EWK gevuld en nu vliegen ze af....

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

jomme
Contacteer:

EWK gevuld en nu vliegen ze af....

Bericht door jomme »

Collegae,

Verleden week donderdag uitlopende moeren verzameld uit 2 bakken...
Een 9 tal moeren geoogst dus tot zo ver een succes...
Jonge bijtjes afgeklopt, de boel goed geschud om iedereen die kon vliegen eruit te halen en de EWK's gevuld...
De bakjes vol voer gepropt, de queens laten inlopen en alles koel gezet tot gisteren...
De volkjes opgezet op 2 standen...
Vandaag kijk ik snel even op mijn stand en 1 van de 4 volken was reeds afgevlogen... bruidzwerm? Normaal gezien duurt het toch een tijdje vooraleer madam gaat vliegen dachten we...
Voer was bijna op terwijl dit anders een hele week meegaat...
Mijn collega ingelicht en die is ook eens gaan zien, bij hem 4 afgevlogen op de 5...
Na ons verstand verenigd te hebben enken we aan het feit dat de bijtjes wel eens in zwermstemming konden zijn want we hebben deze afgeklopt op volken waar er doppen in stonden...
Is dat dan onze grote fout geweest om bijen te nemen uit bakken die doppen aangezet hadden?
Als ik er zo over nadenk weet ik dat een normale zwerm ook oude en jonge bijen meeneemt.... maar al wie kon vliegen was teruggevlogen denk ik dan.....
Iemand een verklaring of gelijkaardige ervaringen???
Pas op, ik neem de beestjes niks kwalijks, zal wel aan ons gelegen hebben :be8: :be8: :be8:

Groeten

Jomme
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Re: EWK gevuld en nu vliegen ze af....

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Ja dit ligt aan den imker :be5: .

Mijn inziens:
langer de bijen laten afvliegen. Goed stompen van de emmer op de grond zodat echt alle vliegbijen afvliegen. GEEN water gebruiken. Dit doen veel imkers, maar is nergens voor nodig en werkt eerder averrechts.
Dan langer harmoniseren. Mijn bijen staan van vrijdagochtend onder de werkbank in Kielers en gaan er door omstandigheden pas vrijdag uit (wat overigens wel erg lang is).

Het blijft een kriem soms. Ik kan ook een boekje hierover open doen (maar niet meer nu; bedtijd). Van schande en scha wordt men wijs.
JP
Dirk C
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Contacteer:

Bericht door Dirk C »

hoi,

Ik heb in het verleden ondervonden dat de volkjes welke na vier dagen in de kelder staan nog afvliegen deze zijn waar iets mis is met de koningin.
Meestal zal deze verloren gegaan zijn.

groeten,
Dirk
p.zwartepoorte
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Contacteer:

Bericht door p.zwartepoorte »

Ik heb ook bijen gebruikt van de stand waar ik de apideas mee vul maar dat werkt echt niet ze vliegen zeker af
Omdat ze van de zelfde plek komen
Nu breng ik de kastjes weg na andere plek
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
Dirk C
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Contacteer:

Bericht door Dirk C »

Ik pak zelden bijen van een andere stand.
Vliegen zelden af. Als ze een eenheid vormen terwijl ze koel en donker weggezet zijn voor een viertal dagen en ze vormen een harmonieus geheel komen ze echt wel terug.
zelfs al komen de bijen van dezelfde stand.
zoals eerder werd vermeld is het natuurlijk best om jonge bijen te nemen.

Dat heeft de imker zelf in de hand.

groeten,
Dirk
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Als de K. niet goed is dan kan het idd gebeuren dat er nog weinig bijen na verloop van tijd inzitten.
Maar nogmaals, als je enkel jonge bijen neemt en de oude bijen allemaal laat afvliegen (gewoon 20 min. wachten en goed schuden met de emmer; er mogen geen bijen meer opvliegen uit de emmer) dan kunnen deze bijen niet terug vliegen eenmaal in een bevruchtingskastje. Natuurlijk is de hamonisatie ook van belang.
JP
jomme
Contacteer:

Bericht door jomme »

hmmmm

De bijen waren goed afgeschud hoor, zeker 20 minuten geklopt met de emmer...
Bij mij zijn er nu 3 van de vier overgebleven
Bij mijn collega die 10km verder zit met mijn bijen in z'n EWKs zijn er 5 vd 5 verdwenen.....
Begrijpen wie begrijpen kan... :be9:
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

jomme schreef:hmmmm

De bijen waren goed afgeschud hoor, zeker 20 minuten geklopt met de emmer...
Bij mij zijn er nu 3 van de vier overgebleven
Bij mijn collega die 10km verder zit met mijn bijen in z'n EWKs zijn er 5 vd 5 verdwenen.....
Begrijpen wie begrijpen kan... :be9:
Voer te droog, hongerzwermpje? Was er gebouwd?

Deze is twee dagen gevuld.
ad staals
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Hallo,

Als je jonge bijen voor de bevruchtingskastjes van dezelfde stand bijvoorbeeld uit honingkamers neemt dan kan je ze drie á vier dagen opsluiten dan kunnen ze harmoniseren dan vliegt er bijna niets af als de koningin OK is.
Neerzetten op een koele plaats en af en toe en beetje water geven en natuurlijk voldoende voer.

In drieramers/zesramers geef ik ze ook wel een raam oud broed mee en daarnaast de dop of twee doppen, dan zet ik ze na een dag al open omdat ze door het broed toch honkvaster zijn.
Door het oude broed krijg je een mooi volkje wat zich eerst zelfs nog wat uitbreid met jonge bijen.

Maar broedloze volkjes sluit ik altijd een aantal dagen op.
Als ze naar Ameland gaan nog veel langer, ik gebruik altijd rijpe doppen van 11 dagen oud dan zouden ze 8 dagen opgesloten zitten dat vind ik te lang en laat ze tegen de schemering even vliegen meestal twee keer.
Ik merk dan de plaats waar ze staan met het kastje nr. zodat ze telkens en na Ameland(twee weken) weer op de zelfde plaats komen te staan.

Sommige mensen laten ze rustig 8 dagen opgesloten, bij koel weer kan dit ook wel, ze doen niets anders dan wat bouwen(verzorgen geen broed), maar als het warm is laat ik ze zeker één keer vliegen 's avonds en meestal ook nog de avond voordat ze naar Ameland gaan.
Als ze vreemd reageren kijk ik even of alles klopt koningin OK?

Dirk
dertiende
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Gisteravond mijn bevruchtingskastjes gecontroleerd. Deze had ik woensdagavond gevuld en zaterdagavond in de schemer geplaatst op mijn bevruchtingsstand. do + vr + za = 3 dagen. Ik heb jonge bijen gebruikt van een stand 20 km verderop. Nu bleken gisteravond twee van de 14 helemaal leeg gevlogen. Mijn collega-imker had hetzelfde (met dezelfde moeren). Bij hem ca. 4 van de 10 weg. Heel frusterend. Precies hetzelfde verhaal dan bij Jomme.

Ik heb alle moeren door de handen gehad en zag geen afwijkingen. Bij eentje schoot ik uit en heb ik teveel lijm gebruikt (en bij die kan ik me indenken dat er iets mis gaat; maar dit volkje is er nog). Waar het precies misgaat is mij ook onduidleijk. Ik heb dit in het verleden ook wel eens gehad maar dan niet zo opvallend dan nu (vaak was de koningin er met een kluitje bijen nog wel). Het moet toch aan de koninginnen liggen...die zijn ook wegn en liggen niet dood het kastje. Mss is het handig om de eerste 4 a 5 dagen wanneer buiten gezet de koningin toch binnen te houden met het roostertje. Blijft de K binnen, blijven de bijen dan ook binnen?
In een van de leeggevlogen kastjes had ik veel moeren (mijn bevruchtingsstand kent ontelbare mierenhopen) en mss dat ze overvallen zijn door mieren (overigens lijkt me dit niet de oorzaak).

Het nadeel van de Kielers en dergelijke types (itt EWK) is dat je niks kunt zien. Je moet het volkjes al open maken wat veel onrust geeft. Ik ga bij volgende sessies wel meer controleren en zogezegd de moeren een paar dagen op slot zetten.
JP
Plaats reactie