Hiveclean

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Hiveclean

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Hiveclean: druppelen of vernevelen?

Ik ga vanmiddag in mijn jonge volkjes (3-ramers) de moer merken plus ook meteen bestrijden met hiveclean.

- ik druppel liever omdat ik toch beter kan doseren (lastig doseren in spuitfles)...
ik weet dat er veel voorstanders zijn voor vernevelen, maar wat is er eigenlijk tegen op druppelen?
- in de drie-ramers zitten geen roosters en ik kan de val niet controleren. Das jammer.
- ik sluit de gemerkte koningin op in een wasdop, zo krijgt ze iets minder mee van het bestrijdingsmiddel.

gr.
JP
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Re: Hiveclean

Bericht door Alex Mönch »

nevelen met een plantenspuitje kan ook heel goed..let er wel op dat je schuin naar boven nevel spuit,zodat je het niet volop in de cellen met open broed spuit !
Let dus op spuiten onder de juiste hoek.
Druppelen gaat het snelst..let op dat het gaatje zo klein mogelijk is....je krijgt dan mooie kleine druppels ...... als je in de fles knijpt komt er maar een heel dun straaltje uit.
Overdoseren is als je dan dit piepdunne straaltje in de straatjes mikt en er snel overheen spuit niet mogelijk.
Heb je een groter gat dan erg oppassen hoeveel je geeft en niet zomaar in de fles knijpen.

De koningin niet opsluiten in een wasdop....zinloos...risico voor beschadiging.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Dank.
Ik was van plan om het in een spuit te doen en dan te druppelen. Op die manier kan ik op de mm nauwkeurig doseren.
JP
Alex Mönch
Contacteer:

Moet goed gaan.
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Erop tegen is dat oxaalzuur (actieve spul in Hiveclean) een contactwerking heeft, het moet op de bij komen. Bij deze temperaturen zitten bijen gewoon "los" van elkaar en als je van bovenaf druppelt valt de meeste oplossing braaf naar beneden zonder veel bijen te raken.

Ik denk dat vernevelen op dit moment veel effectiever is dan druppelen.

Lennard
Alex Mönch
Contacteer:

Daar heb je een goed punt Lennard.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

LWPisa schreef:Erop tegen is dat oxaalzuur (actieve spul in Hiveclean) een contactwerking heeft, het moet op de bij komen. Bij deze temperaturen zitten bijen gewoon "los" van elkaar en als je van bovenaf druppelt valt de meeste oplossing braaf naar beneden zonder veel bijen te raken.

Ik denk dat vernevelen op dit moment veel effectiever is dan druppelen.

Lennard
Wanneer ik dit goed begrijp : in de winter werkt dit ( oxaalzuur ) doordat de bijen dit onderling aan elkaar doorgeven ( als een systemisch middel ) ( om die tijd komt dit vocht niet door de compacte tros heen ) ; en in de zomer als een contact gif waarmee je de bijen ( mijten ) moet raken . :think:

Jaap v P
jossmits
Imker sinds: 1965
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Contacteer:

Bericht door jossmits »

Ik begrijp dat je niet kunt controleren hoeveel varroa er nu in zit, dat is jammer Ik schat dat dat er minder dan 20 zullen zijn. Dat lijkt me werkelijk het maximum. Vanaf nu zal de groei van dit aantal zeer gering zijn; deze volkjes hebben immers geen of weinig darrenbroed en zonder darrenbroed groeit het aantal varroa niet of nauwelijks. Dus waarom niet gewoon wachten tot na de laatste dracht en gelijk behandelen met de andere volken.
Behandelen heeft, met welk proukt ook, altijd toch een negative invloed op een volk.

Jos
Alex Mönch
Contacteer:

Varoa vermeerderd zich wel gedegelijk ook in werkster broed,ze hebben alleen maar een voorkeur voor darrebroed....als dit er niet is,gaan ze vrolijk verder in werksterbroed!!
Oxaalzuur heeft alleen een contact werking,en ze geven de kristallen aan elkaar door tijdens het poetsen.
Ook lopen varoa mijten over de raten op zoek naar cellen met broed die snel worden gesloten....oxaalzuur kristallen op de raten zijn fataal voor ze wanneer ze hiermee in contact komen.
Hiveclean heeft geen enkel nadelig effect wanneer juist toegepast.
jossmits
Imker sinds: 1965
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Contacteer:

Bericht door jossmits »

Alex,
Jij hebt het hier over vermeerderen in de betekenis van voortplanten. Natuurlijk plant de varroa zich ook voort in werksterbroed. Ik heb hier bedoeld in de betekenis dat de totale populatie varroa in een volk zonder darrenbroed niet of nauwelijks groeit. Twee voorbeelden uit 2012: een volk dat niet heeft gezwermd met normaal darrenbroed had in de laatste week van mei een natuurlijke varroaval van 60 per week, dat was in de eerste week van augustus 240 per week. dus 4 keer zo veel. Een zwerm van de eerste week van mei, met daarna geen darrenbroed, had in de laatste week van mei een natuurlijke varroaval van 1 per week dit was in de eerste week van augustus nog steeds 1 per week!!
Beide volken medio augustus behandeld tegen varroa, de totale varroaval tijdens de behandeling van het eerste volk was meer dan 1200, van het tweede volk (de zwerm) was ca 50. Dit is (bij mij) het algemene beeld bij zwermen en ik dus het behandelen van een zwerm tegen varroa het met een kanon schieten op een mug vind; ik wacht liever tot begin/medio augustus en behandel dan alle volken tegelijk.
De varroa heeft niet alleen een voorkeur voor darrenbroed, maar levert ook per keer in darrenbroed meer nakomelingen. Afhankelijk van welke literatuur je leest levert een varroa in werksterbroed 1 tot max 3 nakomelingen en in darrenbroed, doordat darrenbroed langer gesloten is, 3 tot max 6 nakomelingen.

Jos
Plaats reactie