Bijen bij het afval

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Sheila
Contacteer:

Bijen bij het afval

Bericht door Sheila »

Ik probeer in kaart te brengen of het mogelijk is om bijen te houden op het terrein van een afvalverwerkend bedrijf.
Maar ik heb geen idee wat er bij komt kijken en waar ik rekening mee moet houden. Het gaat om een redelijk groot terrein dat ingezaaid kan worden. En misschien ook beplant kan worden.

Weet iemand hoe diep planten, struiken en bomen wortelen? Dit ivm het opzuigen van afvalstoffen via de wortels.
Ik ga er van uit dat de verzamelde honing ongeschikt kan zijn voor menselijke consumptie. Maar is de kans groot dat het schadelijk is voor de bijen? Ook wanneer je niet te diep wortelende planten zaait/plant in de deklaag over het restafval?

Ik ga er vrijdag een kijkje nemen, ook om eens te zien wat er in de omgeving is te vinden. Ik hoop er dan achter te komen welke gassen de afvalberging uitademt en hoe het zit met de bodemverontreiniging. Ik ben benieuwd welke insecten er nu leven en wat er nog meer in de buurt groeit.
Als iemand hierover goede ideeën of kritische vragen heeft, dan hoor ik die hier graag.

Sheila
jomme
Contacteer:

Re: Bijen bij het afval

Bericht door jomme »

Waarom wil je dat net daar doen Sheila?? :think:
Sheila
Contacteer:

Bericht door Sheila »

jomme schreef:Waarom wil je dat net daar doen Sheila?? :think:
Omdat er hier niet zo heel veel plaatsen zijn waar een flink drachtgebied voor bijen gecreëerd kan worden.
Er grazen een hoop schapen op met aarde afgedekte vuilnisbelten, waarom dan geen bijen?
Bok
Contacteer:

Bericht door Bok »

Ik zou me om het afval niet druk maken dit is van onder en boven goed ingepakt. Bovendien wordt er ook nog streng gecontroleerd op lekkages.

Opzuigen van verontreiniging door de planten is niet mogelijk. Een stort is afgewerkt met folie zodat dit onmogelijk is. Gassen kunnen dus ook niet ontsnappen. Sterker nog, deze zijn waardevol en worden daarom opgevangen en gebruikt.

Ik zou aan de eigenaar/beheerder/gesprekspartner aangeven dat je hierover ongerust bent en hem laten vertellen. Dan hoor je het vanzelf. Hij zal/hoort in ieder geval vertellen dat er een boven en onderafdichting aanwezig is.

Ik kom vanuit mijn vak veel op stortplaatsen en mijn ervaring is dat de onwetendheid van buitenstaanders vaak de grootste "verontreiniging" is.

Succes en dit kan een heel mooi plekje zijn.
groet,

Peter
Albert Stoter
Contacteer:

Bericht door Albert Stoter »

Ik hoop en verwacht dat Peter (Bok) gelijk heeft.

De actieradius van de haalbij is (met een fikse variatie) gemiddeld 3 kilometer. Als Peter niet gelijk heeft dan zouden er dus in een groot gebied rond zo'n stortplaats geen imkers mogen staan.

Niet alleen niet bovenop de stortplaats.
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door m.kolsters. »

Plaats ze maar snel voor dat er een imker je voor is, en zaai het in.
In Middelbeers staan de vereniginghal al 12 jaar op de stortplaats en we zaaien dat elk jaar in.
De bijen hebben het er echt naar hun zin.
Tinus Kolsters
Sheila
Contacteer:

Bericht door Sheila »

Vanmiddag langs en door 45 hectare afval en puin gereden. Gelukkig geen huishoudelijk afval, dus geen vieze lucht in m'n kleren. Er was verbazend veel moois te zien. Veel bloeiende planten, hommels, fazanten, hazen, roofvogels. Er schijnt zelfs een vos te wonen. Ik durf het wel aan om daar met een bijenkast te gaan staan. Nu maar hopen dat de directie het ook een leuk idee vindt.
Plaats reactie