Bijen houden, wat kost dat nou ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
David86
Contacteer:

Bijen houden, wat kost dat nou ?

Bericht door David86 »

In principe had ik me hier aangemeld om een standplaats aan te bieden, maar..

Het doorbladeren van dit forum en de imkerpedia hebben mij toch wel enthousiast gemaakt, het lijkt me erg leuk om 1 of twee volkjes te houden. Ik vraag me dan af wat dat kost ?

Gereedschap, boeken, kleding etc.

Bij deze dus de vraag aan jullie, wat kost dat nou ?

Met vriendelijke groeten,

David
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Bijen houden, wat kost dat nou ?

Bericht door alfa vulgaris »

behoorlijk komplete uitrusting ik weet niet wat 250 euro.pak,roker,handschoenen. moet goedkoper kunnen.

Een kast groot genoeg voor een volk moet voor 125 kunnen komt dan vast nog 30 euro raampjes en 15 euro kunstraat bij.

Als je geluk hebt vang je een zwerm en schijnen er voor allerlei beurzen volken te koop te zijn.100 euro heb je wel een volk.

Als je honing wil slingeren weten ze je nog een keer te vinden ben je voor een beetje knap spul 350 euro kwijt.
:dance: Maar dan kan je wel je eigen honing slingeren :ugeek:

Haha...bij een cursus krijg je meende ik een volk, maar dan moet je wel even geduld hebben :lol:
alfa vulgaris

Oh ja,en misschien 10 of 20 euro kristalsuiker per jaar per volk.

Tja en hoe lang doe je met zo'n kast en hoe lang houdt je het uit met die bijen :D

Ik geloof er nog steeds in dat als je het goed doet het iets moet opleveren.
Dat moet zo zijn anders waren er volgensmij helemaal geen honingbijen meer.
Laatst gewijzigd door alfa vulgaris op do 21 feb 2013, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
p.zwartepoorte
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Contacteer:

Bericht door p.zwartepoorte »

Op marktplaats staan zat 2 de handse kasten te koop je moet ze wel wat opknappen likje verf scheelt wel met nieuwe kasten
Paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Eddy Geurtsen »

Wil je weten wat het kost om aan het imkeren te komen, dan praat je de eerste jaren over flinke bedragen. Dat komt omdat je zaken moet aanschaffen (waar je vele jaren mee vooruit kunt), maar die je dust eerst wel moet betalen. Als je die bedragen afschrijft over een langere periode, dan ziet het financiele plaatje er direct al heel anders uit. Er zijn al de nodige bedragen langs gekomen en laten we eens aannemen dat je voor ongeveer 500 euro een paar kasten op de kop hebt getikt. Als je lid wordt van een vereniging zal er vast wel iemand zijn die je in mei of juni aan een volkje helpt zonder daar geld voor te vragen (of doen we dat alleen bij ons in Hengelo?).
Dat volkje groeit in de loop van de zomer uit tot een mooi groot volk dat je voor een paar tientjes aan suiker netjes de winter in laat gaan.
In het daaropvolgende seizoen wordt de honingkamer tot tweemaal toe volgedragen, resultaat zo'n 30 kilo lekkere honing. Die zou je kunnen verkopen voor 4 euro per potje waarmee je al bijna de helft van je eerste investering terugverdient.
Dat slingeren van die eerste honing, daar moet je nog niet een eigen slinger voor kopen. Dat is veel te duur en het ding staat alleen maar in de weg. Als je lid bent van een vereniging dan is daar ook wel een slinger beschikbaar die je kunt gebruiken.

Zo zijn er nog zoveel tips, maar ik besluit met deze goede raad: volg een beginnerscursus bij een vereniging in de buurt, daar zul je geen spijt van krijgen!
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

In principe had ik me hier aangemeld om een standplaats aan te bieden, maar..

Het doorbladeren van dit forum en de imkerpedia hebben mij toch wel enthousiast gemaakt, het lijkt me erg leuk om 1 of twee volkjes te houden. Ik vraag me dan af wat dat kost ?

Gereedschap, boeken, kleding etc.

Bij deze dus de vraag aan jullie, wat kost dat nou ?

Met vriendelijke groeten,

David Hoogendijk
Zo zie je maar weer... Super leuk dat u overweegt om ook te beginnen.
Mijn advies: doen!
Ik zou eerst eens gewoon bij een imker op bezoek gaan. Bijna elke imker vindt het leuk om over zijn bijen te vertellen.
Ga eens met hem/haar in de bijen kijken. Bent u dan nog enthousiaster, schaf dan 2 volkjes aan (= beter dan 1). Je hebt dan vergelijkingsmateriaal en maak je een fout dan valt dit goed te herstellen met het andere volk. Heb je een beetje geluk dan helpt zo'n imker je opweg met de eerste zaken.
Ook bij ons op de vereniging worden er een gratis volkje verschaft aan een beginner. Zelf heb ik een oud-student die wil beginnen en die ga ik begeleiden dit jaar. Hij krijgt van mij een kast plus volk in mei.

vr. gr.
JP
alfa vulgaris

reiskosten moet je ook op rekenen. zijn misschien wel het duurst.
Je moet (tenminste ik wel) zo nu en dan even checken.

Bahalve als de bijenkasten 3 meter van de keukendeur staan natuurlijk :o
David86
Contacteer:

Bericht door David86 »

Heren,

Allereerst dank voor uw reacties, ik zal de rekenmachine er eens op los laten.

"Reiskosten" maak ik niet, ik ben dagelijks op mijn perceel te vinden om voor mijn kleinvee en planten te zorgen/na te kijken, even langs de bijen lopen is dan een kleine moeite.

Ik wil de kast indien mogelijk zelf maken.

Ik zal in de buurt op zoek gaan naar een "mentor" en driftig gaan hopen dat ik een zwerm tegen kom.

Voor nu in ieder geval bedankt voor de duidelijke antwoorden.

Groeten,
Astrid Schoots
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Astrid Schoots »

Dag David,
allemaal mooie rekensommen van iedereen, maar ..
er zijn zoveel oude kasten te vinden via een vereniging; altijd wel iemand die zijn pijp in de wilg hangt en die het geweldig vindt dat zijn spullen verder gebruikt worden.
Ik heb zo drie pijpen, minstens 6 kasten en 2 jacks gekregen,
en daarna ook nog wel eens wat aangeschaft :P
Ook handig om kasttypes (en het imkeren) eerst uit te proberen, voor je echt geld gaat uitgeven.
Astrid
Dirk C
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Contacteer:

Bericht door Dirk C »

Uw eerste bijen moetje krijgen.
Probeer het kasttype van uw imkermeter of -peter. De kast zal je vast in bruikleen krijgen.
Vele verenigingen hebben materialen vb. slinger van de vereniging welke ze in bruikleen geven. Informeer u vooraf!
Valt het imkeren niet mee (kan ik me niet voorstellen) dan kom je er zonder noemenswardige kosten vanaf.
Valt het wel mee dan bekijk je best welke kasttype voor jou het meest interessant is.

met vriendelijke groeten,
Dirk
Plaats reactie