Bevruchtingskastje naar Miniplus

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bevruchtingskastje naar Miniplus

Bericht door Ewout »

We hebben een klein bevruchtingskastje met een leggende koningin, het eerste broed is deze week uitgelopen. We willen dit volkje uit laten groeien in een Miniplus en hadden daarvoor het volgende bedacht:
  • Miniplus gevuld met jonge bijen uit de honingkamer (2 volle ramen) van een (moergoed) volk
  • Speciaal geprepareerde Miniplus deksel met daarin een gat (rond 40mm) en opzetstuk voor het kleine kastje.
  • In de MP 3 raampjes kunstraat, 3 lege raampjes om de raampjes uit het bevruchtingskastje een dag later met tie-raps aan vast te maken. We hadden een voerbakje met deeg geprepareerd, maar nog niet geplaatst uit praktische overwegingen bij transport.....
  • Op het gat een stukje krant met wat gaatjes ter vereniging.
Gisteravond de kastjes op elkaar gezet, toen het donker werd het MP vlieggat geopend. Die bijen waren toen een uur of 3 moerloos. Vanochtend was het al vroeg er druk/onrustig voor de combinatie-eenheid... Er leek iets niet goed. Ook werd er geknokt bij een naburig bevruchtingskastje (paar dagen aan de leg).
Snelle check liet zien dat krant nog niet was weggeknaagd... Die heb ik toen maar gebroken, 10 minuten later was alles rustig buiten en binnen in het bevruchtingskastje stampvol en druk zoemend. Geen vechtende bijen gezien.

Wat ging er fout? Had de MP vliegopening langer gesloten moeten blijven? Was de krant overbodig? Voer gebrek in MP de oorzaak?

Ik wil nu vanmiddag eigenlijk het voerbakje in de MP zetten en de raatjes omhangen, maar misschien moet het plan gewijzigd?
Ewout
Contacteer:

Re: Bevruchtingskastje naar Miniplus

Bericht door Ewout »

Niemand? Ik zou het graag de volgende keer beter doen!

Inmiddels heb ik de kleine raatjes met tie-raps omgehangen in de miniplus raampjes + 3 raampjes kunstraat een een pond suikerdeeg (later kan de voerbak erop met suikersiroop). Het is even afwachten of de moer dit alles heeft overleefd, over een paar dagen ga ik eens een kijkje nemen.

Tips of andere inzichten zijn vooralsnog welkom om het een volgende keer beter te doen!
Erik Konijn
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door Erik Konijn »

Misschien kan je een kleine haarclip gebruiken die met tei rips vastgezetten en later uitsnijden bouwen het vanzelf weer vol heb zoiets gezien in een tbh.
Ewout
Contacteer:

Bericht door Ewout »

Het vastzetten met tie-raps was geen enkel probleem, dat ging relatief gemakkelijk. Het probleem zat hem in het verenigen van de kastjes (vóór het omhangen dus). Ik heb een moerloos deel (bijen uit de honingkamer) dat ik samen met een moergoed deel met wat uitlopend broed wilde verenigen in een iets groter kastje. Hoe ga je dan te werk?
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Bericht door Alex Mönch »

Ik doe het iets anders....ik laat het moergoede volkje domineren(ik zou dus eerst de raatjes met moer en bijen in de miniplus doen en meteen een voerbakje plaatsen en een beetje voeren)...vervolgens jonge bijen uit honingkamer een paar uur opsluiten en een beetje besproeien met suikerwater.
Ze voelen zich dan goed moerloos,zitten vol met suikerwater en hollen elk volk met koningin in waar ze zo geaccepteerd worden.
Verenigen met een krant is dan niet nodig....wel zorgen dat het moertje gesloten broed heeft en dit niet met een net aan de leg zijnde moer doen.
Ewout
Contacteer:

Bericht door Ewout »

Bedankt voor de tip Alex, zo ga ik het de volgende keer ook proberen. Ik neem aan dat een moertje met uitlopend broed (=minimaal 5+3+21=29 dagen oud?) daar oud genoeg voor is? Eerder lijkt mij in elk geval niet nodig, het volkje groeit dan toch nog niet.
Alex Mönch
Contacteer:

Hoi Ewout,moertje met uitlopend broed is daar zeker oud genoeg voor.
De koningin is dan rustig.
Je gebruikt immers alleen maar jonge bijen en deze steken haar niet snel dood(als ze het al kunnen)....het zijn eerder de oudere eigen bijen die een risico vormen als de koningin erg gestressed over de raten rent.Dit onrustige gedrag komt alleen voor bij jonge nog niet aan de leg zijnde of pas aan de leg zijnde koninginnen.Daarom wacht ik altijd minstens totdat er gesloten broed is.....uitlopend broed van de jonge moer is dus nog veiliger.Ze zal dan niet meer over de raatjes rennen bij verstoring.
Nog beter is het om meteen in een miniplus te starten met een jonge moer en 6 koffie bekertjes bijen,5 raampjes kunstraat en een voerraam gevuld met voederdeeg.....je hebt dan al dat gedoe niet.
Ewout
Contacteer:

Bericht door Ewout »

Alex Mönch schreef:... en hollen elk volk met koningin in waar ze zo geaccepteerd worden.
Nog even, ik neem aan dat je dit niet letterlijk bedoelt en je gewoon de moerloze bijen bij het volkje met moer giet?
Alex Mönch
Contacteer:

ik schud ze altijd uit een emmer voor de ingang(kast staat op de grond)en ze lopen dan via de ingang naar binnen,zonder gevechten.
Dus niet direkt in de kast!!!!
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Alex heeft gelijk waarom niet direct telen in Mini-Plus.
Al je dan bijv. naar Segeberger ermee wilt, een uitlaatbord erop een doorprikt krantje erop en daarop de Mini-Plus met een koningin met al verzegeld broed.
Onder in de Segeberger zet ik 3 ramen met broed met bijen meest gesloten verder nog twee of drie ramen honing met bijen en verder uitgebouwde en kunstraat ramen.
Het broed/bijen/honing in de Segeberger komen uit een volk op een paar km afstand, meerdere standen is vaak erg handig.
Het volkje kan nu direct open op de thuisstand nadat de Mini-Plus is geplaatst, wel een hele kleine vliegopening 3cm omdat ze eerst moeten wennen
Zo'n volkje groeit als kool door de vele uitlopende bijen in een maand zit de bak vol en moet er een tweede bak onder waarbij 3 á 4 broed naar beneden gaat, ik geef ze dan 2.5 kg apifonda op de bodem mee.
Nog een tip na een paar dagen een moerroostertje op het uitlaatbord plaatsen natuurlijk nadat je weet dat de moer onder in de Segeberger zit.
Na ruim drie weken is het broed in de Mini-Plus uitgelopen en bij dracht gevuld met honing.
Ik overwinter altijd 10 tot 20 Mini-Plus kastjes met reserve koninginnen op 3 á 4 etages die krijgen zo'n bakje gevuld met honing.

In het voorjaar zet ik de overwinterde Mini-Plus over in Segeberger, waarvoor ik bakken heb gemaakt waarin 24 raampjes Mini-Plus passen waarbij ik er 12 of 24 kan plaatsen (schotje) onder deze bak zit een soort uitlaatbord waarop een moerroostertje is gemonteerd dit geheel past op de segeberger.
Alle raampjes met broed en bijen komen in deze bak, behalve ééntje die wordt gemonteerd in een standaard raam voor in de segeberger samen met de koningin, alle bijen die niet op het broed zitten worden in de segeberger afgeklopt, na 3 weken kan de bak met de kleine raampjes weg de bijen worden in de Segeberger geklopt, vaak zit er dan wat honing in maar die gebruik ik wel weer.
Je krijgt dan een prachtig jong volkje op schone raat behalve één waarin het mini-plus raampje is gemonteerd.

Dirk
dertiende
Plaats reactie