Aangezien ik de hele vorige jaar elke nu en dan een vraag had over dit kast of dat kast, en ik nu eindelijk bezig bent mijn kasten te maken, deel ik graag met jullie een aantal foto's van min of meer wat ik doe.
Ik heb een heel goedkope hobby tafelzaag gekocht (en terstond een nieuwe zaaglem gekocht want de ouwe die was echt niet meer goed) om de hout mee te zagen. Helaas is de tafelzaag iets te klein om planken in de breedte te zagen, maar ik vind het nietemin zeer aangenaam voor zagen in het lengte, van stukken die allemaal hetzelfde grootte moeten zijn.

Had ik meer geld dan zou ik nu met de wijsheid van nabedrachting eerder dit kopen (EUR 150):

Zonder A (mitre guide, verstekstuk) en B (verlengblad) kan ik bitter weinig met de zaag. Trouwens, voor verstekzagen heb ik overgegaan op een decoupeerzaag. De decoupeerzaag kan niet so recht zaag als de tafelzaag, maar met mijn hobby tafelzaag kan ik in ieder geval niet verstek zagen zonder heel veel moeite, en dan is akkuraatheid toch niet gegarandeerd.
De kastdelen maak ik van vloerdelen-hout, want ze zijn goedkoop en op maat, en ik kan dankzij de tong-en-groef makkelijker kastwanden maken. Vroeger dacht ik ook om steigerhout en/of tuinschuurhout te gebruiken, maar tuinschuurhout is geïmpregneerd, en steigerhout is zeer zwaar. Daarbij zou ik de steigerhout in de lengte moeten zagen én stukken planken in de lengte aan elkaar moest bevestigen, en dat vind ik een beetje moeilijk.

Ik koop een zestal planken en zaag ze in de juiste lengten, met een decoupeerzaag, bijvoorbeeld:

Daarna zaag lijm ik de wanddelen die gelijmd moet worden, en ik zaag al de delen verder, met de tafelzaag (hetzelfde voorbeeld):

Dan bouw ik de kastdelen. Hier zijn twee andere, vroegere voorbeelden (op de honingraam-kast foto is twee plankjes te veel):

Ik maakde de fout om de eerste twee kastdelen eers met een witte grondverf te schilderen (ziet er mooi uit):

...en pas daarna met beits, maar het lijkt echt niet goed en de beits neem u-u-u-u-uren om te drogen:

Ik zal nog foto's plaatsen zodra de huidige vier kastjes af zijn.
Samuel