Kruipende bijen voor kasten

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Primus
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Kruipende bijen voor kasten

Bericht door Primus »

Sinds een paar dagen heb ik vrij veel kruipende bijen op één van mijn standen voor de kasten. Ik heb bij een paar kasten de honingzolder afgenomen en op de varaolade een sponsdoekje met 40ml mierenzuur van 85% gelegd. Deze morgen gaan controleren en er liggen helemaal geen dode mijten op wat ik wel verwachte. De bijen die voor de kasten kruipen hebben ook geen vervormde vleugels of zoiets. Stuifmeel is er volop gehaald de laatste tijd, daarom sluit ik Nosema Apis eigenlijk ook uit.
Is er iemand die hierover iets weet? Of hulp kan bieden?
Met vriendelijke imkersgroeten.
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Kruipende bijen voor kasten

Bericht door alfa vulgaris »

Ik heb geen ervaring met de sponsdoekmethode.

Heb het boekje van Friedrich Pohl "bijenhouden hoe doe je dat" voor me en daarin staat dat je 2 ml 60% mierenzuur per raampje nodig is.

85% mierenzuur is veel pittiger dan 60% mierenzuur.
Ik denk dat je dus vast zowieso een doseringsfout hebt gemaakt.

Afgelopen jaar voor het eerst volken een mierenzuurbehandeling gegeven en als ik het me goed herinner begonnen de varroa mijten pas na 3 dagen echt in grote getale te vallen.

Ik zou de sponsdoek maar even weghalen als ik jou was.
Primus
Contacteer:

Bericht door Primus »

Beste alfa vulgaris,

Ik gebruik altijd mierenzuur van 85% en daar altijd goede resultaten mee gehad. Wel kan het zijn als je boven behandeling dot dat je best verdunde mierenzuur van 60% gebruikt. Dit om reden dat als je het bovenaan gebruikt het veel straffer werkt.
Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Eddy Geurtsen »

De kruipende bijen zijn waarschijnlijk niet het slachtoffer van het te royaal toepassen van zuur. Sinds we te maken hebben met de Varroa-mijt kampen de bijen met virussen die onder andere hun vliegvermogen aantasten. Het "verschrompelde vleugeltjes-virus" is daarvan welbekend. Maar er worden ook bijen aangetast waarvan de vleugels intact lijken te zijn, toch kunnen deze bijen niet vliegen. Vroeger was de "meiziekte" bekend, waarbij zich hetzelfde verschijnsel voordeed. Of we over één en hetzelfde virus praten, of dat er verschillende oorzaken zijn, dat weet ik niet.
Primus
Contacteer:

Bericht door Primus »

Inderdaad Eddy ze hebben geen verschrompelde vleugeltjes en juist omdat er zoveel kruipers waren heb ik een test met Mierenzuur gedaan, dus ben vrijwel zeker dat er geen hoge Varoabesmetting is, dus je zou best wel is gelijk kunnen hebben dat het een ander Virus is. Alleen de vraag hoe kom ik dat aan de weet wat het dan wel is voor virus.
renske
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door renske »

Je kan bijen opsturen naar Wageningen, dan onderzoeken ze daar wat er aan de hand is.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.
jossmits
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Contacteer:

Bericht door jossmits »

Ik heb vorige week voor het eerst in mijn leven bij een collega een geval gezien van wat ik denk dat de Chronic Bee Paralysis Virus (CPBV) is. Toevallig stond een paar dagen later een artikel over deze ziekte in het blad "La sante de l'abeille" (bijengezondheid), waar ik op geabonnerd ben. Dat artikel sterkte me in de overtuiging dat het hier ging om CBPV. Naast de symptomen die je hier omschrijft hoort daar bij dat je dode bijen voor de kast vindt. Die bijen zijn zwart (ook al zijn het italiaanse bijen), glimmend en zonder haar.
Dit virus komt in principe in heel veel volken voor maar is meestal niet zichtbaar. De omstandigheden dat deze ziekte accuut kan worden zijn: Een overvolle kast (overbevolking), slecht weer (dit jaar niet over te klagen), gebruik van moerroosters en stuifmeelvallen, sommige rassen (carnica) schijnen gevoeliger te zijn. (het geval dat ik gezien heb was echter een lokale zwarte bij). Dracht op "luizen" honing.
Als je naar mijn beschrijving hierboven kijkt, zou het dan dat kunnen zijn. Mijn collega dacht dat het om een vergiftiging ging. Dat leek mij niet mogelijk omdat maar 1 van zijn 4 kasten er last van had.
Volgens de informatie die ik heb gaat deze ziekte normaal gesproken over als het weer beter wordt. Aanbevolen wordt als het om deze ziekte gaat om de koningin te vervangen door een exemplaar dat minder vatbaar is.

Jos
Plaats reactie