebeuren.)

Ik hoop snel een antwoord te krijgen.
Met dank

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: overzetten van kempisch op belgisch simplexramen

Bericht door jomme » ma 12 mar 2012, 23:49

Hoe lang mag je de kast gebruiken?

Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten:211
Lid geworden op:wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds:2010
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie:alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: overzetten van kempisch op belgisch simplexramen

Bericht door jasper-k » ma 12 mar 2012, 23:54

beste roosje,
mijn advies voor nu afblijven!
Laat ze eerst maar verkennen, tot rust komen stuifmeel verzamelen en jonge bijen aanmaken.
Observeer eerst het gedrag, wordt er gevlogen, hoeveel komen ze met stuifmeel binnen, hoe bewegen ze zich op de vliegplank, etc, etc.
Als de temperatuur boven de 15, maar beter nog boven de 18 graden is kun je gaan rommelen met overhangen in de andere kast. Zeker als je nog een maand hebt wachten tot nog mooier weer, de stress van de reis was al genoeg. Het kan immers nog gewoon koud worden de komende tijd, geduld is een schone zaak.

helaas kan ik je over de maten van de kasten niet verder helpen, maar uit ervaring weet ik dat overgaan van de ene naar de andere maat, een hoop gepruts en vaak frustratie geeft. daarom zeg ik wachten tot mooi(er) weer want er gaat meer tijd in zitten dan je lief is.
Als je toch over gaat zetten, zet ze dan in een kast die past bij de grote van het volk. Niet te ruim zetten!

succes
Met vriendelijke groet, Jasper

roosje2012
Berichten:93
Lid geworden op:ma 12 mar 2012, 22:10
Contacteer:

Re: overzetten van kempisch op belgisch simplexramen

Bericht door roosje2012 » di 13 mar 2012, 00:17

Ik mag de kast 1 maand houden

Eugeen
Berichten:82
Lid geworden op:di 20 okt 2009, 10:49
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Belgie / Tessenderlo
Contacteer:

Re: overzetten van kempisch op belgisch simplexramen

Bericht door Eugeen » wo 14 mar 2012, 19:55

Zelf gebruik ik kasten in de Kempische maat. Deze week heb ik enkele Segebergers gekocht, weliswaar Duits Normaal, maar vermits de simplex en de Duits Normaal op elkaar kunnen worden gezet, zullen deze wel dezelfde maat hebben. De segeberger past langs de zijkanten sluitend op de Kempische kast. De rand aan de voor en achterkant sluit niet aan. Hiervoor heb ik simpelweg een latje gemaakt van 2,4 x 2,4 cm dat knelt in de opzetrand van de segeberger. Hierdoor zijn de kastdelen sluitend. De ramen passen echter niet en je zult de bijen moeten overzetten. Zelf plaats ik de segeberger met waswafels in de eerste helft van april op de Kempische broedbak. Zodra de koningin aan de leg is in de nieuw opgewerkte ramen, kan je er dan verder vele kanten mee op. Je zult dan waarschijnlijk al wel op het einde van april zijn beland.
Groeten,
Eugeen

roosje2012
Berichten:93
Lid geworden op:ma 12 mar 2012, 22:10
Contacteer:

Re: overzetten van kempisch op belgisch simplexramen

Bericht door roosje2012 » za 17 mar 2012, 17:20

Graag zou ik met de methode van de simplexkast op de kempische wachten tot half april maar ik kan helaas niet. Die man wil zijn kast dan terug.
Ik heb dan nagedacht over een plan. Wat denken jullie ervan?
Als ik nu een bak maak In de afmetingen van de kempische. Ik steek er van die afstandhouders in. En van zodra het lekker weer is, (ik hoop dat er voor half april toch zulk een dag zal zijn), dan breng ik de kaders over van die kempische kast naar de zelfgemaakte bak en probeer het zo compact mogelijk te houden in die onderste bak, zodat ze snel naar boven gaan. Zou dit lukken? En dan kan ik die man zijn kast teruggeven.
Moet ik ze dan nog prikkelen ?Indien jullie dat zien zitten, waar moet ik dan rekening mee houden? Ik heb maar 1 zwak volkje maar ik zou ze niet willen verliezen. Ik weet niet in Nederland, maar hier lijkt het heel moeilijk om volkjes te vinden. Met dank voor uw antwoorden. :be9:

roosje2012
Berichten:93
Lid geworden op:ma 12 mar 2012, 22:10
Contacteer:

Re: overzetten van kempisch op belgisch simplexramen

Bericht door roosje2012 » di 20 mar 2012, 13:29

Hallo,
Mijn probleem van kempische bak is tijdelijk opgelost. Ik mag een kast van iemand anders gebruiken. Dus bij de eerste mooie zonnestralen, ik hoop op morgen of overmorgen, verwissel ik alle ramen en steek ik ze in de andere kast. Verder tijdens de maand april of zo, zal ik met een hoogsel van Simplex trachten ze definitief van kast te veranderen.
Dank voor alle goede raadgevingen :be9:

roosje2012
Berichten:93
Lid geworden op:ma 12 mar 2012, 22:10
Contacteer:

Re: overzetten van kempisch op belgisch simplexramen

Bericht door roosje2012 » wo 21 mar 2012, 16:54

Vandaag mooi weer dus ik heb het er op gewaagd, verwisselen van kast op de kempische leenkast die ik heb. Het woord zwak volk dat ik gebruikte is nog veel te zwak. Het is een minivolk. Bijen zaten op 2x10 cm2. Daaronder een beetje gesloten broed, voor zover ik het kon zien. Echt heel weinig. Veel verder met hun hoofd in een raat gestorven. Of dit nog te redden valt weet ik niet. De koningin heb ik niet gezien, nochtans goed gezocht.
Ik heb er 6 bruine kaders uitgehaald, die vol honing zitten en heb een vulblok gemaakt om het ding wat kleiner te maken. Daarnaast een zak met stro voor de warmte. Er boven op isimo (dat zat er ook niet op, ze waren niet geïsoleerd). Ze zitten er allen in. En nu laat ik ze gerust. Op hoop van zegen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 51 gasten