Veel imkers en bijenhouders verenigingen hebben wel een korf staan, omdat het leuk is. De bijen maken mooie natuurbouw raten en zo'n gevlochten korf ziet er mooi uit.
Praktisch is het niet in vergelijking met een moderne bijenkast, je kunt immers veel minder makkelijk handelingen in het volk uitvoeren. Naar ik aanneem is dit de voornaamste reden van het 'verdwijnen' van de korf.
Ik heb vandaag een oude korf van mijn buurmeisje gekregen. Leuk hebbedingetje, misschien dat ik er ooit een volkje in zet. Tot die tijd mooi demo- en reclamemateriaal.
Vroeger was er niet zo'n bijensterfte maar nu moet jeje volkje bijna constant controleren .
En dat kan niet zo goed in een gevlochten Bijenkorf .
Is dit waar ? Moet je constant je bijen in de gaten houden voor die Varoamijt en andere ziektes ?
Of gebeurt dit 1maal in het jaar behandelen met product ofzo
Zeg me wat doen jullie om je volkjes te beschermen ?
Bijen in korven houden is vooral folklore. Wel dient gezegd dat bijen het wonderwel doen in strokorven. Jaarlijks zet ik wel één of twee korven met bijen op , alleen al het bouwen van de bijen in een korf is indrukwekkend. Wat varoa betreft die dien je in elk systeem van bijenhouden te bestrijden, anders heb je geen bijen meer over na een tijdje. Maar dit vergt in een korf ook al een kleine moeite, in de zomer mierenzuur op een bierviltje en in de winter druppelen met oxaalzuur en je zal zien hoe een prachtige korfvolken je hebt.
Van een korfbewonderaar