Landelijk varroa bestrijding
-
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
- Contacteer:
Landelijk varroa bestrijding
Ik ben nu 2,5 jaar imker en ik heb al hoop gelezen over varroa bestrijding met mierenzuur
Als imkers mz geven dan doet dat ieder op zijn eigen tijd of dag
Maar als je buurman of verder op zitten de imker niet behandelt dan kan het zijn dat zijn besmette bijen bij jou in de kast loopt en dan schiet het niet op
Om grote klap uit te delen om varroa te bestrijden lijkt mij om het landelijk te doen in bepaalde week dat alle imkers het gelijk doen zo dat je de meeste varroa dood
Ik weet niet of het wat is ? Ik heb me gedachte er over laten gaan
Paul
Als imkers mz geven dan doet dat ieder op zijn eigen tijd of dag
Maar als je buurman of verder op zitten de imker niet behandelt dan kan het zijn dat zijn besmette bijen bij jou in de kast loopt en dan schiet het niet op
Om grote klap uit te delen om varroa te bestrijden lijkt mij om het landelijk te doen in bepaalde week dat alle imkers het gelijk doen zo dat je de meeste varroa dood
Ik weet niet of het wat is ? Ik heb me gedachte er over laten gaan
Paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
-
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: Landelijk varroa bestrijding
klein technisch probleempje:
niet iedereen is lid van een vereniging of van internet.
niet elk volk is is beheer (wilde volken/onbeheerde kasten e.d.).
dus er blijven altijd uitzonderingen voor maximale (terug)besmetting.
groet, jacques
niet iedereen is lid van een vereniging of van internet.
niet elk volk is is beheer (wilde volken/onbeheerde kasten e.d.).
dus er blijven altijd uitzonderingen voor maximale (terug)besmetting.
groet, jacques
-
- Imker sinds: 2007
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed)
- Contacteer:
Je kan de import van varroa van volken elders beperken door de behandeling met Mierenzuur te splitsen. Ik volg dezelfde methode als Pia Aumeier en Gerhard Liebig:
- 21 augustus Liebig dispenser met 50 ml per broedbak
- daarna wintervoer geven
- half september Liebig dispenser met 50 ml per broedbak
Ik meet de val van mijten in juli. Als die groter is dan 10 mijten per dag dan pas ik de eerste behandeling eerder toe, namelijk meteen na de oogst van de Lindehoning.
- 21 augustus Liebig dispenser met 50 ml per broedbak
- daarna wintervoer geven
- half september Liebig dispenser met 50 ml per broedbak
Ik meet de val van mijten in juli. Als die groter is dan 10 mijten per dag dan pas ik de eerste behandeling eerder toe, namelijk meteen na de oogst van de Lindehoning.
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
er zijn er natuur ook imkers zat die helemaal niet met mierezuur werken.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
- Ewout
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
Bijvoorbeeld:
* Omdat varroa niet meer gaat verdwijnen en we er misschien wel veel beter aan doen om onze bijen en varroas tot een nieuwe symbiose te laten komen (dus selectie op zowel varroa-resistente bijen als bijvriendelijke varroa). Door te behandelen krijg je een heel andere selectiedruk op de varroa die niet altijd even gunstig is voor het eindresultaat.
* Omdat niet iedereen zijn koninginnen ieder jaar vervangt (en mierenzuur niet al te vriendelijk is voor HM).
* Of natuurlijk omdat iemand gewoon lui is of geen tijd heeft (moet je geen imker worden)
(wij behandelen met Oxaalzuur en het inhangen/wegsnijden van darrenraat)
* Omdat varroa niet meer gaat verdwijnen en we er misschien wel veel beter aan doen om onze bijen en varroas tot een nieuwe symbiose te laten komen (dus selectie op zowel varroa-resistente bijen als bijvriendelijke varroa). Door te behandelen krijg je een heel andere selectiedruk op de varroa die niet altijd even gunstig is voor het eindresultaat.
* Omdat niet iedereen zijn koninginnen ieder jaar vervangt (en mierenzuur niet al te vriendelijk is voor HM).
* Of natuurlijk omdat iemand gewoon lui is of geen tijd heeft (moet je geen imker worden)
(wij behandelen met Oxaalzuur en het inhangen/wegsnijden van darrenraat)
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Volgens mij heb ik deze stelling een jaar of tien geleden ook al horen verdedigen .Ewout schreef: * Omdat varroa niet meer gaat verdwijnen en we er misschien wel veel beter aan doen om onze bijen en varroas tot een nieuwe symbiose te laten komen (dus selectie op zowel varroa-resistente bijen als bijvriendelijke varroa).)

Jaap v P
- Ewout
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
Misschien is dat dan enigzins utopisch (weliswaar minder dan het uitroeien van de varroa) en is de makkelijkste manier om gewoon ad infinitum te blijven (be)strijden. De selectiedruk met bestrijding is niet zo gunstig voor een dergelijke ontwikkeling, dus sturen we nu niet de goede kant op om dat doel te bereiken.
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
- Contacteer:
Er zijn op verschillende plaatsen al varroa-tolerante bijen bijvoorbeeld:
in de VS: Arnot forest (Thomas Seely)
in zweden: Gotland (Fries). WUR is begonnen met experimenteren met afstammelingen van deze bijen. Al een tijd niets meer gehoord van de resultaten.
in Frankrijk: Le Mans en Avignon (le Conte).
De experimenten in Frankrijk door le Conte zijn interessant. Hij heeft van afstammelingen van deze volken,waarvan verondersteld werd dat zij bestand waren tegen varroa, in totaal ca 80 volken, de helft behandeld tegen varroa en de andere helft niet. De beide groepen waren qua resultaat gelijk (gelijke wintersterfte, zwermlust, etc), behalve de honingopbrengst. Die was voor de niet behandelde volken een stuk minder. Dus waarschijnlijk kun je wel volken telen die bestand zijn tegen varroa, maar om honing te krijgen zul je dan toch nog steeds moeten behandelen.
Ik weet overigens in een straal van ca 10 km rond mijn huis tenminste 15 "wilde" volken die al jaren overleven in holle bomen, schoorstenen, etc, uiteraard zonder varroa-behandeling. Ook van deze volken moet ik dus aannemen dat ze bestand zijn tegen varroa.
Jos
in de VS: Arnot forest (Thomas Seely)
in zweden: Gotland (Fries). WUR is begonnen met experimenteren met afstammelingen van deze bijen. Al een tijd niets meer gehoord van de resultaten.
in Frankrijk: Le Mans en Avignon (le Conte).
De experimenten in Frankrijk door le Conte zijn interessant. Hij heeft van afstammelingen van deze volken,waarvan verondersteld werd dat zij bestand waren tegen varroa, in totaal ca 80 volken, de helft behandeld tegen varroa en de andere helft niet. De beide groepen waren qua resultaat gelijk (gelijke wintersterfte, zwermlust, etc), behalve de honingopbrengst. Die was voor de niet behandelde volken een stuk minder. Dus waarschijnlijk kun je wel volken telen die bestand zijn tegen varroa, maar om honing te krijgen zul je dan toch nog steeds moeten behandelen.
Ik weet overigens in een straal van ca 10 km rond mijn huis tenminste 15 "wilde" volken die al jaren overleven in holle bomen, schoorstenen, etc, uiteraard zonder varroa-behandeling. Ook van deze volken moet ik dus aannemen dat ze bestand zijn tegen varroa.
Jos