3-jarig verbod op honing verkoop!!
-
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
3-jarig verbod op honing verkoop!!
"De imkers in de buurt van Wetteren zitten met de handen in het haar. Ze hebben een brief gekregen met de mededeling dat hun honing mogelijk genetisch gemanipuleerd stuifmeel bevat. Oorzaak is het ggo-veld in Wetteren, waar binnenkort genetisch gemanipuleerde mais wordt gezaaid. "Mogelijk mogen we drie jaar geen honing meer verkopen", zegt imker Philippe De Landsheere."
in een straal van 10km rond wetteren is er een 3-jarig verbod op honing verkoop! Ik ontsnap juist aan de regel ( mijn stand staat immers op 16,3km van Wetteren ) maar ik leef wel mee met de betrokken imkers.
http://www.demorgen.be/dm/nl/5381/Diere ... veld.dhtml
in een straal van 10km rond wetteren is er een 3-jarig verbod op honing verkoop! Ik ontsnap juist aan de regel ( mijn stand staat immers op 16,3km van Wetteren ) maar ik leef wel mee met de betrokken imkers.
http://www.demorgen.be/dm/nl/5381/Diere ... veld.dhtml
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: 3-jarig verbod op honing verkoop!!
Ongelooflijk.... lekker al het kustmatige voer....
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Contacteer:
Vervelend inderdaad. Maar wat gebeurt er nu precies met je honing als de bijen op gemanipuleerde gewassen hebben gevlogen? Niet zo veel volgens mij. Wie vaardigt dat verbod overigens uit?
Groet,
Bart
Groet,
Bart
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Ik lees dit op die genoemde site .
Stemmingmakerij
Het ILVO spreekt van doelbewuste stemmingmakerij. "Op 19 mei begint de rechtszaak tegen de Field Liberation Movement (FLM). Dat zorgt natuurlijk voor spanningen." De organisatie biedt de imkers nu een eenmalige en kosteloze honinganalyse aan. "Zo zullen ze met eigen ogen zien dat hun honing perfect normaal is."
Stemmingmakerij
Het ILVO spreekt van doelbewuste stemmingmakerij. "Op 19 mei begint de rechtszaak tegen de Field Liberation Movement (FLM). Dat zorgt natuurlijk voor spanningen." De organisatie biedt de imkers nu een eenmalige en kosteloze honinganalyse aan. "Zo zullen ze met eigen ogen zien dat hun honing perfect normaal is."
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
lijkt mij dat ze dan eerst de honing moeten bemonsteren, dan VASTSTELLEN dat de honing besmet is (ik kan ook wel war roepen)en dan pas kan er een verbod zijn.
in dat geval de eigenaar van het veld proberen aansprakelijk te stellen???
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
ps ik geef nog ter overweging, hoe weet de overheid wie waar bijenhoud en of er dan ook honing wordt verkocht

in dat geval de eigenaar van het veld proberen aansprakelijk te stellen???
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
ps ik geef nog ter overweging, hoe weet de overheid wie waar bijenhoud en of er dan ook honing wordt verkocht

- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Contacteer:
In de tijd na Chernobyl moest heidehoning bij het chemisch afval vanwege het radioactief cesium. Toch kon je toen nog overal prima heidehoning kopen. Genmais lijkt mij minder gevaarlijk dan cesium, ook al is het allebei evenzeer een onzin-verhaal.
gr,
m
m
Waarmee zijn we eigenlijk bezig?
Indien dat GGo spul in de States bv wel toegelaten is waarom moeten we hier dan proefveldjes gaan aanleggen?
http://www.owc.be/index.php/nl/publicat ... r-monsanto
Indien dat GGo spul in de States bv wel toegelaten is waarom moeten we hier dan proefveldjes gaan aanleggen?
http://www.owc.be/index.php/nl/publicat ... r-monsanto
-
- Imker sinds: 1984
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): bastaard/Buckfast
- Contacteer:
lijkt me een hoax....
-1) het gaat om besmette honing; maar de mais die die honing zou moeten besmetten moet nog gezaaid worden; wat een bullshit zeg....
-2) als de honing dit jaar besmet gaat worden, is die bemetting volgend jaar weer voorbij.
Laat je niet beetnemen; het is ee sarcastische grap van een nono die jullie op de kast wil jagen! trek het je dus niet aan!
-1) het gaat om besmette honing; maar de mais die die honing zou moeten besmetten moet nog gezaaid worden; wat een bullshit zeg....
-2) als de honing dit jaar besmet gaat worden, is die bemetting volgend jaar weer voorbij.
Laat je niet beetnemen; het is ee sarcastische grap van een nono die jullie op de kast wil jagen! trek het je dus niet aan!
- Wim Joosten
- Erelid
- Aantal volken: 1
- Contacteer:
Ik las voor een paar jaar terug ook al zoiets op een Duits imkerforum. Even gegoogled en het blijkt dat dit door het Europese Gerechtshof is bepaald. Ik vond volgend artikel er over: http://www.spiegel.de/wissenschaft/natu ... 12,00.html
Met vriendelijke groet,
Wim
Wim
- Bart de Coo
- Moderator
- Aantal volken: 15
- Contacteer:
Goed stuk. Let ook op het laconieke toontje: u hoeft niet bang te zijn dat u bij het ontbijt door kleine monstertjes aangevallen wordt. Natuurlijk is honing die deels gewonnen is op gemanipuleerde planten niet schadelijk voor de gezondheid. Toch zijn er wel grote bedenkingen tegen genetische manipulatie van gewassen te noemen. Maar met de kwaliteit van honing hebben die bedenkingen niets te maken. Volgens mij vallen die bedenkingen echt buiten het blikveld van de imker.
Blijf ik zitten met de vraag op grond van welke argumenten het Gerechtshof tot die uitspraak kwam. De Duitsers zeiden destijds: 'Honig soll naturbelassen sein.' Maar daar kopen we zo weinig voor.
Groet,
Bart
Blijf ik zitten met de vraag op grond van welke argumenten het Gerechtshof tot die uitspraak kwam. De Duitsers zeiden destijds: 'Honig soll naturbelassen sein.' Maar daar kopen we zo weinig voor.
Groet,
Bart