Gisteren ben ik langs drie aarbeitelers (die er niet waren) gereden. Kwartiertje van de snelweg. Dus gemakkelijk.
Grote (nieuwe) of recente complexen. Ongelovelijk. Dat zijn nl. niet alleen aardbeifrabieken, het zijn ook hele dorpen met wooncomplexen waar Polen (of Oost Europeanen) verblijven. Het enige wat die kunnen zeggen was: 'boss?' En dat was genoeg.
Uiteindelijk heb ik geen boss kunnen spreken, wel met ze gebeld. De meeste van die complexen zijn nl. hermetisch afgesloten en na 15:00 is er niemand meer aan het werk.
Bij een teler heb ik een onfhankelijk voorlichter kunnen spreken. Hij wist mij te vertellen dat 'zijn' teler al jaren terug op hommels was overgestapt. Vele voordelen:
bijen vliegen minder snel uit (donker, lagere temepraturen, en hoge luchtvochtigheid!!)
bijen steken
duur!!!!!! imker moet per week worden betaald
contact met imker nodig
in het algemeen minder goede bestuiving
bijen zijn gevoeliger voor spuiten met bestrijdingsmiddelen. de boer moet meer tijd inruimen voor en na spuiten om bijen te plaatsen. Bij hommels is dat minder het geval.
jp: vervlieging van bijen door de openstaand ramen?
Etc.
Niet echt leuk om te horen als imker. Later zag ik al vanaf de snelweg de papieren hommel kastjes staan in de kassen. Jammer, maar de imker komt er zo lamngzamerhand niet meer aan te pas. De laatste teler die ik bezocht, had 1 bijenvolk staan in zijn kas en ook hommels. Bijen worden dus nog wel gebruikt. Dat is mss ook wel een goede combi: als het iets warmer is in de kas, geeft dit veel bestuivende honingbijen. Vandaar ook dat bijen zo nu en dan nog wel tijdens bloeipieken in het voorjaar worden ingezet.
Wie beaamt dit verhaalt? Graag reactie.
Is het nog zinvol om als imker aarbeitelers te benaderen?