één koninginnedop

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

gijsmondria
Berichten:41
Lid geworden op:vr 17 mei 2013, 10:17
Imker sinds:2013
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Enschede
Contacteer:
één koninginnedop

Bericht door gijsmondria » ma 05 aug 2013, 10:04

Als beginennd imker mijn eerste vraag. Ik heb ongeveer een maand geleden mijn eerste volkje gekregen. En een week later mijn tweede. Dus nu twee goed groeiende volkjes.
Vandaag de tweede broedbak bijgezet, omdat het erg vol werd. Veel broed honing en stuifmeel.

Het volgende doet zich voor. Ik ben bij diverse kastinspecties één dichte koninginnedop tegengekomen in het volk. De moer is aan de leg, zie larfjes en eitjes. Geen darren.
Waarom ontstaat er dan een koningennendop. Deze zit dan meestal aan de rand van het raam.
Tot nu toe heb ik hem weggehaald, omdat de moer het goed doet. Wat is wijsheid.

Rene
Berichten:34
Lid geworden op:do 27 jun 2013, 20:29
Locatie:Wageningen
Contacteer:

Re: één koninginnedop

Bericht door Rene » ma 05 aug 2013, 11:06

Hoi,
Een van de redenen waarom bijen een wisselcel aanzetten is dat het volk niet op een natuurlijke manier is ontstaan (bijv een zwerm), maar dat er door de imker een schudzwerm is gemaakt met bijen uit de honingkamers van verschillende volken en hierbij een moer is ingevoerd.

De bijen weten dat ze geen familie zijn van de moer en proberen dan een stille moerwissel door te voeren.

Groeten,
Rene

gijsmondria
Berichten:41
Lid geworden op:vr 17 mei 2013, 10:17
Imker sinds:2013
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Enschede
Contacteer:

Re: één koninginnedop

Bericht door gijsmondria » ma 05 aug 2013, 11:34

Ik weet niet precies hoe het volkje is ontstaan, ik heb hem gekregen tijdens het volgen van de cursus.
Maar houden ze hier vanzelf mee op? Of is de moerwisseling nodig om ze te laten stoppen.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: één koninginnedop

Bericht door semar » ma 05 aug 2013, 13:18

Rene schreef:Hoi,
Een van de redenen waarom bijen een wisselcel aanzetten is dat het volk niet op een natuurlijke manier is ontstaan (bijv een zwerm), maar dat er door de imker een schudzwerm is gemaakt met bijen uit de honingkamers van verschillende volken en hierbij een moer is ingevoerd.

De bijen weten dat ze geen familie zijn van de moer en proberen dan een stille moerwissel door te voeren.

Groeten,
Rene
in al die jaren dat ik schudzwermen maak nog nooit een dop getrokken.
bijen trekken doppen als ze denken dat demoer niet deugd.
kan zijn dat ze te weinig legt (bv omdat er geen lege cellen zijn of ze teweinig voer krijgt ((juiste leeftijd bijen))),
of omdat ze niet genoeg feromoon afscheid (wat met net leggende moertjes een enkele keer gebeurd).

de bijen hebben de neiging (net als somige imkers) de moer de schuld te geven als er iets niet volgens de verwachting (het boekje) gaat.
kijk wat de oorzaak kán zijn corigeer dit en breek doppen.
meestal is het na 1 a 2 maal doppen breken over.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: één koninginnedop

Bericht door Hans van der Post. » ma 05 aug 2013, 14:51

In al die jaren dat ik schudzwermen maak nog nooit een dop getrokken.
bijen trekken doppen als ze denken dat de moer niet deugd.
kan zijn dat ze te weinig legt (bv omdat er geen lege cellen zijn of ze te weinig voer krijgt ((juiste leeftijd bijen))),
of omdat ze niet genoeg feromoon afscheid (wat met net leggende moertjes een enkele keer gebeurd).

de bijen hebben de neiging (net als sommige imkers) de moer de schuld te geven als er iets niet volgens de verwachting (het boekje) gaat.
kijk wat de oorzaak kán zijn corrigeer dit en breek doppen.
meestal is het na 1 a 2 maal doppen breken over.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Semar even standaard. Als jij een schudzwerm maakt (buckfast) en je voert een jonge buckfast moer in, is dit "binnen de familie".
Je kunt dit niet kopiëren op andere bijenvolken als je niet weet wat voor een afkomst deze zijn. Als je buckfastvolken een paar keer "de les leest" - weg met die die doppen, laat het niet weer gebeuren - is het over. :?
Als een bijenvolk een of twee doppen aanzet en nu (begin augustus) nog darrenbroed aanmaakt moet je WEL je vraagtekens er bij zetten!

Zou de dop niet breken maar de natuur zijn gang laten gaan! Als je dit proces uitstelt tot september of nog later - geeft dit nog veel grotere problemen, jonge moer wordt niet bevrucht - een darrenbroedig volk in het voorjaar!
!Hans.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: één koninginnedop

Bericht door semar » ma 05 aug 2013, 15:06

[quote="Hans van der Post
Semar even standaard. Als jij een schudzwerm maakt (buckfast) en je voert een jonge buckfast moer in, is dit "binnen de familie".
Je kunt dit niet kopiëren op andere bijenvolken als je niet weet wat voor een afkomst deze zijn. Als je buckfastvolken een paar keer "de les leest" - weg met die die doppen, laat het niet weer gebeuren - is het over. :?
Als een bijenvolk een of twee doppen aanzet en nu (begin augustus) nog darrenbroed aanmaakt moet je WEL je vraagtekens er bij zetten!

Zou de dop niet breken maar de natuur zijn gang laten gaan! Als je dit proces uitstelt tot september of nog later - geeft dit nog veel grotere problemen, jonge moer wordt niet bevrucht - een darrenbroedig volk in het voorjaar![/quote]


Hans,

zoals ik al schreef kijk even wat het kán zijn en snij dan doppen, en inderdaad moet je daar natuurlijk niet al te lang mee doorgaan,
in dit geval bij boven genoemde problemen geef ik ze nog een week. zoniet heb je gelijk en moet
je ze toch een andere moer geven of ze hun gang laten gaan.
ik probeer alleen duidelijk te maken dat het lang niet altijd aan de moer hoeft te liggen,
vandaar mijn advies even na lopen of er niet een andere oorzaak kan zijn.

bij het schud zwermen maaken blijf je vaak in de familie, maar ook toen ik overschakelde van straatbij naar buckfast
ging dit zonder enig probleem
( je moet in zo´n geval wel zorgen dat je zo veel mogelijk jonge bijen hebt
omdat die een stuk toleranter zijn dan de oudjes.

vriendelijke groet

Semar(Dominique

gijsmondria
Berichten:41
Lid geworden op:vr 17 mei 2013, 10:17
Imker sinds:2013
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Enschede
Contacteer:

Re: één koninginnedop

Bericht door gijsmondria » ma 05 aug 2013, 15:33

Heb de dop nu drie keer weggebroken. Ik zal volgende week weer kijken en laat hem dan zitten. En ik ga de imker vragen waarvan ik het volkje heb gekregen of de bijen tot één familie behoren. Als hij dat nog weet.

Dank alvast.

gijsmondria
Berichten:41
Lid geworden op:vr 17 mei 2013, 10:17
Imker sinds:2013
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Enschede
Contacteer:

Re: één koninginnedop

Bericht door gijsmondria » za 10 aug 2013, 09:33

Gister weer een kastinspectie gedaan, en geen doppen meer gelukkig. Wat wel opvallend is dat er heel veel stuifmeel gehaald word, maar er word niet veel uitgebouwt.
Ben ook begonnen met voeren van suikerwater. 1.1 maar daar komen alleen vliegen en wespen op af. Nog geen bij bij gezien.

De standplaats is bij mij op het werk. Zorgboerderij. Dus veel bloemen, groenten en fruit. Verder is er in de omgeving wat heide en veel ruigten. Halen ze zelf nog genoeg?

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: één koninginnedop

Bericht door Eddy Geurtsen » za 10 aug 2013, 09:57

Je schrijft dat je begonnen bent met voeren, maar dat er alleen vliegen en wespen op afkomen. Je voert toch wel binnen in de kast met een voerbakje of iets dergelijks? Of heb je buiten de kast een bakje met suikerwater neergezet?

gijsmondria
Berichten:41
Lid geworden op:vr 17 mei 2013, 10:17
Imker sinds:2013
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Enschede
Contacteer:

Re: één koninginnedop

Bericht door gijsmondria » za 10 aug 2013, 19:28

Ik heb inderdaad het suikerwater voor / op de vliegplank staan.

Maar waarom maken ze er geen gebruik van?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten