Vermoedelijk is bij een eerste inspectie de K. omgekomen. Ik trof uitgelopen doppen aan vorige week aan maar ook een zeperd. Ik stond te twijfelen, maar heb het toch een kans gegeven. Vandaag nog maar eens gezien. Ik zag eitjes op een raam en maar 1 per cel! Even later zag ik het moertje lopen. De rare zeperd was nu dicht en heb ik gebroken. Het eerste moertje van 2014 is een feit.
g
Gelukje bij ongelukje: de eerste moer van 2014
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
-
- Imker sinds: 2013
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Re: Gelukje bij ongelukje: de eerste moer van 2014
Wat is een zeperd?Jelte Pieter Dijkstra schreef:Vermoedelijk is bij een eerste inspectie de K. omgekomen. Ik trof uitgelopen doppen aan vorige week aan maar ook een zeperd. Ik stond te twijfelen, maar heb het toch een kans gegeven. Vandaag nog maar eens gezien. Ik zag eitjes op een raam en maar 1 per cel! Even later zag ik het moertje lopen. De rare zeperd was nu dicht en heb ik gebroken. Het eerste moertje van 2014 is een feit.
g
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Aangezien er op Imkerpedia niets te vinden is over een zeperd zal ik een poging wagen.
Een zeperd is een afwijkende (te lange) fragiele koninginnedop. Als je erop drukt zit deze vaak overvol met koninginnebrij en/of is er een kleine larve te vinden.
gr.
Een zeperd is een afwijkende (te lange) fragiele koninginnedop. Als je erop drukt zit deze vaak overvol met koninginnebrij en/of is er een kleine larve te vinden.
gr.
JP
-
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): Eifelbijen.
- Contacteer:
Zou interessant zijn om te vernemen of die nieuwe eitjes ook al leiden tot werksterbroed.
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Ja idd. Nog niet te zeggen natuurlijk. Maar zo snel al aan de leg is een goed teken. Darrenbroedige koninginnen komen meestal pas laat aan de leg.
Bovendien is het weer zo uitmuntend dat een aanparing prima kan. En er vliegen altijd wel ergens 20 darren rond.
Bovendien is het weer zo uitmuntend dat een aanparing prima kan. En er vliegen altijd wel ergens 20 darren rond.
JP
-
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): Eifelbijen.
- Contacteer:
Geeft moed voor mijn moerloze volk dat open broed van me heeft gekregen.