watermunt

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

watermunt

Bericht door maartenkleijne »

Al eerder genoemd: watermunt is van de muntsoorten de enige goede drachtplant.
En als ie niet gemaaid wordt groeit ze ook prima op het droge. In had twee jaar geleden een stekje tussen het gras, vorig jaar uitgegroeid tot ca 30 bloei-stengels, en nu ongeveer drie m2. En weet wel: droge zandgrond, niks vochtig weiland of zo.
Heb het al eerder aanbevolen, en nu weer.
Op Voorne weet ik een elzen bos -vrij open- dat helemaal vol staat met watermunt.
gr,
m
marc
Contacteer:

Re: watermunt

Bericht door marc »

De 'enige' zou ik niet durven zeggen, Maarten. Naast de watermunt staan er hier nog een 5-tal andere soorten. Ooit allemaal meegebracht van een kruidenzaak.
De bijen zie je op alle muntsoorten maar op sommige ogenblikken van de dag meer dan op andere. Als ze erop vliegen (de laatste dagen op warme voormiddagen) gebeurt dat ook intens (groene munt, polei, kruizemunt...).
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: watermunt

Bericht door maartenkleijne »

OK, ik heb hier ook vijf soorten munt maar behalve de watermunt wordt alleen één speciale soort pepermunt uit Israel bevlogen. Polei inderdaad wel maar die rekenen we botanisch wel maar qua smaak niet tot muntsoorten.
Afgaande op jouw ervaring moet ik de muntsoorten tot grotere velden laten groeien. Ze bloeien wel in de ideale tijd van het jaar.
gr,
m
Plaats reactie