Plaatsing bijenkast
Moderator: Hans van der Post.
Plaatsing bijenkast
Ik heb een ander boek in bestelling, want mijn huidige boek is hierover wat verwarrend en onduidelijk, maar:
- Hoe hoog moet je de bijenkast nu idealiter plaatsen? Ik lees 20 cm en 60 cm hoog, wat is juist?
- Ik zie op sommige plaatjes in mijn boek de kast niet horizontaal staan, maar licht hellend naar voren, ik veronderstel
om te voorkomen dat er water via de vliegplank naar binnen stroomt, correct?
bedankt!
David.
- Hoe hoog moet je de bijenkast nu idealiter plaatsen? Ik lees 20 cm en 60 cm hoog, wat is juist?
- Ik zie op sommige plaatjes in mijn boek de kast niet horizontaal staan, maar licht hellend naar voren, ik veronderstel
om te voorkomen dat er water via de vliegplank naar binnen stroomt, correct?
bedankt!
David.
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: Plaatsing bijenkast
Plaats de kast op een hoogte die voor jou lekker werkt. Voor de bijen maakt het niks uit. Ga er vanuit dat je zware kastdelen moet tillen, dus dat is te hoog niet handig. Te laag is niet fijn omdat je dan continu gebukt staat. Ik denk dat mijn kasten op een stelling van een centimeter of 50 staan.
Laat de kasten inderdaad iets naar voren hellen zodat condenswater er via het vlieggat uit kan lopen (en inderdaad geen regenwater naar binnen). Zorg er wel voor dat ze links-rechts waterpas staan, de bijen bouwen (ongeveer) waterpas naar beneden
Laat de kasten inderdaad iets naar voren hellen zodat condenswater er via het vlieggat uit kan lopen (en inderdaad geen regenwater naar binnen). Zorg er wel voor dat ze links-rechts waterpas staan, de bijen bouwen (ongeveer) waterpas naar beneden
dank, duidelijk! In mijn boek stond dat de hoogte juist nauw luistert, anders 'missen de bijen de vliegplank'....
Ik vond die al zo vreemd...
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Imkers die naar het fruit of de heide gaan zetten ze kasten vaak op een palet of een paar stenen, zodat het net los is van de grond. Te laag kan onhandig zijn voor de bijen als er allerlei planten voor gaan groeien, bovendien heb je dan meer last van opspattend regenwater. Als het kan is het dus handiger om een stelling te maken, maar er gaat uiteraard niets boven de luxe van een echte overdekte stal. Dat is niet voor iedere imker mogeijk
Ik heb ook eens, wegens ruimtegebrek, gewerkt met 2 kasten boven elkaar.
Ik heb toen geen verschil gemerkt.
Er zijn imkers die standaard met 2 kasten boven elkaar werken en ik heb nog nooit gehoord dat dit een verschil maakt, of heeft iemand hier andere ervaringen mee?
Ik heb toen geen verschil gemerkt.
Er zijn imkers die standaard met 2 kasten boven elkaar werken en ik heb nog nooit gehoord dat dit een verschil maakt, of heeft iemand hier andere ervaringen mee?
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
gofferje schreef:dank, duidelijk! In mijn boek stond dat de hoogte juist nauw luistert, anders 'missen de bijen de vliegplank'....
weat voor boek is dat dan??
vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Zelf bijen houden, door Kim Flottum
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
gofferje schreef:dank, duidelijk! In mijn boek stond dat de hoogte juist nauw luistert, anders 'missen de bijen de vliegplank'....
ik hoop dat de rest in het boek dan wel klopt.
bovenstaande is echt lariekoek.
heb bijen gehad op het dak van het schuurtje, maar ook op zolder met een pijp door het raam naar buiten (= 15 meter hoog).
geen enkel verschil.
je heb altijd wel wat zwaar beladen bijen die de vliegplankt niet halen, meestal moeten ze op een rustpunt dan even uitpuffen
en even later komen ze dan gewoon binnen.
(met het klimen der leeftijd heb ik dat ook steeds vaker) op de fiets in de binnenstad moet in na brug nummer 5 ook even op adem komen

kijk gewoon naar wat voor jouw de idiaale werkhoogte is.
Vriendelijke groet
Semar(Domnique)