Varroabestrijding methode Büchler

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Varroabestrijding methode Büchler

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Het is al wel eerder ter sprake gekomen, maar ik heb er toch nog vragen over. Mijn Duits is ook niet goed genoeg om het duitse pdf-je op de site van Henk Rostohar helemaal te snappen. Op zich lijkt me dit een reuze interessante methode om varroa's te bestrijden en dan ook nog eens raatvernieuwing toe te passen. Zeker omdat er dan geen mierenzuur nodig is.
Mijn vragen:
- Ik wil 2 productievolken en twee startervolken (met nieuwe moertjes) hebben in de zomer. Deze bestrijdingsmethode valt na het zwermseizoen. Is het toch eenvoudig te combineren met zwermverhindering? Ik wil qua volken niet verder uitbreiden, heb ik ook geen ruimte voor.
- Als ik een volk op 2 broedkamers heb, moet ik die dan op 2 broedkamers met uitgebouwde en kunstraten houden, of wordt dat te groot als alle broed eruit is?
- Kan het volk dat alle ramen broed heeft gekregen (het moerloze volk) op de hoofdstand blijven, of moeten ze op 3km afstand?
- Is er nu nog een oxaalzuurbehandeling nodig in de winter?
p.zwartepoorte
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Contacteer:

Re: Varroabestrijding methode Büchler

Bericht door p.zwartepoorte »

Heb je hier wat aan
http://buckfastimker.wordpress.com/varr ... te-volken/
Ik ga het ook toepassen voor de linden dracht
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

zie ook: Wij hebben dit zelf afgelopen jaar bij wijze van test ook toegepast en zijn zeer tevreden. Met ingang van dit jaar willen we dit standaard bij alle volken gaan toepassen. Je eerste vraag is wel interessant en kan ik eigenlijk niet beantwoorden (wij hadden toen al een aflegger gemaakt). De overige vragen kan ik wel beantwoorden:
  • Volk op 2BK kan zeker 2BK weer uitbouwen (zal het ook doen), maar dat hoeft niet in 1 keer natuurlijk Eerst 1BK (die zit dan bomvol) en een week of twee later nog een BK. Voor het gemak hebben wij zelf wel meteen 2BK gedaan, je hoeft er dan eigenlijk helemaal niet meer in te kijken op een eventuele laatste pre-inwintercheck na.
  • Büchler had bij zijn proef last van vervlieging/herbesmetting (zie ook de bijenhouden artikeltjes), dus als je de (verzamel)broedaflegger(s) op dezelfde stand wilt laten staan kun je die het beste mierenzuur geven. Als je wel een tweede stand hebt, kun je helemaal zonder zuur werken, je laat dan gewoon al het broed uitlopen (moer is nog niet aan de leg), hangt nog een vangraam (evt darrenbroeed) in en geeft dat aan de kippen.
  • Büchler doet zelf geen winterbehandeling, wij ook niet. De methode is netto niet effectiever dan mierenzuur, maar geeft wel een iets vitaler volk (zie de onderzoeksresultaten in bijenhouden). Maar als jij nu mierenzuur druppelt en dat belangrijk vindt dan is er niet direct reden om dat niet te doen bij de Methode Büchler.
Santtu Pikkarainen
Contacteer:

Wat doe je met de ramen met voer? Blijven de ramen in het bestaande volk en hang je die tegen het broednest aan, met daarnaast weer de nieuwe ramen met kunstraat?

Zou het een verstandige optie zijn om van de twee hoofdvolken beiden een aflegger te maken en die later weer met de hoofdvolken te verenigen?

Ik ga hier zeker eens mee aan de gang, ook de raatvernieuwing (vond ik toch lastiger uit te voeren omdat ik in het voorjaar een BK onder wil plaatsen i.p.v. boven) is hiermee eenvoudig op te lossen.
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Het rendement van het vangraam aan vliegerzijde is +/- 78%. Aan de broedaflegger zijde kan je 95% halen met een geslaagde mieren- of oxaalzuurbehandeling. Maar dit moet zeker gecontroleerd want de temperatuur en vocht spelen op dat moment een grote rol in het rendement.
Indien geslaagd (95%) zou de broedaflegger hiermee zijn (klassieke) zomerbehandeling gehad hebben. Met de vlieger moet er nog wel een nabehandeling gebeuren, 78% is te laag.
Wil je nog wat hebben van je late drachten (bijenboom, balsemien, woud, heide...) kan je deze methoden uiteraard niet toepassen. De eerste dagen gaat je vlieger nog (meer) nectar binnen halen (Renson-effect) maar daarna treedt de onvermijdelijke verzwakking van het volk in en is het honing winnen over.

De methoden zijn maar mooi als je ze volledig biologisch (biotechnisch) zou kunnen uitvoeren en met een rendement van 95% zodat er niet meer moet nabehandeld worden.
Dan kan al het meerwerk dat je ermee hebt, gecompenseerd worden door het weglaten van een chemische zomerbehandeling. Dan zou je het meerwerk kunnen overwegen.
Santtu Pikkarainen
Contacteer:

Hmm.... ik wil wel heidehoning, mijn bijenstand is vlakbij een heide, dus het zou zonde zijn dat niet te doen.
Vorig jaar heb ik een schudzwerm gemaakt, maar een broedaflegger is natuurlijk wel de manier om in ieder geval raatvernieuwing te doen en toch ook het aantal mijten in het hoofdvolk te verminderen. Misschien ga ik dat dit jaar doen, eens kijken of het bevalt.
Vraagt wel wat planning om een nieuwe selectie moer in te voeren, maar het is te proberen natuurlijk.
Plaats reactie