propolis matten

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

propolis matten

Bericht door semar »

colega's ik wil propolis matten kopen om eens te proberen zuivere propolis te winnen.

http://www.holtermann-shop.de/index.php ... eute®.html

artikel 2089

leg je die matten op de toplatten onder de dekplank?

heeft iemand hier ervaring mee?

vriendelijke groet

Semar(Dominique)
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Re: propolis matten

Bericht door Ewout »

Wij gebruiken zelf de propolismatten. Idealiter zouden de sleufjes precies boven de straatjes moeten zitten, maar dat is niet het geval (waarom ze daar geen 35mm hebben gekozen weet ik ook niet). Als je dan de matjes op de toplatten legt, worden ze slecht gevuld. Van een andere imker kreeg ik het idee/de tip om de matten aan de dekplank vast te maken met een dun afstandslatje tussen dekplank en mat, en een lat van bijenruimte rondom, zodat de bijen netjes bij alle sleufjes kunnen.

Verder is het idee dat je de sleufjes met de brede kant naar boven legt (zo dus ---\ /---), maar onze ervaring is dat het helemaal niets uitmaakt.

Holtermann heeft sinds vorig jaar ook een speciaal tooltje voor het verwijderen van de propolis uit de matten (Propolis-Stanze, productnummer 2090). Wij hebben die nu ook besteld en ik ben benieuwd. Met het schoonmaken van de matten moet je echt wachten tot in de winter en dan in een koude ruimte doen. Als je het in de vriezer doet en dan binnenshuis de matten wilt legen, dan wordt het alsnog snel een plakboel. Maar met dat tooltje zal het veel eenvoudiger zijn omdat je ze er dan niet uit hoeft te breken.
semar
Contacteer:

Bericht door semar »

ik had begrepen dat de matten opgerold in de diepvries moesten en dat de propolisa eruit springt als
je de matten dan weer uitrold?

ok zal een zo'n tooltje bestellen

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

Dat oprollen hebben wij ook geprobeerd, maar ik vond dat geen succes: om te zorgen dat de propolis niet alle kanten uitspringt moet je het in een zak doen, maar uit de vriezer komt er dan al snel condens op de koude propolis, zodat het allemaal aan de binnenkant van de zak zit geplakt en wordt het alsnog een knoeiboel.
Zou je eigenlijk die zak weer in de vriezer moeten doen en dan de propolis eruit schudden :be7:

Dat bedoelde ik dat je het in een koude ruimte moet doen, dan heb je daar waarschijnlijk minder last van. Je moet bovendien een erg grote vriezer hebben voor die matten...
Dat is mijn ervaring in elk geval...
semar
Contacteer:

Bericht door semar »

daar ik hier geen ervaring mee heb,
is iedere raad welkom. :wink:

bedankt

Vriendelijke groet