Ervaring met Goltz kast?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
aleksdroog
Berichten:17
Lid geworden op:zo 27 okt 2013, 17:27
Imker sinds:2014
Aantal volken:5
Locatie:Den Bosch
Contacteer:
Ervaring met Goltz kast?

Bericht door aleksdroog » za 09 nov 2013, 17:32

Afgelopen seizoen heb ik een beginnerscursus gedaan. Volgend jaar wil ik starten met mijn eigen volk. Nu las ik in bijenhouden een stuk van de heer charpentier over de goltzkast. Ik ben vandaag bij hem langs geweest om te kijken of deze manier van bijenhouden iets voor mij is. Heb een prima uitleg gekregen en ben nu eigenlijk wel enthousiast geworden. Mij lijkt het vooral handig dat je niet met hoeft te tillen e.d. maar misschien is het goed om ook andere ervaring te horen. Wie heeft er ervaring met een goltzkast?

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Ervaring met Goltz kast?

Bericht door martin b » za 09 nov 2013, 20:17

Dit jaar de bremerkasten in gebruik genomen, die heeft de broed en honingkamer langs elkaar, in plaats van achter elkaar.
dus bijna het zelfde, ben zeer tevreden hoe het tot nu tot gelopen is. Inderdaad geen bakken meer van elkaar halen, alles op 1 laag.
IMG_6623aaaaaa.jpg
Kasten wel groot, en moeilijk voor een man/vrouw te verplaatsen maar ik heb ze in een stal gezet waar ze blijven staan, dus niet reizen.
Hoef daar ook niet het gehele bijenjaar genoeg dracht.
Veder is het gewoon imkeren zo als bij de b.v. spaarkast, kleine verschillen zijn er wel maar het is zo als met elke soort kast, hou de vinger aan de pols.
Kijk en hou de bijen in de gaten wat ze doen, en stem daar het imkeren op af.
met een groet van martin

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Ervaring met Goltz kast?

Bericht door Hans van der Post. » za 09 nov 2013, 23:44

martin b schreef: [.............]
Verder is het gewoon imkeren zo als bij de b.v. spaarkast, kleine verschillen zijn er wel maar het is zo als met elke soort kast, hou de vinger aan de pols.
Kijk en hou de bijen in de gaten wat ze doen, en stem daar het imkeren op af.
Dus geen bijen houden, maar imkeren. :wink:

Mooie kast!!
!Hans.

Gebruikersavatar
aleksdroog
Berichten:17
Lid geworden op:zo 27 okt 2013, 17:27
Imker sinds:2014
Aantal volken:5
Locatie:Den Bosch
Contacteer:

Re: Ervaring met Goltz kast?

Bericht door aleksdroog » zo 10 nov 2013, 13:04

zou je het ook aan beginnend imker (of bijenhouder) zoals ik aanraden of is het handiger om toch met de meer gangbare spaarkast te starten?

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Ervaring met Goltz kast?

Bericht door martin b » di 12 nov 2013, 18:00

Ja wat betreft beginnende imker, eindelijk is het wat makkelijke, omdat je in een blik kunt zien waar en hoe groot het volk is. Bij kasten boven elkaar niet, en als je begint kan ik best voorstellen dat je toch een beetje bang/ gestrest bent, om het volk elke keer uitelkaar te trekken. Als het volk groter is en op 2 bakken zit.
Je moet wel zorgen dat ze genoeg ruimte hebben voor het broed, als het volk voor of midden in de kast zit, en ze slaan honing op, en dan bedoel ik volle ramen en nog niet in de honingkamer, maar achter het broednest. Dan kunnen ze ruimte gebrek krijgen maar die kun je verder naar achter hangen of in de honingkamer.
met een groet van martin

Gebruikersavatar
aleksdroog
Berichten:17
Lid geworden op:zo 27 okt 2013, 17:27
Imker sinds:2014
Aantal volken:5
Locatie:Den Bosch
Contacteer:

Re: Ervaring met Goltz kast?

Bericht door aleksdroog » wo 13 nov 2013, 20:45

martin b schreef:Ja wat betreft beginnende imker, eindelijk is het wat makkelijke, omdat je in een blik kunt zien waar en hoe groot het volk is. Bij kasten boven elkaar niet, en als je begint kan ik best voorstellen dat je toch een beetje bang/ gestrest bent, om het volk elke keer uitelkaar te trekken. Als het volk groter is en op 2 bakken zit.
Je moet wel zorgen dat ze genoeg ruimte hebben voor het broed, als het volk voor of midden in de kast zit, en ze slaan honing op, en dan bedoel ik volle ramen en nog niet in de honingkamer, maar achter het broednest. Dan kunnen ze ruimte gebrek krijgen maar die kun je verder naar achter hangen of in de honingkamer.
bedankt voor de tips!

peter-koi
Berichten:424
Lid geworden op:ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds:2014
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: Ervaring met Goltz kast?

Bericht door peter-koi » do 14 nov 2013, 18:06

@martin heb jij misschien een goede tekening van de Goltz kast zodat ik van de winter wat kan klussen.
Het lijkt mij ook een prachtige kast.

Groeten Peter.

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Ervaring met Goltz kast?

Bericht door martin b » do 14 nov 2013, 19:00

Zal proberen binnen niet te lange tijd een tekening te maken, (ben alleen in het weekend thuis).

Omdat er van verschillende kanten aan mij gevraagd is of ze deze manier van vlechten van mij kunnen leren,
ben ik bezig om begin volgend jaar daar cursus in te gaan geven, rond kerstmis hoop ik wat meer te kunnen vertellen.

Nog even iets anders, de golz en bremerkast zijn het zelfde alleen de kast is een slag gedraaid.
Wanneer je een vliegplank aan de voor en zijkant zou maken, dan kun je proberen wat het makkelijks imkert,
de honingkamer aan de achterkant of aan de zijkant.
met een groet van martin

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Ervaring met Goltz kast?

Bericht door Ewout » do 14 nov 2013, 21:24

Als je een beetje Duits leest, is de volgende link zeer aan te raden:
https://www.landlive.de/blogs/1158/

Deze man schrijft, soms ietwat langdradig maar wel informatief over verschillende soorten eenverdiepingskasten en voor en nadelen / verschillen tussen de Bremer en Golz kasten. Inclusief tekeningen! Mijn voorkeur gaat ook uit naar Bremer, maar zoals Martin al zegt, je hoeft alleen de bodem te wisselen en dan heb je Golz. Voornaamste voordeel van Bremer tov Golz vind ik het opruimen van Rommel: in Golz blijven dode bijen achter het moerrooster omdat de opruimers ze lastig weg krijgen. Een losse bodem, evt met varroagaas lijkt mij in een moderne kast onmisbaar.

Ik bouw er deze winter ook maar eens eentje! Misschien wel op cursus bij Martin :D? Jammer dat Eibergen zo ver weg is...

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Ervaring met Goltz kast?

Bericht door martin b » vr 15 nov 2013, 21:27

Zo ver is eibergen niet weg, nederland is maar klein, wat afstand betreft.
En als je na 1 dag weer thuis komt met een nieuwe gevochte bijenkast (bremer/golz, tbh of berkelkast) met de kennis en de malle om er nog meer te maken, dan is eibergen nooit te ver.
met een groet van martin

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 18 gasten