mislukt?
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
mislukt?
beste imker broeders/zusters,
even jullie meming,
heb de behaldeling van een teeltvolk hier met tymovar uitgevoerd, en kom er nu achter dat het houten plaatje waarme ik de bodenventilatie had dichtgeplakt (oudere kast) heeft losgelaten.
dwz de behandeling heeft al enige tijd plaats gevonden met de bodenventilatie open!
Ik ben een ouwe met bijen maar een novice met mierenzuur,
is het al niet te ver in de herfs om nog met mierezuur te werken?
zou een mierezuur behandeling nu nog efect hebben??
Je ziet ook de ouwe heren kunnen soms advies gebruiken.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
even jullie meming,
heb de behaldeling van een teeltvolk hier met tymovar uitgevoerd, en kom er nu achter dat het houten plaatje waarme ik de bodenventilatie had dichtgeplakt (oudere kast) heeft losgelaten.
dwz de behandeling heeft al enige tijd plaats gevonden met de bodenventilatie open!
Ik ben een ouwe met bijen maar een novice met mierenzuur,
is het al niet te ver in de herfs om nog met mierezuur te werken?
zou een mierezuur behandeling nu nog efect hebben??
Je ziet ook de ouwe heren kunnen soms advies gebruiken.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Laatst gewijzigd door semar op di 25 sep 2012, 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Re: mislukt?
Hi Semar,
Diegenen die met de Liebigdispenser werken voeren in September vaak de tweede behandeling uit. Jij zou deze kans aan kunnen grijpen om in ieder geval nog iets te doen.
groeten,
Tieme
Diegenen die met de Liebigdispenser werken voeren in September vaak de tweede behandeling uit. Jij zou deze kans aan kunnen grijpen om in ieder geval nog iets te doen.
groeten,
Tieme
-
- Contacteer:
Hoe weet je zo zeker dat de behandeling mislukt is? Ik heb de bodems ook niet dichtgeplakt, want het feit dat er buiten het vlieggat geen enkele ventilatie zou zijn leek me zeer slecht. Ik heb daarom enkel de varroalades ingeschoven, met daarop een krant om het geheel nog wel iets verder af te dichten. Er vallen zeer veel mijten, dus ik ga er dan ook vanuit dat mijn behandeling slaagt.
Dan nog jullie mening over de Thymovar. Ik houd met mijn 3 volken ( 1 grote = 2 plaatjes, 2 kleine = 1 plaat) aan het eind van de 2e behandeling 2 plaatjes over. Aangezien ik voorzie dat mijn volken aan het eind van de 2e behandeling, zegmaar over een week of 5, nog steeds een (flink) broednest hebben, was ik van plan die 2 plaatjes nog te verdelen over de volken, zodat er in de 4 weken daarna nog een lage concentratie blijft hangen. Ik besef dat daar enig risico aan verbonden is, maar thymol is in lage concentraties bijen niet echt schadelijk dacht ik... Wie geeft mij wijze imkerraad?
Dan nog jullie mening over de Thymovar. Ik houd met mijn 3 volken ( 1 grote = 2 plaatjes, 2 kleine = 1 plaat) aan het eind van de 2e behandeling 2 plaatjes over. Aangezien ik voorzie dat mijn volken aan het eind van de 2e behandeling, zegmaar over een week of 5, nog steeds een (flink) broednest hebben, was ik van plan die 2 plaatjes nog te verdelen over de volken, zodat er in de 4 weken daarna nog een lage concentratie blijft hangen. Ik besef dat daar enig risico aan verbonden is, maar thymol is in lage concentraties bijen niet echt schadelijk dacht ik... Wie geeft mij wijze imkerraad?
Gepassioneerd imker en kaarsenmaker. Bezoek gerust mijn website eens: kaarsen.slings.nu
Heel veel informatie over mijn Imkerij & Kaarsenmakerij, en tevens de mogelijkheid om kaarsen en honing te bestellen!
Heel veel informatie over mijn Imkerij & Kaarsenmakerij, en tevens de mogelijkheid om kaarsen en honing te bestellen!
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Het gaat niet om wat er valt, maar om wat achterblijft. De bestrijding is pas succes vol als er bijna geen mijten achterblijven.GerbenSlings schreef: Er vallen zeer veel mijten, dus ik ga er dan ook vanuit dat mijn behandeling slaagt.
ad staals
- Albert Stoter
- Contacteer:
Dat hangt er vanaf in hoeverre je het lukt om nog voldoende mierenzuur in de gehele kast te laten verdampen.semar schreef:zou een mierezuur behandeling nu nog efect hebben??
Mierenzuur verdampt bij 30°Celsius zo'n 15x sneller dan bij 10°Celsius. Vandaar dat constructies zoals de Liebig dispenser boven het broednest moeten worden geplaatst. De vraag is dus of het nu nog voldoende warm boven het broednest is.
De Nassenheider horizontaal is specifiek ontwikkeld om minder afhankelijk van de temperatuur te zijn. Deze wordt zelfs nog in oktober gebruikt. De Nassenheider Professional is daarvan weer een verbeterde versie.
- semar
- Contacteer:
GerbenSlings schreef:Hoe weet je zo zeker dat de behandeling mislukt is? Ik heb de bodems ook niet dichtgeplakt, want het feit dat er buiten het vlieggat geen enkele ventilatie zou zijn leek me zeer slecht. Ik heb daarom enkel de varroalades ingeschoven, met daarop een krant om het geheel nog wel iets verder af te dichten. Er vallen zeer veel mijten, dus ik ga er dan ook vanuit dat mijn behandeling slaagt.
de gebruiksaanwijzing van het product doet mij vermoeden dat de behandeling onvoldoende was.
mijn kasten hébben geen varoaschuif, die zijn ver van voor de varoa´s, alleen een vierkand uitgezaagd gat als bodem ventilatie.
(even goed lezen)
heb geen verdamperss etc, (geen nierezuurfan), is het al te koud om een bierviltje onder de volken te schuiven?
ik denk het haast wel?
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
- Kroese
- Imker sinds: 1977
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
semar,
Je kunt natuurlijk altijd even een steekproef doen.
Een simpele methode is een bierviltje met 85% MZ op de ramen boven het broednest leggen.
De eerste keer maar 6 Ml daarna kun je om de paar dagen 10Ml geven. Zit het volk op 2 BK's dan kun je er ook 1 op de bodemlade leggen, die moet wel goed sluiten, anders zakt MZ zo weer uit de kast, en geef je het terug aan de mieren onder de kast.
Het viltje eerst even iets vochtig maken, zodat hij wat zwelt. (of hij moet al dik zijn van het bier
)
Het viltje niet op het volk druppelen, maar in een plastic boterham zakje. Daarna met een tangetje op de ramen schuiven.
Je ziet dan vanzelf wat er gaat vallen, en / of je langduriger moet gaan werken met Liebig dispenser of de bovenliggende nassenheider waar Albert het over had.
Je kunt natuurlijk altijd even een steekproef doen.
Een simpele methode is een bierviltje met 85% MZ op de ramen boven het broednest leggen.
De eerste keer maar 6 Ml daarna kun je om de paar dagen 10Ml geven. Zit het volk op 2 BK's dan kun je er ook 1 op de bodemlade leggen, die moet wel goed sluiten, anders zakt MZ zo weer uit de kast, en geef je het terug aan de mieren onder de kast.
Het viltje eerst even iets vochtig maken, zodat hij wat zwelt. (of hij moet al dik zijn van het bier

Het viltje niet op het volk druppelen, maar in een plastic boterham zakje. Daarna met een tangetje op de ramen schuiven.
Je ziet dan vanzelf wat er gaat vallen, en / of je langduriger moet gaan werken met Liebig dispenser of de bovenliggende nassenheider waar Albert het over had.

https://home.kpn.nl/buckfast/ ( pedigrees)
https://home.kpn.nl/kroese.001/ (K-Teelt + KI )
https://www.youtube.com/user/buckfastimker
- semar
- Contacteer:
bedankt hennie,
dat is advies (met handen en voetjes)
daar kan je wat mee.
Vriendelijke groet
Semar (Dominique)