voorbereidingen op invoeren 2 moeren
Moderator: Hans van der Post.
voorbereidingen op invoeren 2 moeren
Twee Schiermoeren besteld, welke 20 juli bevrucht en wel, worden afgeleverd. Dit om mijn huidige F4 moer te vervangen.
Heb momenteel 1 volk (net naar 2 BK gezet, met nog 4 stopblokken er in). Volk groeit goed, goed afwisselend drachtgebied.
Hoe kan ik het beste te werk gaan als ik op 20 juli de twee nieuwe moeren wil gaan invoeren. En eind van dit seizoen twee sterke volken wil gaan inwinteren. Honingopbrengst is geen doel, slechts leuke bijkomstigheid. Volk nu al splitsen? Volk op 20 juli pas splitsen? Wanneer afscheid nemen van huidige moer?
Alvast bedankt voor jullie creatieve ideeen.
mvg montywag
Heb momenteel 1 volk (net naar 2 BK gezet, met nog 4 stopblokken er in). Volk groeit goed, goed afwisselend drachtgebied.
Hoe kan ik het beste te werk gaan als ik op 20 juli de twee nieuwe moeren wil gaan invoeren. En eind van dit seizoen twee sterke volken wil gaan inwinteren. Honingopbrengst is geen doel, slechts leuke bijkomstigheid. Volk nu al splitsen? Volk op 20 juli pas splitsen? Wanneer afscheid nemen van huidige moer?
Alvast bedankt voor jullie creatieve ideeen.
mvg montywag
Re: voorbereidingen op invoeren 2 moeren
Collega's,
Nog geen reacties met ideeen of oplossingen; jammer.
Kan me niet voorstellen dat het forum het antwoord niet heeft. Kan me wel voorstellen dat de vraag onduidelijk is.
Ben op zoek naar de beste manier om van 1 bestaand volk met een agressieve koningin, naar twee volken met een bevruchte F0 koningin te gaan. De F0 koninginnen worden 20 juli geleverd, dus is er nog ruim de tijd voor voorbereidende werkzaamheden.
Wat is wijsheid?
mvg montywag
Nog geen reacties met ideeen of oplossingen; jammer.
Kan me niet voorstellen dat het forum het antwoord niet heeft. Kan me wel voorstellen dat de vraag onduidelijk is.
Ben op zoek naar de beste manier om van 1 bestaand volk met een agressieve koningin, naar twee volken met een bevruchte F0 koningin te gaan. De F0 koninginnen worden 20 juli geleverd, dus is er nog ruim de tijd voor voorbereidende werkzaamheden.
Wat is wijsheid?
mvg montywag
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Wijsheid is een al lang beproefde proef en overal hier op het forum te vinden. Ik leg het graag nog eens uit.
Ca. 10/11 dagen voordat je moeren aankomen twee afleggers maken zonder oude koningin. Deze doppen laten trekken en deze doppen een paar uur voor de kongingin komt breken. Het volk is dan hopeloos moerloos en zal ten alle tijden je nieuwe K accepteren. Invoeren met bijgeleverd kluisje en voederdeeg. wel zien dat het openingsgaatje niet is afgelsoten met plakband of zoiets. Breken = alle ramen afslaan!! en doppen verwijderen. Sla je niet af en vergeet je een dop dat is je moer foetsie.
Succes verzekerd.
Na een week voorzichtig controleren of je eitjes ziet. zie je eitje = ok. Na een tweel tal weken elke raam controleren op doppen. Deze natuurlijk wegbreken tot dat er voldoende bijen zijn.
Het kan ook anders maar ik denk dat 95% van de imkers het zo zal adviseren.
gr.
Ca. 10/11 dagen voordat je moeren aankomen twee afleggers maken zonder oude koningin. Deze doppen laten trekken en deze doppen een paar uur voor de kongingin komt breken. Het volk is dan hopeloos moerloos en zal ten alle tijden je nieuwe K accepteren. Invoeren met bijgeleverd kluisje en voederdeeg. wel zien dat het openingsgaatje niet is afgelsoten met plakband of zoiets. Breken = alle ramen afslaan!! en doppen verwijderen. Sla je niet af en vergeet je een dop dat is je moer foetsie.
Succes verzekerd.
Na een week voorzichtig controleren of je eitjes ziet. zie je eitje = ok. Na een tweel tal weken elke raam controleren op doppen. Deze natuurlijk wegbreken tot dat er voldoende bijen zijn.
Het kan ook anders maar ik denk dat 95% van de imkers het zo zal adviseren.
gr.
JP
Ras-moer invoeren in een HTK-volk heeft als regel een vooruitzicht op weinig succes.montywag schreef:Twee Schiermoeren besteld, welke 20 juli bevrucht en wel, worden afgeleverd. Dit om mijn huidige F4 moer te vervangen.
Een zekere methode is het maken van een broedaflegger zonder bijen.
Hang 4 a 5 ramen met uitlopend broed zonder bijen in een lege broedkamer en hang er ook twee voer- en pollenramem bij plus een raam water.
Zet deze bak bovenop je HTK-volk, gescheiden door (horre-/varoa-)gaas. De aflegger heeft geen vlieggat nodig.
De koningin wordt in een open kooitje tussen twee ramen broed gehangen en dan de dekplank erop.
Na negen dagen wordt gekeken of de moer is aangenomen, zo ja dan kan de bovenste bak eraf en op een eigen bodem worden gezet en worden gevoerd met suikerdeeg of vloeibaar voer.
Later kan de aflegger sterker worden gemaakt met ramen uitlopend broed (zonder bijen).
In jouw geval, met maar 1 volk zou je de opzetkamer kunnen delen met een bijendicht schot en kleinere afleggers maken, de kans op sterke inwinterbare volken is dan aanzienlijk kleiner, misschien in een zesramer.
Een andere mogelijkheid is het bijkopen van nog een volk. De oude moer zou ik inwinteren, heb je in het voorjaar bijen om een teelt op te zetten.
Zelf deze manier met succes toegepast, met de "grote"aflegger.
Als je meer over de achtergronden wilt weten zie het boek KONINGINNETEELT van Friedrich-Karl Tiesler & Eva Englert, vertaald door Tieme Wanders. (blz. 151)
Groeten, Willem 

-
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
- Contacteer:
Willem,
wat is een HTK volk??
wat is een HTK volk??
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Ferry Bantjes senior
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Willem, interessante methode.
Kende ik niet. Lijkt mij dat je HTk volk erg sterk moet zijn (maar zou geen probleem moeten zijn in juli). Ze moeten genoeg uitlopend broed hebben en genoeg warmte produceren. Ik zit wel met de warmtehuishouding. Je bedoelt dus echt ramen broed zonder 1 bij erop boven de separator? die moeten dan wel echt op uitlopen staan = jonge bijen moeten er uitkruipen op moment van overhangen. Volgens mij loop je grote kans op verkleuming van broed. Zeker zo'n jaar als dit waarin het ronduit barkoud is, is het vragen om problemen is mijn inschatting.
gr.
PS. ik ga het uitproberen. Ik heb tig ongebruikte seperators liggen en veel te weinig drie-ramers.
Kende ik niet. Lijkt mij dat je HTk volk erg sterk moet zijn (maar zou geen probleem moeten zijn in juli). Ze moeten genoeg uitlopend broed hebben en genoeg warmte produceren. Ik zit wel met de warmtehuishouding. Je bedoelt dus echt ramen broed zonder 1 bij erop boven de separator? die moeten dan wel echt op uitlopen staan = jonge bijen moeten er uitkruipen op moment van overhangen. Volgens mij loop je grote kans op verkleuming van broed. Zeker zo'n jaar als dit waarin het ronduit barkoud is, is het vragen om problemen is mijn inschatting.
gr.
PS. ik ga het uitproberen. Ik heb tig ongebruikte seperators liggen en veel te weinig drie-ramers.
JP