Bijen gebruiken plastic (solitaire bijen!!!)

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
FrancA
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bijen gebruiken plastic (solitaire bijen!!!)

Bericht door FrancA »

Wel inventief van bijen, maar of het ten goede komt aan de kwaliteit van (raat-) honing..?

http://www.metronieuws.nl/plus/bijen-ge ... c5C1BSc1Q/

Zie ook mijn vervolgreactie.. :evil:
Laatst gewijzigd door FrancA op ma 17 feb 2014, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Bijen gebruiken plastic

Bericht door bee-tree »

Wat een mooigevormde dikke bij, wat een mooi gekleurde all-season jas, wat een mooie lange zinnelijke tong.
De eeuwige, niet uit te roeien slordigheid: hommels en wespen.......... bijen te noemen.
Wordt het niet eens tijd dat de bijenmakelaar of de VBN dié journalisten tot de orde roepen
die het publiek moeten vermaken met sensatie. Stuur ze eens wat folders; die zijn er genoeg,dankzij onze contributie!
Is dit nou het resultaat van het jaar van de bij ? Iedereen meent er zijn zegje over te moeten doen; vooral.....
omdat dood en moord goed in de markt liggen ?.
Wie weet een e-mailadres van Metro dan kan ik om rectificatie vragen ? :evil: :twisted: :be3:
FrancA
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door FrancA »

:lol: :lol: :lol: en daar had ik zelf nog niet eens op gelet! :oops:
:clap: goed gezien :D

Hetzelfde gebeurt niet zelden met artikelen over ratten - dan staat er een afbeelding bij van een muis :(

Bij-de-weg - dit is de link naar het originele artikel van betreffende universiteit:

http://www.uoguelph.ca/news/2014/02/post_261.html

..en dat artikel lezende blijkt het ook nog eens om twee SOLITAIRE bijensoorten te gaan!!! :evil: :evil: :evil:

Flutartikel in flut-Metro-blaadje.. Sorry! :oops:

..en Metro blijkt het weer van deze flut-site te hebben: http://nieuws.nl.msn.com/wetenschap/bij ... en-plastic
Zouden toch mensen moeten zijn die een beetje Engels kunnen lezen en begrijpen..
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Re: Bijen gebruiken plastic (solitaire bijen!!!)

Bericht door Ewout »

Toch zijn ook onze honingbijen soms inventiever dan we zouden willen... Dit wil je niet door je propolis!
foute propolis kit 1.jpg
foute propolis kit 1.jpg (40.52 KiB) 4291 keer bekeken
foute propolis kit 2.jpg
foute propolis kit 2.jpg (50.78 KiB) 4291 keer bekeken
foute propolis kit 3.jpg
foute propolis kit 4.jpg
foute propolis kit 4.jpg (58.5 KiB) 4291 keer bekeken
(uit: ADIZ/die biene 8/2012)
bee-tree
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

P.S. vergeten ! Ben verbeten ! Moet je weten ! Imkers zelf hebben 't op hun geweten dat hommels en wespen bijen heten.

Ben net even buiten geweest. Zon weg, bijen weg. Ik woest op het journaille, maar ook op onszelf, dus de imkers.
Kom ik op bijenmarkten, wie bengelt er in honingkraampjes, bijenspullenkraampjes, folderkraampjes, honingkeuring-
kraampjes boven je hoofd, aan de lat die het kraamzeil een beetje op z'n plaats moet houden ? ... ja die,.... die dikke
plompe Maya; Maya de bij, genaamd. Noem het voortaan een bij in carnavalscostuum......................... :be3: :be3: :be3:
Of schilder ze over in de werkelijke kleuren van onze bijen. Het geel moet je met bruin overschilderen,
dan lijkt ze op de donkere bij, met overgewicht helaas, maar je kunt ook tegen de kinderen zeggen: ze heeft
onder haar jasje heel veel honing. Als je er de lichtere Buckfastbij van wil maken dan moet je de knalgele
banden wat donkerder maken. Aan de zwarte banden valt niet veel te veranderen .
Het beste was , dat we Maya met het kleurpatroon van hommels en wespen, niet meer op onze etiketten en folders zetten ; ban ze uit kraampjes op infomarkten. Gebruik haar alleen intern, dus op je slaapkamer,
Die van de Smilies moet kunnen, die blijft onder ons, hoewel ......onze gasten kunnen 'n verkeerd beeld krijgen als ze leek zijn.
bee-tree
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Goede morgen Ewout, Maarten en Dominique, weten jullie wat dat voor bruin kitmiddel is om de
niet goed-aansluitende dakpannen vast te zetten, met de geur ?, de smaak ?, de kneedbaarheid ?, enz
van Propolis . Nu ik dit zit te typen herinner ik me ineens dat 10 of meer jaar geleden dakdekkers bij ons
ook met zo'n pasta op het dak hebben gewerkt. Misschien heb ik nog in de kast met schildersmateriaal
een tube liggen. Ik zal het jullie laten weten.
Ewout hoe kunnen we de site vinden bij ADIZ om de reacties op dat Duitse Imkerforum te kunnen lezen ? Zj. :idea:
Stephan
Contacteer:

Bericht door Stephan »

De kit of pasta die je bedoelt Bee-Tree ... is TIXOPHALTE (shell product)
Dit is een Wet Seal, tegenwoordig vele kitten die hier op lijken zoals Dakreparatie (soudal product).

Het moet iets zijn dat met de Bitumen te maken heeft (smaak of geur) Tijdens het branden van de Bitumen dakrollen kom je zomers dan ook vaker wat bijen tegen. :be1:

Grt
bee-tree
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

'Hebbes', Soudal bouwkittube gevonden in mijn verfkast Ik lees het etiket voor.
"...is een hoogwaardige , plastisch blijvende butyleenkit.
Hecht zeer goed op de meeste ondergronden en vormt een elastisch vel dat na 24 uur overschilderd kan worden,
Eigenschappen: Vormt een strakke huid- Overschilderbaar- Geen vlek- of randvorming- Niet-verhardend.
Toepassingen. Voor voegen met kleine beweging in metselwerk, tussen metselwerk en deur- of raamkozijnen,
voor het plaatsen van glas in serres, voor het afdichten van aansluitingen in riolering ".

Ik doe meteen een proef. Leg de ge-opende tube naast m'n bijenstand. Uit de hals puilt de plastische, (dus vervormbare),
elastische ( dus rekbare) substantie. Ze is net zo bruin als propolis....... Ze ruikt naar butyleen. Hoort dat niet
bij dezelfde groep waartoe ook propyleen en methyleen enz. behoren ? Lijken me geen gezonde stoffen !
Welke stoffen zitten er in propolis ? Alweer wat om op te zoeken ! Nu ben ik er even flauw van. :be11: :be11: :be11:

P.S Er staat geen doodskop op de verpakking , ook geen gevarenmaalteken, ook geen masker. Wel dat je het niet in de
afvalcontainer mag doen, Het hoort bij klein chemisch afval.
bee-tree
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Hallo Stephan, we zijn tegelijk aan het typen geweest. Ik had me de moeite kunnen besparen, hoewel..
nu hoort iedereen het ook van 'n ander.
Ik hoop dat anderen zich er ook in verdiepen zoals de chemici en de medici onder ons. :idea: :?: :idea:

P.S. Jij hebt al het woord Bitumen gebruikt. In het Frans heet Soudal bouwkit >>> Soudal Mastic Batiment
Volgens Koenen- Endepols is mastiek (van het Griekse woord mastichum) een mengsel van harsachtige stoffen,
zoals asfalt, stopverf, enz. De tweede betekenis is: welriekende hars van de Mastiekstruik ofwel Pistacia lentiscus !
Dat uitroepteken betekent dat ik me afvraag of pistachenootjes van deze plant afkomstig zijn.
Ik ga het vanavond uitzoeken. Ik hoop dat iemand anders me voor is.

Ik ga er van uit dat de huidige mastiek alleen uit synthetische stoffen bestaat , dus kunstmatig gemaakte.
Er zullen waarschijnlijk geen natuurlijke stoffen in zitten, of............
is asfalt net als steenkool en aardolie ,als het niet geraffineerd of gekraakt wordt, een natuurproduct?
Nog wat: bitumen is volgens K-E het Hebreeuwse woord voor aardhars,aardpek; Tegenwoordig: aardolie, petroleum en soort asfalt.
Stephan
Contacteer:

Bericht door Stephan »

All je genoemde producten zijn gemaakt of bevatten producten uit aardolie.
Mastiek komt zeker nog voor (dit zijn de hele hele oude platte daken).
Grote blokken worden gesmolten en uitgegoten over de daken waarna het hard word. Dit vormde vroeger de dakbedekking.

De kit zichtbaar op de fotoos van Ewout is tixophalte.
Kit gebaseerd op olie basis...daarom is het een wet seal (bruikbaar op natte ondergrond)
Deze kit word gewoon weer zacht wanneer de Temp. oploopt.....en zodoende de geur of smaak gewoon weer vrijkomt en de bijen weer aantrekt.
Wat het precies is (stof/geur/smaak)..wat de bijen aantrekt durf ik me niet over uit te laten.

Maar geloof maar dat het allemaal giftige stoffen bevat die we liever niet in de honing of hive willen tegenkomen.
Plaats reactie