Moet ik de hout behandelen?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Samuel Murray
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Contacteer:

Moet ik de hout behandelen?

Bericht door Samuel Murray »

Hoi allemaal

Ik heb mijn idee over een kratkast nog niet opgegeven, maar vandaag ben ik besig om een houte kast te bouwen. Ik heb wat oude planken wat ik ervoor kan gebruiken. Maar: ik vraag me nu of ik de hout aan de binnenkant van de kast moet behandelen? Ik heb gelezen dat sommigen imkers hul kasten in de vuur stoppen, maar is dat echt nodig voor een nieuw kast? De planken die ik gebruik zijn nog nooit eerder behandeld met verf of lak, en hebben jaren lang buiten gestaan (ze zien dus heel rustiek eruit).

Bedankt alvast
Samuel
dree
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Moet ik de hout behandelen?

Bericht door dree »

Aan de binnenkant behandelen lijkt mij echt niet nodig. Bedoel je met een kratkast een tbh? in dat geval heeft de buitenkant ook niet veel behandeling nodig mijns inziens, omdat de wanden schuin naar binnen lopen en daardoor weinig regen zullen vangen. Wat zijn je uitgangspunten? Moet het ademen, moet het waterafstotend zijn of natuurlijk? Ik heb vorig jaar met een mengsel van was en lijnolie kast ingesmeerd. Dat beschermt wel wat, maar na een jaar zie ik toch verwering optreden. Dit jaar heb ik een ouderwetse verf gemaakt van lijnolie met natuurlijk oker pigment, zonder siccatief of andere toevoegingen. Na een week in de zon is de kast pas droog, maar het heeft weinig gekost. Of het werkt weet ik pas na de winter.

Andreas
Samuel Murray
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Contacteer:

Bericht door Samuel Murray »

dree schreef:Bedoel je met een kratkast een tbh?
Met kratkast bedoel ik:
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =7&t=27413
Embraced
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door Embraced »

Samuel Murray schreef:Hoi allemaal

Ik heb mijn idee over een kratkast nog niet opgegeven, maar vandaag ben ik besig om een houte kast te bouwen. Ik heb wat oude planken wat ik ervoor kan gebruiken. Maar: ik vraag me nu of ik de hout aan de binnenkant van de kast moet behandelen? Ik heb gelezen dat sommigen imkers hul kasten in de vuur stoppen, maar is dat echt nodig voor een nieuw kast? De planken die ik gebruik zijn nog nooit eerder behandeld met verf of lak, en hebben jaren lang buiten gestaan (ze zien dus heel rustiek eruit).

Bedankt alvast
Samuel
Wat voor een soort hout is het??
:music-rockout:
Embraced
Plaats reactie