Gisteren 5 van de 8 kirchainers gechecked en jawel alle 5 moeren aan de leg! Elk volkje had bijna 1 raatje belegd, dus de moer was ca. 1 a 2 dagen aan de leg. Ik was aangenaam verrast. De andere 3 zal ik vandaag nog checken.
Wat was het geval?
Ik had een aantal weken terug K. verkocht en die uit de kirchainers gehaald. Met de meeste van die K. heb ik niks meer gedaan en gewoon doppen laten trekken onder het mom: een leuk experiment. Maar met de koude van vorig week was het een en al ellende. De moertjes, elk met een anorexia-achterlijf, liepen toekomstloos door de volkjes. Eenenal treurigheid. Ik had bijna de moed opgegeven en zou de moertjes doden en de moerloze volkjes bovenop andere kielers plaatsen. Uit tijdsgebrek heb ik dit nog niet kunnen doen. Door het mooie weer zijn ze dus toch nog op bruidsvlucht geraakt. Ik houd de moertjes vast en we zullen zien wat er volgend jaar van komt of dat ze alsnog in het voorjaar darrenbroedig worden of slecht broed vertonen.
Wat ik ook al wist: er is relatief een lang paarseizoen, wat al in eind maart begint en pas eind september eindigt, maar liefst 5 maanden.
Groet.
(zeer) late aanparingen
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
- Ewout
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
Re: (zeer) late aanparingen
Als je dit jaar met maart moeren had die op bruidsvlucht moesten was dat niet succesvol geweest denk ik! Zelfs in mei was het nog karig, want de darren waren laat dit jaar. Alle bevruchtingsstations hebben de planning een paar weken opgeschoven!Jelte Pieter Dijkstra schreef:Wat ik ook al wist: er is relatief een lang paarseizoen, wat al in eind maart begint en pas eind september eindigt, maar liefst 5 maanden.
Desalniettemin; mooi dat je moertjes toch nog bevrucht zijn! Reserve is nooit weg. Aantal bevruchtingen (darren) bepaalt nog wel de kwaliteit van een moer, maar dat weet je dan in het voorjaar.