Werkster-moer?
- Ewout
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
Werkster-moer?
Afgelopen maandag brak ik een dop in een volk, en tot onze grote verbazing kwam daar een bijtje uit gelopen waar ik geen enkele koninginne-kenmerk aan kon ontdekken. Het was een kleine dop, maar duidelijk geen werkstercel. We hadden deze over het hoofd gezien en het volk had gezwermd, de leeftijd van de dop weet ik dus niet precies. We hebben het bijtje niet uit het volk gehaald, achteraf vraag ik me af of dat verstandig was, maar soit. Ze ging al snel op in de massa...
Heeft iemand enig idee of zo'n werkster-moer nog schade aan kan richten? Heeft iemand eerder zoiets gezien?
Heeft iemand enig idee of zo'n werkster-moer nog schade aan kan richten? Heeft iemand eerder zoiets gezien?
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: Werkster-moer?
Citaat: Heeft iemand enig idee of zo'n werkster-moer nog schade aan kan richten?
Heeft iemand eerder zoiets gezien?
Ja en dat gaf veel werk. Ik had de (kleine) moer niet gezien dacht dat het volk moerloos was reageerde ook moerloos "huilen".
Haalde wel veel honing - had geen broed te verzorgen - Verspeelde twee bevruchte moeren die ik invoerde.
De moeren werden bevrijd - suikerdeeg - en vond ze dan een paar dagen later dood op de plank of voor de kast.
Toen heb ik zeer nauwgezet het volk doorzocht en de kleine moer gevonden die toe al zes weken in het volk rond liep zonder maar ook een ei te hebben gelegd. Sterkte met zoeken.
Heeft iemand eerder zoiets gezien?
Ja en dat gaf veel werk. Ik had de (kleine) moer niet gezien dacht dat het volk moerloos was reageerde ook moerloos "huilen".
Haalde wel veel honing - had geen broed te verzorgen - Verspeelde twee bevruchte moeren die ik invoerde.
De moeren werden bevrijd - suikerdeeg - en vond ze dan een paar dagen later dood op de plank of voor de kast.
Toen heb ik zeer nauwgezet het volk doorzocht en de kleine moer gevonden die toe al zes weken in het volk rond liep zonder maar ook een ei te hebben gelegd. Sterkte met zoeken.
!Hans.
- Ewout
- Contacteer:
Ai, dat is geen eenvoudige opgave, Hans! Ik vond haar toen ze uit het dopje liep al niet te onderscheiden van een gewone werkster: zelfde kleuren, zelfde formaat, zelfde bouw. Misschien is mijn oog onvoldoende getraind.
Om het nog ingewikkelder te maken, de zwerm die eraf kwam (was met onbevruchte moer) heb ik weer verenigd met dit volk, waar ik de moer (die dan al wel een dag samen met het werkster-moertje in het volk liep) uit heb gehaald en op reserve heb gezet. Ik ben benieuwd hoe dit gaat lopen, want in alle gevallen weet ik ws pas over twee weken hoe het zit: eerst moet de moer uit de zwerm rust, bevrucht worden en aan de leg... Als ze dus niet wordt afgedankt.
Misschien past dit onderwerp beter bij de beginnersvragen
Om het nog ingewikkelder te maken, de zwerm die eraf kwam (was met onbevruchte moer) heb ik weer verenigd met dit volk, waar ik de moer (die dan al wel een dag samen met het werkster-moertje in het volk liep) uit heb gehaald en op reserve heb gezet. Ik ben benieuwd hoe dit gaat lopen, want in alle gevallen weet ik ws pas over twee weken hoe het zit: eerst moet de moer uit de zwerm rust, bevrucht worden en aan de leg... Als ze dus niet wordt afgedankt.
Misschien past dit onderwerp beter bij de beginnersvragen

- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Bijenhouden is net schaken
Neem de tijd om te bedenken wat je volgende zet is.
Wacht rustig af die werster moer kan wel om zeep zijn gebracht.

Neem de tijd om te bedenken wat je volgende zet is.
Wacht rustig af die werster moer kan wel om zeep zijn gebracht.
!Hans.
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Bij de koninginnenteelt dit jaar 1 zo'n koningin geproduceerd. Ik denk dat het een ouder klein larfje is geweest. Het was wel een mooie dop. Ook was het koninginnetje op de 13e dag klaar. Maar we hebben haar toch maar geen kans gegeven. Moeren moeten groot zijn.
-
- Contacteer:
Ik heb vandaag ook een kleine moer die al aan de leg was en zelfs al een stukje verzegeld broed had maar ik vertrouwde het niet het ging te langzaam, zonder meer een moer maar een verkort achterlijf met een rare overgang van breed naar smal en er zat bovendien al een dopje in op het eigen broed,
Als ik teel hou je vaak wat doppen over en dan ga ik alles nog eens controleren of er wat moerloze volkjes zijn die zo'n dop wel kunnen gebruiken.
De te kleine moer heb ik afgeknepen de redcel heb ik laten staan, de dop loopt de 19e uit en die koningin vind die redcel wel.
Loopt de dop niet goed uit dan kunnen ze eerst met de redcel koningin uit de voeten.
Ook is het zo dat als een moer uitloopt er vaak werksters in doppen worden opgesloten bij een ruime dop kunnen ze zich ook nog omdraaien.
De bijen maken dan het dekseltje gewoon weer dicht.
Maar ik denk dat jullie het over iets anders hebben en zeker weten dat er een werksterkoningin uit een dop kroop, dat heb ik nooit meegemaakt, ze had altijd koninginnenkenmerken bij afwijkingen, zoals de lange poten.
Dirk
Als ik teel hou je vaak wat doppen over en dan ga ik alles nog eens controleren of er wat moerloze volkjes zijn die zo'n dop wel kunnen gebruiken.
De te kleine moer heb ik afgeknepen de redcel heb ik laten staan, de dop loopt de 19e uit en die koningin vind die redcel wel.
Loopt de dop niet goed uit dan kunnen ze eerst met de redcel koningin uit de voeten.
Ook is het zo dat als een moer uitloopt er vaak werksters in doppen worden opgesloten bij een ruime dop kunnen ze zich ook nog omdraaien.
De bijen maken dan het dekseltje gewoon weer dicht.
Maar ik denk dat jullie het over iets anders hebben en zeker weten dat er een werksterkoningin uit een dop kroop, dat heb ik nooit meegemaakt, ze had altijd koninginnenkenmerken bij afwijkingen, zoals de lange poten.
Dirk
dertiende
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Ik ben gek op afwijkingen (bij koninginnen). Zo heb ik al eens koninginnen gehad met deuken in het achterlijf (komen ook niet aan de slag). Waarschijnlijk komt dit door beschadigingen van de doppen. Ook heb ik koninginnen gehad met halve poot ( waarschijnlijk door mij zelf gedaan of ergens tussen gekomen). Weken terug schoof ik met een geel invoerkluisje de halve antenne van een moer (maar ze doet het nog goed gelukkig). Maar goed dit zijn geen larvale afwijkingen.
Nog een bekende: koninginnen met afwijkende vleugels: Bijvoorbeeld een ondervleugel die haaks op het borststuk staat.
Koninginnen met beschadingen mogen altijd bij mij door mits ze maar goed leggen. Ik zou heel graag een mini-koningin met lange poten willen hebben!
gr.
Nog een bekende: koninginnen met afwijkende vleugels: Bijvoorbeeld een ondervleugel die haaks op het borststuk staat.
Koninginnen met beschadingen mogen altijd bij mij door mits ze maar goed leggen. Ik zou heel graag een mini-koningin met lange poten willen hebben!
gr.
JP
- Ewout
- Contacteer:
Om terug te komen op het betreffende voorval: dit volk is zich verder mooi aan het ontwikkelen met normaal broed.
Ik denk dat Dirk en passant de oplossing van het raadsel gaf, namelijk dat het daadwerkelijk ook een werkster was. Ze leek voor de dop veel te klein en zoals ik eerder al schreef zagen we er geen enkel moer-kenmerk aan. Al snap ik echt niet waarom de bijen zo'n dopje weer zouden willen sluiten...
Ik denk dat Dirk en passant de oplossing van het raadsel gaf, namelijk dat het daadwerkelijk ook een werkster was. Ze leek voor de dop veel te klein en zoals ik eerder al schreef zagen we er geen enkel moer-kenmerk aan. Al snap ik echt niet waarom de bijen zo'n dopje weer zouden willen sluiten...
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
bij kleine moeren is het borstuk toch nog altijd het formaat van een moertje
en niet dat van een werkster,
en het achterlijf heeft dan toch een meer smale puntiger vorm
dan een werkster.
althans in mijn ervaring?
Vriendelijke groet