Voeren met honing is dit slim?
Moderator: Hans van der Post.
Voeren met honing is dit slim?
Hallo Imkers,
Een vraagje, Ik heb een partijtje honing op de kop getikt met de achterliggende gedachte om mijn bijtjes er mee te voeren is dit slim ?
Zo ja, moet dit verdunt worden en weet iemand de verhouding hoe te verdunnen ?
Alvast dank voor de info
Gr. Fons
Een vraagje, Ik heb een partijtje honing op de kop getikt met de achterliggende gedachte om mijn bijtjes er mee te voeren is dit slim ?
Zo ja, moet dit verdunt worden en weet iemand de verhouding hoe te verdunnen ?
Alvast dank voor de info
Gr. Fons
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
Re: Voeren met honing is dit slim?
NIET DOEN!!!!!!
honing vooral buitenlandse kan besmet zijn met amerikaans vuilbroed.
alleen höning van bekende oorsprong gebruiken.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
honing vooral buitenlandse kan besmet zijn met amerikaans vuilbroed.
alleen höning van bekende oorsprong gebruiken.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Nee Fons dit zou ik niet doen! dit echt een slecht plan!
Zoals Semar al schreef er kunnen alerlei ziekte kiemen in zitten en hier kom je niet zo gemakkelijk van af.
Als je zelf geslingerde honing zou terugvoeren is het geen probleem.
Zou dat partijtje honing in potten doen en zelf op eten of maak er mede van - zie de rubriek: "honingrecepten".

Zoals Semar al schreef er kunnen alerlei ziekte kiemen in zitten en hier kom je niet zo gemakkelijk van af.
Als je zelf geslingerde honing zou terugvoeren is het geen probleem.
Zou dat partijtje honing in potten doen en zelf op eten of maak er mede van - zie de rubriek: "honingrecepten".
!Hans.
Als je weet waar de honig vandaan komt en zeker als deze is gecertificeerd en een ander heeft het al uitgeprobeerd met goede resultaat
dan zou ik het zeker voeren.
Bij roverrij zitten de bijen ook in andere kasten en bij andere imkers.Daar zouden ze ook allerlei ziektes kunnen oplopen.
Ik zou het gewoon voeren.
Bij roverrij zitten de bijen ook in andere kasten en bij andere imkers.Daar zouden ze ook allerlei ziektes kunnen oplopen.
-
- Imker sinds: 1973-1974
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Eén van de eerste dingen die ik geleerd heb is dat je beslist geen honing moet voeren,al is het verkregen van je buurman.
Dat is een gegeven die in de jaren niet veranderd is,het is zelfs zo dat het in de huidige situatie(ziekten,e.d)nog meer
ontraden wordt.(voor zover dat mogelijk is
)
Als ik het goed heb is dit forum om imker en zeker beginnende te helpen met "goede" raad.
Dus geen raad die ongetwijfeld grote risico's met zich meebrengt!!
Petro
Dat is een gegeven die in de jaren niet veranderd is,het is zelfs zo dat het in de huidige situatie(ziekten,e.d)nog meer
ontraden wordt.(voor zover dat mogelijk is

Als ik het goed heb is dit forum om imker en zeker beginnende te helpen met "goede" raad.
Dus geen raad die ongetwijfeld grote risico's met zich meebrengt!!
Petro
redejo schreef:Als je weet waar de honig vandaan komt en zeker als deze is gecertificeerd en een ander heeft het al uitgeprobeerd met goede resultaat
- Hans van der Post.
- Moderator
- Contacteer:
Beste ooit gehoord van Amerkaans Vuil Broed?redejo schreef:Als je weet waar de honig vandaan komt en zeker als deze is gecertificeerd en een ander heeft het al uitgeprobeerd met goede resultaat dan zou ik het zeker voeren.
Certificeren heeft niets te maken met het wel of niet aanwezig zijn van sporen van bijenziektes. Ik maak me echt kwaad van deze onbenullige opmerking dat honing van onbekende herkomst gewoon als voerhoning kan worden gebruikt.
Het duurt vaak een jaar voordat het zichtbaar wordt dat een bijenvolk besmet is met AVB. In dit jaar is wel de omgeving besmet door vervliegen van vliegbijen en door de darren die in elk volk mogen binnenvliegen.
!Hans.
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
tjongejongejonge,wat een blaaskakerij van Dhr Post en Petro.
Er wordt gewoon een vraag gesteld en een ieder mag, heb ik begrepen, een reaktie geven op dit forum.
Ook ik heb mijn reaktie gegeven.Als jullie Mijne heren het daar niet mee eens zijn ,reageer dan eens op een normale manier.
Het wil niet zeggen dat als jullie je geroepen voelen elke dag op dit forum te staan dat jullie alle gelijk aan jullie kant hebben.
hoeveel Roverij is er wel niet, ook van andere andere bijenstanden.
Hoeveel raten met brias en voer/Honing worden ingehangen bij verschillende imkers.
Hoeveel raten met honing worden in de open lucht neer gelegd om te worden uitgelepeld door de bijen en ook echt niet door de bijen van de eigen bijenstand
Nog nooit vernomen dat daar volken zijn besmet met AVB.
en mijne heren ik schrijf ook: '' als je weet waar de honing vandaan komt''
Gezien bovenstaande is dit mijn laatste reaktie op dit forum en overleg wel met mijn mede imkers uit de regio. Jammer.
Vriendelijke groet
Er wordt gewoon een vraag gesteld en een ieder mag, heb ik begrepen, een reaktie geven op dit forum.
Ook ik heb mijn reaktie gegeven.Als jullie Mijne heren het daar niet mee eens zijn ,reageer dan eens op een normale manier.
Het wil niet zeggen dat als jullie je geroepen voelen elke dag op dit forum te staan dat jullie alle gelijk aan jullie kant hebben.
hoeveel Roverij is er wel niet, ook van andere andere bijenstanden.
Hoeveel raten met brias en voer/Honing worden ingehangen bij verschillende imkers.
Hoeveel raten met honing worden in de open lucht neer gelegd om te worden uitgelepeld door de bijen en ook echt niet door de bijen van de eigen bijenstand
Nog nooit vernomen dat daar volken zijn besmet met AVB.
en mijne heren ik schrijf ook: '' als je weet waar de honing vandaan komt''
Gezien bovenstaande is dit mijn laatste reaktie op dit forum en overleg wel met mijn mede imkers uit de regio. Jammer.
Vriendelijke groet
- Hans van der Post.
- Moderator
- Contacteer:
Prettig dat de jaargangen met zoveel kennis zo gemakkelijk is op te roepen.
Even opgezocht in het jaargang van 1994 daar vind je een overzicht wat er zoal staat te gebeuren als een bijenstand besmet is.
http://library.wur.nl/ojs/index.php/bij ... 1201/10704
Even opgezocht in het jaargang van 1994 daar vind je een overzicht wat er zoal staat te gebeuren als een bijenstand besmet is.
http://library.wur.nl/ojs/index.php/bij ... 1201/10704
!Hans.
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
- Contacteer:
Op de site van NBV staat bovendien dat recent AVB is vastgesteld in de buurt van Hamburg!! Te hopen dat deze honing niet daar vandaan komt.
Wat is trouwens de zin van voeren van honing; ik begrijp niet waarom iemand honing koopt om het aan de bijen te voeren.
Jos
Wat is trouwens de zin van voeren van honing; ik begrijp niet waarom iemand honing koopt om het aan de bijen te voeren.
Jos