Kruipende bijen voor kasten

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Primus
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Kruipende bijen voor kasten

Bericht door Primus »

Sinds een paar dagen heb ik vrij veel kruipende bijen op één van mijn standen voor de kasten. Ik heb bij een paar kasten de honingzolder afgenomen en op de varaolade een sponsdoekje met 40ml mierenzuur van 85% gelegd. Deze morgen gaan controleren en er liggen helemaal geen dode mijten op wat ik wel verwachte. De bijen die voor de kasten kruipen hebben ook geen vervormde vleugels of zoiets. Stuifmeel is er volop gehaald de laatste tijd, daarom sluit ik Nosema Apis eigenlijk ook uit.
Is er iemand die hierover iets weet? Of hulp kan bieden?
Met vriendelijke imkersgroeten.
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Kruipende bijen voor kasten

Bericht door alfa vulgaris »

Ik heb geen ervaring met de sponsdoekmethode.

Heb het boekje van Friedrich Pohl "bijenhouden hoe doe je dat" voor me en daarin staat dat je 2 ml 60% mierenzuur per raampje nodig is.

85% mierenzuur is veel pittiger dan 60% mierenzuur.
Ik denk dat je dus vast zowieso een doseringsfout hebt gemaakt.

Afgelopen jaar voor het eerst volken een mierenzuurbehandeling gegeven en als ik het me goed herinner begonnen de varroa mijten pas na 3 dagen echt in grote getale te vallen.

Ik zou de sponsdoek maar even weghalen als ik jou was.
Primus
Contacteer:

Bericht door Primus »

Beste alfa vulgaris,

Ik gebruik altijd mierenzuur van 85% en daar altijd goede resultaten mee gehad. Wel kan het zijn als je boven behandeling dot dat je best verdunde mierenzuur van 60% gebruikt. Dit om reden dat als je het bovenaan gebruikt het veel straffer werkt.
Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Eddy Geurtsen »